Grecka turystyka stoi przed ważną decyzją – jak działać, żeby utrzymać sukces?

Po dziesięciu latach dynamicznego rozwoju, grecka turystyka stanęła przed decyzją, jak się zmienić, żeby utrzymać znaczenie. Eksperci podkreślają, że musi skoncentrować się na zrównoważonym rozwoju, dywersyfikowaniu rynków źródłowych i bardziej równomiernym rozłożeniu ruchu.

Publikacja: 29.05.2025 09:15

Grecka turystyka stoi przed ważną decyzją – jak działać, żeby utrzymać sukces?

Foto: Aleksander Kramarz

Mimo globalnych wyzwań, prognozy na 2025 rok pozostają optymistyczne – spodziewany jest wzrost liczby przyjazdów turystów o 3–5 procent rocznie, zgodnie z trendami światowymi - pisze portal Greek Travel Pages. Sygnały płynące z rynku są pozytywne – mowa na przykład o 10-procentowym wzroście ruchu lotniczego w pierwszym kwartale roku i o 4-procentowym w odniesieniu do liczby miejsc w samolotach na okres od maja do października.

Czytaj więcej

Bank Grecji podsumował liczbę turystów i policzył, ile zostawili pieniędzy

Jednak autorzy raportu Narodowego Banku Grecji zaznaczają, że napięcia polityczne i niepewność gospodarcza wciąż są elementem hamującym gotowość do wydawania pieniędzy na podróże – indeksy nastrojów konsumentów na głównych europejskich rynkach utrzymują się o 5 punktów poniżej długoterminowej średniej.

Po imponującym, 63-procentowym wzroście liczby przyjazdów do Grecji w latach 2013–2024, priorytetem staje się przejście od bicia rekordów do budowy modelu trwałego rozwoju – komentują analitycy.

Raport wskazuje dwa strategiczne kierunki działań, które obejmują ekspansję na rynkach dalekich i wzmocnienie mniej znanych, rozwijających się kierunków turystycznych.

Turyści z dalekich krajów pożądani w Grecji

Według analiz, rynki dalekie będą odpowiadać za połowę globalnego wzrostu turystyki w nadchodzącej dekadzie. Dla Grecji oznacza to szansę na ograniczenie sezonowości i zwiększenie wydatków przypadających na jednego turystę.

Szczególnie obiecujący jest rynek amerykański – turyści ze Stanów Zjednoczonych stanowią już 7 procent wszystkich (wzrost z 6 procent w 2024 roku), a ich wydatki są dwukrotnie wyższe od średniej dla gości z Europy.

Czytaj więcej

W Grecji nowe hotele i nowi turyści burzą spokój mieszkańców. Mówią im więc "dość"

Najbardziej rozwinięte regiony turystyczne Grecji – takie jak Kreta, Cyklady, Dodekanez i Chalkidiki – przodują we wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań. Ponad dwie trzecie z nich zainwestowało w rozbudowę, cyfryzację, modernizację oraz promocję lokalnych produktów i doświadczeń w ciągu ostatnich trzech lat. Z kolei hotele w mniej rozwiniętych regionach wykazują znacznie niższy poziom zaangażowania strategicznego, co może ograniczać ich konkurencyjność w przyszłości.

Otworzyć nowe regiony Grecji dla turystów

Eksperci podkreślają, że przy rosnącym zapotrzebowaniu na autentyczne doświadczenia i miejsca spoza głównych szlaków turystycznych, greckie regiony wschodzące mają realną szansę na rozwój, ale wyłącznie przy wsparciu w postaci celowych inwestycji i planowania strategicznego.

Wzorce działań powinny być czerpane z najlepiej funkcjonujących destynacji, aby stworzyć zrównoważony, równoległy model rozwoju w skali krajowej.

- Wchodząc w kolejną fazę rozwoju turystyki, Grecja staje przed nowym wyzwaniem – podsumowują analitycy i dodają, że nie chodzi już o liczbę turystów, lecz o utrzymanie konkurencyjności poprzez zrównoważony rozwój, innowacyjność i inkluzywność.

Mimo globalnych wyzwań, prognozy na 2025 rok pozostają optymistyczne – spodziewany jest wzrost liczby przyjazdów turystów o 3–5 procent rocznie, zgodnie z trendami światowymi - pisze portal Greek Travel Pages. Sygnały płynące z rynku są pozytywne – mowa na przykład o 10-procentowym wzroście ruchu lotniczego w pierwszym kwartale roku i o 4-procentowym w odniesieniu do liczby miejsc w samolotach na okres od maja do października.

Jednak autorzy raportu Narodowego Banku Grecji zaznaczają, że napięcia polityczne i niepewność gospodarcza wciąż są elementem hamującym gotowość do wydawania pieniędzy na podróże – indeksy nastrojów konsumentów na głównych europejskich rynkach utrzymują się o 5 punktów poniżej długoterminowej średniej.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Popularne Trendy
Polacy chcą odkrywać miejsca na wakacje w kraju
Popularne Trendy
Hiszpania bije rekordy popularności wśród turystów. Jeden region zyskuje szczególnie
Popularne Trendy
Pączki i żurek przy dźwiękach bluesa - promocja Polski w sercu Pragi
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Popularne Trendy
Polacy do Antalyi latają chętnie nawet zimą. Padł nowy rekord