Ponad milion turystów z Polski w Turcji - wynik najlepszy w historii

Od stycznia do końca października Turcja gościła 1,1 miliona polskich turystów - ogłosił radca ds. kultury i informacji przy Ambasadzie Turcji Umut Aksungur. To o 64 procent lepszy wynik niż w 2021 roku i o 29,5 procent lepszy niż w 2019 roku. A rok się jeszcze nie skończył.

Publikacja: 23.11.2022 00:17

Ruch turystyczny do Turcji może trwać cały rok, na przykład krótkie wypady do Stambułu - zachwalał r

Ruch turystyczny do Turcji może trwać cały rok, na przykład krótkie wypady do Stambułu - zachwalał redca

Foto: Filip Frydrykiewicz

Umut Aksungur podsumował pierwszych dziesięć miesięcy w turystyce swojego kraju podczas konferencji dla mediów i touroperatorów, jaką zorganizował w Warszawie. Od stycznia do października do Turcji przyjechało 45 milionów turystów. 1,1 miliona z tej liczby to goście z Polski.

- Dane obejmują wszystkich, którzy przekroczyli granicę, niezależnie od tego, jakim środkiem transportu przyjechali. 80 procent z tej liczby - szacuje Aksungur - stanowili klienci biur podróży, pozostali to turyści indywidualni.

Czytaj więcej

Coral Travel: Mimo kryzysu rośniemy. W tym roku przybyło nam 200 tysięcy klientów

Ponad milion turystów z Polski to duży sukces. Wynik jest lepszy o 64 procent od tego z 2021 roku i o 29,5 procent od rekordowego z 2019 roku. A trzeba się spodziewać, że do końca roku liczba ta jeszcze wzrośnie, może nawet do 1,2 miliona.

Jakie są źródła tego sukcesu? Najważniejsze to zdjęcie przez administrację turecką z obywateli Polski obowiązku legitymowania się na granicy paszportem. Od kwietnia tego roku, żeby wjechać do Turcji wystarczy dowód osobisty, jeśli pobyt ma trwać nie więcej niż 90 dni. - Myślę, że to był przełom dla tureckiej turystyki na polskim rynku - podkreśla Aksungur.

Tysiące podróży studyjnych

Do sukcesu przyczyniła się też, zdaniem radcy, działalność założonej w 2019 roku Tureckiej Agencji Promocji i Rozwoju Turystyki (TGA), jej zadanie to wzmacnianie marki Turcji i promowanie na międzynarodowych rynkach kraju jako celu podróży.

W ciągu ostatnich 10 miesięcy dzięki TGA Turcję odwiedziło 4,5 tysiąca dziennikarzy, influencerów i przedstawicieli touroperatorów z 79 krajów świata. Mogli poznać kraj podczas podróży studyjnych. Do końca tego roku liczba ta zwiększy się do 6 tysięcy. Z Polski na zaproszenie strony tureckiej wyjechało do Turcji 320 przedstawicieli branży turystycznej (271) i mediów (49).

TGA rozpowszechniała w 200 krajach 10 filmów promujących uroki Turcji. W ciągu ostatnich 10 miesięcy 2022 roku portal GoTürkiye, miał 125 milionów odwiedzających, a konto GoTürkiye na Instagramie zgromadziło 2 miliony obserwujących, co "plasuje je w pierwszej trójce wśród kont marek docelowych".

Umut Aksungur (na placówce w Warszawie od sześciu miesięcy) zwraca uwagę, że jego kraj kładzie szczególny nacisk na zrównoważony rozwój turystyki. Podpisał umowę o współpracy z Globalną Radą Turystyki Zrównoważonej (GSTC), największą na świecie platformą na rzecz ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Na tej podstawie wraz z tą organizacją, jako pierwsze państwo na świecie, opracuje Narodowy Program Zrównoważonej Turystyki. Dzięki trzyletniej umowie turecka branża turystyczna, nie tylko się zrestrukturyzuje, ale i przyśpieszy proces wprowadzania dobrych praktyk z zakresu zrównoważonego rozwoju. Wszystkie międzynarodowe standardy zostaną spełnione do 2030 roku.

Na spotkanie z okazji przekroczenia miliona gości z Polski w Turcji radca Umut Aksungur (w głębi, po

Na spotkanie z okazji przekroczenia miliona gości z Polski w Turcji radca Umut Aksungur (w głębi, pod oknem) zaprosił touroperatorów i dziennikarzy mediów branży turystycznej

Filip Frydrykiewicz

Touroperatorzy planują kolejny wzrost

Z kolei - ciągnie Aksungur - Stambuł został wyróżniony przez gastronomiczną wyrocznię, wydawnictwo Michelina, przewodnikiem z opisem 53 restauracji. W tym pierwszym zestawieniu jedna restauracja otrzymała dwie gwiazdki, a cztery po jednej.

Radca polecał też branży turystycznej niedawno uruchomioną platformę edukacyjną „All in Türkiye”, dzięki której profesjonaliści mają okazję szkolenia się - znajdą tam 24 kursy online o historii, kulturze, przyrodzie i atrakcjach turystycznych Turcji.

- 1,1 miliona turystów to wielki sukces tureckiej turystyki, ale czy to wystarczy? Oczywiście nie. W Polsce tkwi nadal ogromny potencjał dla rozwijania wyjazdów do Turcji. Turcja najczęściej kojarzy się Polakom z trzema S - sun, sand and sea (z ang. słońce, plaża i morze - red.) oraz formą wypoczynku spod znaku all inclusive. Głównie podróżują oni na Riwierę Turecką i na wybrzeże Morza Egejskiego. Tymczasem Turcja ma więcej do zaoferowania polskiemu turyście - zapewniał gospodarz spotkania.

Czytaj więcej

Ekspert: Polacy mogą pomóc tureckiej turystyce. Przynajmniej w Antalyi

Jego zdaniem ruch turystyczny na Riwierze Tureckiej można też wydłużyć do 12 miesięcy. Sprzyjają temu bezpośrednie całoroczne połączenia realizowane przez Turkish Airlines. Celem mogą być też Wybrzeże Morza Egejskiego, Kapadocja i Stambuł, jako cel krótkich wypadów typu city break.

O atrakcjach turystycznych Turcji opowiedziała zgromadzonym w swojej prezentacji specjalnie przybyła ze Stambułu dyrektor marketingu TGA Ceylan Sensoy.

Jakie są przewidywania dotyczące ruchu, jeśli chodzi o przyszły rok? - Z rozmów z polskimi touroperatorami wynika, że zakładają oni wzrost liczby klientów. Ostrożnie szacują go na 20 procent - mówi Umut Aksungur.

Popularne Trendy
Turystyczni blogerzy stają w szranki. „Odkrywamy niezwykłe polskie miejsca”
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Popularne Trendy
Idealne wakacje Polaka? Plaża, all inclusive i animacje dla dzieci
Popularne Trendy
Polska zaprasza na rowery, kajaki i wędrówki. Nowa promocja w Niderlandach
Popularne Trendy
Hiszpania ma problem z pensjami w turystyce. Kobiety zostają w tyle
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Popularne Trendy
Anna Ptak nową prezeską turystyki dziecięcej w Polskiej Izbie Turystyki