Zamierza także zaproponować nowelizację specustawy. Ma ona uprościć procedury administracyjne i umożliwić szybsze wykupowanie gruntów pod budowę lotniska i węzła kolejowego. Pełnomocnik stwierdza, że chciałby, aby spółka CPK rozpoczęła przejmowanie gruntów pod lotnisko jeszcze w tym roku.

CZYTAJ TEŻ: CPK: Heathrow pomoże Polsce zbudować megalotnisko

Do projektu samego kompleksu jeszcze daleko. Do połowy tego roku powinien być ogłoszony przetarg na doradcę strategicznego. Toczą się rozmowy z firmami, rozmowy będą prowadzone m.in. w Japonii z przedstawicielami lotniska Narita.

W sprawach kolei doradzać będzie m.in. francuska kolej SNCF, Komisja Europejska opłaci Polsce w ramach unijnego Programu Wspierania Reform Strukturalnych, konsultacje z nią. – To optymalny partner dla CPK – zapewnia Horała.

Koszt półtorarocznych konsultacji wyniesie 3 mln złotych. – Będą one dotyczyły kwestii organizacyjnych i technicznych, jak budowa i utrzymanie linii kolei dużych prędkości oraz zasilania – tłumaczy członek zarządu CPK ds. części kolejowej Piotr Malepszak. Dodaje, że chciałby w 2021 roku rozpisać pierwsze przetargi na projektowanie podstawowych odcinków linii kolejowych CPK.

Horała zapewnia, że harmonogram budowy CPK pozostaje bez zmian, pierwsza łopata powinna być wbita w 2023 roku, a podstawowa część lotniska ma być gotowa na koniec 2027 roku.