European Best Destinations to organizacja europejska, która od 2009 roku promuje kulturę i turystykę na Starym Kontynencie wśród turystów indywidualnych, branży i mediów. Obecnie jej strona jest jedną z najczęściej odwiedzanych w kategorii podróżniczych i jak sama podaje, przez dziewięć lat zdołała pozyskać 5,5 miliona fanów.
Jednym z filarów działalności EBD są plebiscyty na najlepsze kierunki wyjazdowe, oceniane w różnych kategoriach, między innymi jako miejsce na pobyty narciarskie, romantyczne wypady, najwspanialsze plaże, czy na najładniejsze jarmarki bożonarodzeniowe.
„Konkursy w realny sposób wpływają na wzrost liczby turystów” – informuje organizacja. Na potwierdzenie podaje statystyki, kiedy Porto otrzymało jedno z wyróżnień w 2017 roku, do miasta przyjechało o 16 procent więcej gości niż rok wcześniej. Podobnie było z Bordeaux (plus 13 procent, nagroda w 2015 roku), Zadarem (plus 25 procent, nagroda w 2016 roku)), Zagrzebiem (plus 40 procent, nagroda w 2016, 2017 i 2018), czy Wrocławiem (plus 11 procent, Najlepszy Kierunek Europejski w 2018 roku).
W tegorocznym plebiscycie na najpiękniejszy jarmark świąteczny w sumie oddano 208 424 głosów ze 106 krajów, 66 procent z nich pochodziło z Europy. Strona xmas.ebdest.in, na której internauci głosowali przez 10 dni, od 30 listopada do 10 grudnia, została zamieszczona przez internautów na portalach społecznościowych pół miliona razy.
W pierwszej dwudziestce najpiękniejszych targów świątecznych znalazły się te w Tallinie, Budapeszcie, Strasburgu, Wiedniu, Erfurcie, Poznaniu, Brukseli, Akwizgranie, Pradze, Kluż-Napoce, Montbeliard, Metzu, Lipsku, Dreźnie, Bazylei, Kolonii, Norymberdze, Amiens, Sewilii i Chester. Poznań zajął szóste miejsce i jako jedyny z Polski znalazł się wśród wyróżnionych. Głosowało na niego 14 tysięcy osób.