PIT i Rainbow w koalicji na rzecz zniesienia wiz do USA

– Taki ruch zaowocowałby znacznym wzrostem obrotów polskich biur turystyki wyjazdowej, specjalizujących się w rynku amerykańskim – tak prezes Polskiej Izby Turystyki uzasadnia poparcie dla akcji LOT-u namawiania Polaków do występowania o wizy do Stanów Zjednoczonych

Publikacja: 05.03.2018 20:13

PIT i Rainbow w koalicji na rzecz zniesienia wiz do USA

Foto: AFP

Od stycznia LOT w ulotkach rozdawanych na lotniskach i w samolotach namawia Polaków do składania wniosków o wizy amerykańskie. Instruuje przy tym jak prawidłowo wypełnić aplikację. Chodzi o to, żeby w ręce władz amerykańskich trafiło jak najwięcej wniosków, które nie będą odrzucone. Im mniejszy bowiem procent wniosków odrzuconych (z powodów formalnych i merytorycznych) tym większa szansa, że uda się spełnić warunek Amerykanów. „Chodzi o to, aby odsetek obywateli, którym amerykańskie służby imigracyjne odmówiły wizy B1/B2 (turystycznej i biznesowej) w ciągu amerykańskiego roku budżetowego, czyli od 1 października do 30 września, nie może być większy niż 3 procent. W 2017 r. wyniósł on 5,9 procent” – wyjaśnia przewoźnik (czytaj też: „Bye, bye amerykańskie wizy”).

Obecnie bez wiz do USA mogą wjeżdżać obywatele 38 państw, w tym 23 należących do Unii Europejskiej. Są wśród nich Czechy, Słowacja, Węgry, Litwa, Łotwa i Estonia. Jedynie Polska, Bułgaria, Rumunia, Chorwacja i Cypr nie spełniają warunków programu Visa Waiver Program. Każdy kto ubiega się o amerykańską wizę – niezależnie od wyniku postępowania – musi zapłacić 160 dolarów za rozpatrzenie wniosku.

LOT ogłosił, że do jego akcji przyłączyły się: Fundacja Polska Innowacyjna, Fundacja Teraz Polska, Fundacja im. Cichociemnych, Fundacja Instytut Myśli Schumana i Mastercard. W lutym dołączyły Kraków Airport i Port Lotniczy Rzeszów. Teraz w koalicji znalazły się też Polska Izba Turystyki i biuro podróży Rainbow.

„Do akcji wizowej przyłączyła się dziś Polska Izba Turystyki, która zrzesza prawie 500 firm z branży. Członkami PIT są m.in. najważniejsze i największe biura podróży, agencje turystyczne, towarzystwa ubezpieczeniowe, wyższe szkoły turystyczne, właściciele bazy noclegowej, atrakcji turystycznych i kulturalnych oraz korporacje targowe. Jak podaje PIT, jej członkowie łącznie dysponują około tysiącem placówek handlowych na terenie całego kraju i reprezentują 70 proc. kapitału obrotowego branży turystycznej w Polsce” – czytamy w komunikacie.

– Korzyści gospodarcze płynące ze zniesienia procedur wizowych dla Polaków są bezsprzeczne – mówi cytowany w komunikacie prezes PIT Paweł Niewiadomski. – Oprócz zwiększenia przychodów gospodarki, taki ruch zaowocowałby również znacznym wzrostem obrotów polskich biur turystycznych specjalizujących się w organizowaniu wyjazdów do Stanów Zjednoczonych. Liczymy, że społeczna kampania informacyjna, objaśniająca amerykański proces wizowy, ułatwi wejście Polski do programu Visa Waiver, a co za tym idzie będzie impulsem do rozwoju turystyki.

Rainbow, sprzedający wycieczki do USA, wspólnie z LOT-em ma przygotować broszurę informacyjną, którą będzie kolportować w swojej sieci sprzedaży – 150 biurach własnych i tysiącu biurach agentów turystycznych.

– Naszym celem jest zachęcenie Polaków, żeby występowali o wizę, ale jednocześnie robili to rzetelnie, gdyż każde niewłaściwe aplikowanie, kończy się odmową – mówi cytowany w komunikacie rzecznik LOT-u Adrian Kubicki. -To z kolei psuje statystyki i powoduje, że Polacy muszą podróżować do USA z wizą.

Amerykańskim VWP, który upoważnia do wjazdu do USA bez wizy, objętych jest 38 państw, w tym 23 z UE. Wśród nich są kraje z naszego regionu, np. Czechy, Słowacja, Węgry, Litwa, Łotwa i Estonia. Jedynie Polska, Bułgaria, Rumunia, Chorwacja i Cypr nadal nie spełniają warunków programu.

LOT lata z Warszawy na lotnisko JFK w Nowym Jorku, do Newark, Chicago, Los Angeles, z Krakowa do Chicago, a od kwietnia będzie też kursował na trasie Rzeszów – Newark.

Od stycznia LOT w ulotkach rozdawanych na lotniskach i w samolotach namawia Polaków do składania wniosków o wizy amerykańskie. Instruuje przy tym jak prawidłowo wypełnić aplikację. Chodzi o to, żeby w ręce władz amerykańskich trafiło jak najwięcej wniosków, które nie będą odrzucone. Im mniejszy bowiem procent wniosków odrzuconych (z powodów formalnych i merytorycznych) tym większa szansa, że uda się spełnić warunek Amerykanów. „Chodzi o to, aby odsetek obywateli, którym amerykańskie służby imigracyjne odmówiły wizy B1/B2 (turystycznej i biznesowej) w ciągu amerykańskiego roku budżetowego, czyli od 1 października do 30 września, nie może być większy niż 3 procent. W 2017 r. wyniósł on 5,9 procent” – wyjaśnia przewoźnik (czytaj też: „Bye, bye amerykańskie wizy”).

Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Przejazdy
Zakaz lotów przedłużony do końca roku
Przejazdy
Stany Zjednoczone zezwolą na podróże z Europy?