Sejm uchwalił ustawę o „Portach Lotniczych”

Sejm uchwalił ustawę autorstwa posłów PiS o Przedsiębiorstwie Państwowym „Porty Lotnicze”, zgodnie z którą dotychczasowe organy zarządzania – dyrektor, zebrania delegatów i rada pracownicza – zostaną zastąpione prezesem i radą nadzorczą

Publikacja: 15.09.2017 11:11

Sejm uchwalił ustawę o „Portach Lotniczych”

Foto: materiały prasowe

W głosowaniu udział wzięło 441 posłów, za opowiedziało się 230, przeciw było 185, a od głosu wstrzymało się 26 parlamentarzystów.

Wcześniej Sejm odrzucił wniosek PO o odrzucenie projektu w całości oraz wniosek mniejszości, w którym zaproponowano, aby do zadań rady nadzorczej należał stały nadzór nad działalnością PPL.

Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” zarządza największym w Polsce portem, czyli warszawskim Lotniskiem Chopina. Ma też udziały w portach regionalnych, np. w Krakowie, Rzeszowie, Modlinie i Poznaniu.

Zgodnie z ustawą z 1987 roku o Przedsiębiorstwie Państwowym „Porty Lotnicze” organami PPL są: naczelny dyrektor, zebranie delegatów i rada pracownicza. Naczelny dyrektor zarządza przedsiębiorstwem i je reprezentuje.

Posłowie PiS w nowej ustawie chcą „profesjonalizacji nadzoru nad działalnością PPL poprzez rezygnację z organów pracowniczych na rzecz rady nadzorczej powoływanej przez ministra właściwego do spraw transportu z osób spełniających standardowe wymagania stawiane członkom rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa” – zapisano w uzasadnieniu do projektu. Równocześnie zachowana zostanie dotychczasowa forma działalności, czyli przedsiębiorstwo państwowe, „co pozwoli na utrzymanie funkcji nadzoru sprawowanego przez ministra właściwego do spraw transportu”.

W uzasadnieniu projektu napisano także, że uchwalenie nowej ustawy o Przedsiębiorstwie Państwowym „Porty Lotnicze” jest niezbędne przede wszystkim ze względu na konieczność zaktualizowania podstaw prawnych działania tego przedsiębiorstwa i wprowadzi przejrzyste zasady nadzoru i zarządzania.

„Utrzymana zostaje forma prawna działalności PPL jako przedsiębiorstwa państwowego, posiadającego osobowość prawną, działającego jako samodzielna i samofinansująca się jednostka organizacyjna. PPL po zmianie ustawy będzie kontynuował swoją dotychczasową działalność, utrzymane zostają wszystkie przepisy regulujące podstawy działalności PPL, tak w zakresie uczestniczenia w obrocie gospodarczym, odpowiedzialności za swoje zobowiązania oraz wyłączenia odpowiedzialności za zobowiązania Skarbu Państwa, przy zachowaniu braku odpowiedzialności Skarbu Państwa za zobowiązania PPL” – czytamy w uzasadnieniu.

Jak napisano, dotychczasowe organy zarządzania, czyli naczelny dyrektor, zebrania delegatów i rada pracownicza – zostaną zastąpione prezesem PPL oraz radą nadzorczą. Ma to zbliżyć PPL pod względem struktury organizacyjnej do współczesnych regulacji.

Autorzy proponują, aby rada nadzorcza była organem kolegialnym, o precyzyjnie określonych kompetencjach, w tym między innymi sprawowania nadzoru nad gospodarką finansową PPL. Zachowany został nadzór ministra właściwego do spraw transportu nad działalnością PPL. Utrzymane zostały dotychczasowe regulacje dotyczące uprawnień nadzorczych ministra, w tym kontroli i oceny działalności PPL, nakładania obowiązku wprowadzenia do planów określonych zadań oraz wstrzymywania decyzji prezesa Portów Lotniczych.

Teraz ustawa trafi do Senatu.

W głosowaniu udział wzięło 441 posłów, za opowiedziało się 230, przeciw było 185, a od głosu wstrzymało się 26 parlamentarzystów.

Wcześniej Sejm odrzucił wniosek PO o odrzucenie projektu w całości oraz wniosek mniejszości, w którym zaproponowano, aby do zadań rady nadzorczej należał stały nadzór nad działalnością PPL.

Pozostało 87% artykułu
Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Przejazdy
Zakaz lotów przedłużony do końca roku
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?