Nowa atrakcja turystyczna otwarta. „Świętokrzyskie czaruje, Świętokrzyskie wymiata”

Lot na miotle nad Świętokrzyskiem, film o regionie w 3D, ścieżka edukacyjna z wiedźmami, duchami magnatów, diabłem Kakiem i łożem madejowym – to tylko niektóre atrakcje nowo otwartego w Świętokrzyskiem Parku Legend.

Publikacja: 19.09.2023 03:10

Na ekranach przed oczami zwiedzających przewijają się postaci z historii i z baśni. Widz ma odnieść

Na ekranach przed oczami zwiedzających przewijają się postaci z historii i z baśni. Widz ma odnieść wrażenie, że jest bardzo blisko, między nimi

Foto: Filip Frydrykiewicz

Park jest największą otwieraną w tym roku w kraju inwestycją turystyczną. Kosztem 21 milionów złotych w Nowej Słupi, znanej dotąd z muzeum archeologicznego i dymarek, stanął nowoczesny obiekt o powierzchni 1,8 tysiąca metrów kwadratowych. Inwestorem była instytucja kultury, powołana przez samorząd gminy i Regionalną Organizację Turystyczną Województwa Świętokrzyskiego (ROTŚW), zrzeszającą prawie 200 działających w regionie samorządów, firm i uczelni. Instytucja Kultury Park Dziedzictwa Gór Świętokrzyskich „Łysa Góra”, bo tak brzmi jej pełna nazwa, pozyskała na realizację swojego pomysłu 17 milionów złotych z Unii Europejskiej. 3 miliony od samorządu wojewódzkiego i milion ze środków ROTŚW.

Czytaj więcej

„Świętokrzyskie czaruje” coraz nowocześniej, a teraz też w sposób zrównoważony

Moc legend i baśni

- Od lat Świętokrzyskie promuje się w turystyce hasłem „Świętokrzyskie czaruje”, w nawiązaniu do legend tego regionu, opowieści o magii i sabatach czarownic. Teraz stawiamy kropkę nad i i dodajemy do tych niematerialnych opowieści i coś bardzo namacalnego. Miejsce, w którym można poznać dziedzictwo tego regionu, bogatego w legendy i baśnie – wyjaśnia ideę Parku Legend dyrektor ROTŚW i zarazem dyrektor obiektu, Małgorzata Wilk-Grzywna.

- Świętokrzyskie było dwa tysiące lat temu centrum hutnictwa żelaza w Europie, poza limesem imperium rzymskiego. Nic dziwnego, że ogień, dymy na wzgórzach, przemienianie ziemi w metal, budziło w ówczesnych ludziach lęk i zdziwienie. Z czasem to miejsce związane z pogańskimi wierzeniami stało się dla odmiany silnym ośrodkiem chrześcijańskim z klasztorem benedyktynów na Świętym Krzyżu. Z tego brały się opowieści, legendy i mity, które krążą do dzisiaj – dodaje Piotr Sepioło, zastępca dyrektora ROTŚW i świętokrzyski przewodnik.

W Parku Legend z pomocą nowoczesnej techniki multimedialnej zwiedzający, prowadzeni głosem Pielgrzyma i a czasem Wiedźmy, poznają część z nich, jak na przykład legendę o zbóju Kaku, o zbóju Madeju i jego łożu, o zlotach czarownic, o sprowadzeniu relikwii Krzyża Świętego (od czego wzięła się nazwa Świętokrzyskiego), o kamiennym pielgrzymie, o dwóch pięknych siostrach i o Hannie Krępiance.

Zwiedzający najpierw przechodzą tak zwaną ścieżkę edukacyjną, później mogą poznawać Świętokrzyskie w zabawach i grach edukacyjnych, obejrzeć film o regionie i jego niezwykłej atmosferze, zrealizowany w technice 3D, a na koniec dzięki ruchomym fotelom i okularom przenoszącym do rzeczywistości wirtualnej, przelecieć niczym na miotle nad najważniejszymi miejscami regionu.

Najlepszy prezent na 20-lecie

Chociaż uroczyste otwarcie Parku Legend odbyło się w sobotę, 16 września, obiekt już od miesiąca przyjmuje gości. Odwiedziło go w tym czasie prawie 10 tysięcy ludzi. Rezerwacje na kolejne tygodnie wskazują, że określenie „perełka turystyczna”, jakim obdarzano go w przemowach podczas inauguracji, nie jest przesadzone.

