Od stycznia LOT w ulotkach rozdawanych na lotniskach i w samolotach namawia Polaków do składania wniosków o wizy amerykańskie. Instruuje przy tym jak prawidłowo wypełnić aplikację. Chodzi o to, żeby w ręce władz amerykańskich trafiło jak najwięcej wniosków, które nie będą odrzucone. Im mniejszy bowiem procent wniosków odrzuconych (z powodów formalnych i merytorycznych) tym większa szansa, że uda się spełnić warunek Amerykanów. „Chodzi o to, aby odsetek obywateli, którym amerykańskie służby imigracyjne odmówiły wizy B1/B2 (turystycznej i biznesowej) w ciągu amerykańskiego roku budżetowego, czyli od 1 października do 30 września, nie może być większy niż 3 procent. W 2017 r. wyniósł on 5,9 procent” – wyjaśnia przewoźnik (czytaj też: „Bye, bye amerykańskie wizy”).
Obecnie bez wiz do USA mogą wjeżdżać obywatele 38 państw, w tym 23 należących do Unii Europejskiej. Są wśród nich Czechy, Słowacja, Węgry, Litwa, Łotwa i Estonia. Jedynie Polska, Bułgaria, Rumunia, Chorwacja i Cypr nie spełniają warunków programu Visa Waiver Program. Każdy kto ubiega się o amerykańską wizę – niezależnie od wyniku postępowania – musi zapłacić 160 dolarów za rozpatrzenie wniosku.
LOT ogłosił, że do jego akcji przyłączyły się: Fundacja Polska Innowacyjna, Fundacja Teraz Polska, Fundacja im. Cichociemnych, Fundacja Instytut Myśli Schumana i Mastercard. W lutym dołączyły Kraków Airport i Port Lotniczy Rzeszów. Teraz w koalicji znalazły się też Polska Izba Turystyki i biuro podróży Rainbow.
„Do akcji wizowej przyłączyła się dziś Polska Izba Turystyki, która zrzesza prawie 500 firm z branży. Członkami PIT są m.in. najważniejsze i największe biura podróży, agencje turystyczne, towarzystwa ubezpieczeniowe, wyższe szkoły turystyczne, właściciele bazy noclegowej, atrakcji turystycznych i kulturalnych oraz korporacje targowe. Jak podaje PIT, jej członkowie łącznie dysponują około tysiącem placówek handlowych na terenie całego kraju i reprezentują 70 proc. kapitału obrotowego branży turystycznej w Polsce” – czytamy w komunikacie.
– Korzyści gospodarcze płynące ze zniesienia procedur wizowych dla Polaków są bezsprzeczne – mówi cytowany w komunikacie prezes PIT Paweł Niewiadomski. – Oprócz zwiększenia przychodów gospodarki, taki ruch zaowocowałby również znacznym wzrostem obrotów polskich biur turystycznych specjalizujących się w organizowaniu wyjazdów do Stanów Zjednoczonych. Liczymy, że społeczna kampania informacyjna, objaśniająca amerykański proces wizowy, ułatwi wejście Polski do programu Visa Waiver, a co za tym idzie będzie impulsem do rozwoju turystyki.