Polscy turyści na drugim miejscu w środkowej Dalmacji

Cztery zabytki z listy światowego dziedzictwa UNESCO, 60-kilometrowa, najdłuższa w Chorwacji plaża i 125 szlaków rowerowych – o tych i innych atrakcjach żupanii splicko-dalmatyńskiej opowiadali w Warszawie przedstawiciele tego regionu

Publikacja: 24.05.2019 20:50

Polscy turyści na drugim miejscu w środkowej Dalmacji

Foto: Nelly Kamińska

Żupania (odpowiednik naszego województwa) splicko-dalmatyńska zajmuje pod względem liczby turystów drugie miejsce w Chorwacji, po Istrii. Region, który ma 500 tysięcy mieszkańców, odwiedziło w ubiegłym roku 3,7 miliona gości (wzrost o 4,6 procent w porównaniu z rokiem 2017), w tym 3,5 miliona obcokrajowców. To daje żupanii splicko-dalmatyńskiej 19-procentowy udział w chorwackim rynku turystyki przyjazdowej – wyjaśniali wczoraj przedstawiciele tego regionu podczas prezentacji dla branży turystycznej w Warszawie.

Aktywnie po sezonie

Turyści wykupili w regionie 19,1 miliona noclegów (baza noclegowa liczy 32,8 tysiąca łóżek w hotelach, 169,1 tysiąca łóżek w kwaterach prywatnych i 14,9 tysiąca miejsc do spania na kempingach). Średni czas pobytu to 5,2 dnia, w wypadku Polaków – nawet więcej, bo 7,4 dnia.

Czytaj też: „Chorwacja promuje przyrodę, wody termalne i wino”.

Prawie co dziesiąty turysta odwiedzający region był Polakiem. Pod względem zarówno liczby przyjazdów (311,5 tysiąca), jak i noclegów (2,3 miliona) Polacy uplasowali się na drugim miejscu, po Niemcach, a przed Brytyjczykami i Czechami.

– Polacy uwielbiają aktywny wypoczynek. Z myślą między innymi o nich stworzyliśmy projekt Discover Central Dalmatia (odkryj środkową Dalmację), promujący różne formy turystyki aktywnej, takie jak jazda konna, kajakarstwo, nurkowanie czy wspinaczka, szczególnie po sezoie – mówił dyrektor Wspólnoty Turystycznej Żupanii Splicko-Dalmatyńskiej Joško Stella.

Jak wyjaśniał, na stronie internetowej projektu 25 chorwackich biur podróży prezentuje 120 programów podzielonych na trzy sekcje: aktywne wakacje, gastronomia i turystyka kulturalna.

Szejkowie na plażę, Polacy na rowery

Wspólnota jest szczególnie dumna z możliwości, jakie region stwarza turystom na rowerach. – Mamy 125 tras rowerowych o łącznej długości czterech tysięcy kilometrów, 200 obiektów noclegowych typu bed and breakfast i 50 hoteli dla rowerzystów. Dziesięć biur podróży specjalizuje się w turystyce rowerowej – zachwalał Stella.

– Z dziesięciu chorwackich obiektów, które figurują na liście światowego dziedzictwa UNESCO, aż cztery – pałac Dioklecjana w Splicie, historyczne centrum Trogiru, równina Starego Gradu i średniowieczne nagrobki stećci w Čistej Velice – znajdują się w naszym regionie. Trzy pierwsze dzieli od siebie odległość nie większa niż 30 kilometrów – mówił dyrektor.

Czytaj też: „Chorwacja z rekordowymi inwestycjami w turystyce”.

Jednym z najczęściej odwiedzanych miejsc, nie tylko w żupanii splicko-dalmatyńskiej, ale i w całej Chorwacji, jest Riwiera Makarska, która rozciąga się między miejscowościami Brela i Gradac. – Brela jest jednym z najdroższych ośrodków turystycznych na riwierze, upodobali ją sobie arabscy szejkowie, sportowcy i aktorzy – mówił dyrektor Wspólnoty Turystycznej Miasta Gradac, reprezentujący również pozostałe wspólnoty Riwiery Makarskiej, Davor Andrijašević. Riwiera Makarska słynie z plaż, zdaniem Andrijaševića najpiękniejszych nad Adriatykiem, w tym najdłuższej w Chorwacji, liczącej 60 kilometrów.

Stolica żupanii Split ma połączenia lotnicze z prawie 90 miastami w Europie. Trasy te obsługuje 55 przewoźników, w tym 15 tanich linii. Z Warszawy i Katowic latają tam Wizz Air i LOT.

Żupania (odpowiednik naszego województwa) splicko-dalmatyńska zajmuje pod względem liczby turystów drugie miejsce w Chorwacji, po Istrii. Region, który ma 500 tysięcy mieszkańców, odwiedziło w ubiegłym roku 3,7 miliona gości (wzrost o 4,6 procent w porównaniu z rokiem 2017), w tym 3,5 miliona obcokrajowców. To daje żupanii splicko-dalmatyńskiej 19-procentowy udział w chorwackim rynku turystyki przyjazdowej – wyjaśniali wczoraj przedstawiciele tego regionu podczas prezentacji dla branży turystycznej w Warszawie.

Pozostało 85% artykułu
Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Tendencje
La Palma znowu przyjmuje samoloty