Oficjalną inaugurację Parku Legend, połączoną z obchodami 20-lecia ROTŚW, oprawiono w widowisko z występem satyryków Marcina Dańca i wcielającego się w słynną postać Genowefy Pigwy Stana Tutaja, a także koncertem Mateusza Mijala i zespołu Piersi. Atrybutem imprezy odbywającej się w przylegającym do Parku Legend amfiteatrze, pod hasłem „Świętokrzyskie wymiata” były miotły, które otrzymywali wszyscy goście.

Na otwarcie przybyły władze województwa, samorządów lokalnych, członkowie ROTWŚ, mieszkańcy, a także przedstawiciele innych regionalnych organizacji turystycznych z Polski. – Serdecznie gratuluję unikatowej w skali kraju atrakcji turystycznej – mówił podczas uroczystości prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Rafał Szmytke. To obiekt, jakiego życzyłyby sobie inne regiony. Element przemyślanej i konsekwentnie realizowanej strategii promocji regionu. Najlepszy prezent na 20-lecie regionalna organizacja sprawiła sobie sama.

Czytaj więcej

Polska Organizacja Turystyczna: Czekamy na turystów z Chin, będą zadowoleni

Inwestycja napotykała trudności – nie ukrywał burmistrz Nowej Słupi Andrzej Gąsior. – Udało się ją dokończyć, bo mieliśmy szczęście do dobrych ludzi – wykonawców, projektantów, pracowników regionalnej organizacji turystycznej z panią dyrektor, która wie, co to turystyka i co to biznes, na czele – mówił.

Prezes ROTWŚ Marcin Piętak przypomniał najważniejsze akcje i wydarzenia promocyjne podejmowane przez organizację przez 20 lat. Prowadzenie kampanii promocyjnej szlaku Green Velo, kampania „Świętokrzyskie czaruje, wpadnij na weekend”, współpraca z telewizją przy serialu „Ojciec Mateusz”, zainwestowanie w kino 3D w formie unikatowej mobilnej kapsuły, a ostatnio powołanie Convention Bureau do obsługi przemysłu spotkań.

Filip Frydrykiewicz

Filip Frydrykiewicz

Filip Frydrykiewicz

Filip Frydrykiewicz

Filip Frydrykiewicz

Otwarciu Parku Legend towarzyszyły obchody 20-lecia regionalnej organizacji turystycznej. Na scenę w

Otwarciu Parku Legend towarzyszyły obchody 20-lecia regionalnej organizacji turystycznej. Na scenę wyszedł prawie cały jej zespół. Panie przebrały się w stroje czarodziejek, a Piotr Sepioło przywdział habit pielgrzyma

Filip Frydrykiewicz

Park jest największą otwieraną w tym roku w kraju inwestycją turystyczną. Kosztem 21 milionów złotych w Nowej Słupi, znanej dotąd z muzeum archeologicznego i dymarek, stanął nowoczesny obiekt o powierzchni 1,8 tysiąca metrów kwadratowych. Inwestorem była instytucja kultury, powołana przez samorząd gminy i Regionalną Organizację Turystyczną Województwa Świętokrzyskiego (ROTŚW), zrzeszającą prawie 200 działających w regionie samorządów, firm i uczelni. Instytucja Kultury Park Dziedzictwa Gór Świętokrzyskich „Łysa Góra”, bo tak brzmi jej pełna nazwa, pozyskała na realizację swojego pomysłu 17 milionów złotych z Unii Europejskiej. 3 miliony od samorządu wojewódzkiego i milion ze środków ROTŚW.

Pozostało 87% artykułu
Popularne Trendy
Chorwacja: Przestawiamy turystykę na zrównoważone tory. Celem - wysoka jakość
Popularne Trendy
Turyści w kwestiach klimatycznych są jak schizofrenicy
Popularne Trendy
Amerykanie planują wakacje. Na szczycie listy marzeń europejska stolica
Popularne Trendy
Badanie. 60 procent Polaków nie planuje wyjazdu na majówkę
Popularne Trendy
Nowy rok - nowy rekord Polaków w Chorwacji. „Między nami są dobre wibracje”
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO