Pod auspicjami redakcji „Rzeczpospolitej” i jej serwisu Turystyka.rp.pl powstał Klub Polskiej Turystyki. Tworzą go laureaci wręczanych co roku przez tę redakcję nagród Orłów Turystyki „Rzeczpospolitej”. Chodzi o ludzi, którzy nie tylko osiągnęli sukces w swojej dziedzinie, ale także często angażują się w działania służące całemu środowisku, z troską patrzących na szanse rozwoju turystyki w Polsce.
Nagroda powstała w roku 2021 przy okazji obchodów dziesięciolecia serwisu Turystyka.rp.pl stworzonego z myślą o przedsiębiorcach, pracownikach i ekspertach związanych z szeroko pojętym obszarem gałęzi gospodarki, jaką jest turystyka. Dostarcza im codziennie informacje z kraju i ze świata, publikuje analizy, raporty i opinie. Jest też organizatorem branżowych debat i konferencji.
Klub Turystyki Polskiej obradował w redakcji "Rzeczpospolitej". Wszyscy byli zgodni, że środowisko przedsiębiorców zajmujących się turystyką powinno mieć wspólną reprezentację
Latarnia morska oświetlająca drogę turystyce
Laureaci nagrody z zadowoleniem przyjęli zaproszenie do Klubu Polskiej Turystyki. Jak mówili, ta inicjatywa sprzyja integrowaniu ludzi zawodowo zaangażowanych w gospodarkę turystyczną. Zgodzili się, że polska turystyka potrzebuje ciała, które mogłoby w kluczowych momentach zabierać głos w imieniu całego środowiska, artykułować postulaty, rekomendować rozwiązania, wskazywać najważniejsze kierunki służące rozwojowi turystyki.
Jak to określił prezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego Ireneusz Węgłowski, Klub Polskiej Turystyki powinien być latarnią morską wskazującą kierunek nawigowania, niezależnie od podziałów branżowych (turystyka przyjazdowa, wyjazdowa, krajowa), administracyjnych czy politycznych. Członkowie Klubu chcieliby, aby dzięki temu ich głos był lepiej słyszalny w kontaktach zarówno z opinią publiczną, jak i administracją rządową.