Eksperci firmy Brand Finance Research, zajmującej się analizowaniem wartości światowych marek, szacują, że wydatki na ochronę rodziny królewskiej czy na codzienne funkcjonowanie dworu to inwestycje, które zwracają się po wielokroć, bo marka monarchii przyciąga do Wielkiej Brytanii turystów i biznes. <p>
– Koszty funkcjonowania monarchii to około trzysta milionów funtów rocznie, czyli pens dziennie na mieszkańca. Oceniamy, że przychody wynikające z posiadania monarchii są jednak o wiele większe. Saldo to około półtora miliarda funtów zysku rocznie – mówi szef firmy David Haigh. <p>
Przeciwnicy monarchii, tacy jak choćby organizacja The Republic, przekonują, że pieniądze na utrzymanie dworu można wydać o wiele lepiej, choćby przeznaczając je na służbę zdrowia. Opublikowany właśnie raport sugeruje jednak, że korzyść jaką marka monarchii przynosi samemu tylko handlowi, to około 150 milionów funtów rocznie. Specjalne królewskie patenty jakości nadawane przez rodzinę czekoladkom czy ubraniom zwiększając bowiem ich wartość.