Rząd otwiera kolej na przewoźników z Unii Europejskiej

Fot. Fotorzepa, Marta Bogacz

Kolej w Polsce ma być bardziej konkurencyjna – zakłada rząd, który we wtorek przyjął projekt zmienionej ustawy o transporcie kolejowym. Krajowy rynek przewozów pasażerskich ma być otwarty na przewoźników z innych państw Unii Europejskiej.

W projekcie nowych przepisów wzmocniona ostała niezależność zarządcy infrastruktury kolejowej (jest nim np. spółka PKP Polskie Linie Kolejowe). Ograniczono więc możliwość wywierania wpływu na zarządcę infrastruktury przez przewoźników kolejowych lub podmioty sprawujące nad nimi kontrolę. Wprowadzono także zakaz łączenia niektórych funkcji lub zajmowania stanowisk jednocześnie u zarządcy infrastruktury i przewoźnika.

Dla zwiększenia przejrzystości rozliczeń finansowych zakazano udzielania sobie wzajemnie pożyczek między zarządcą a przewoźnikiem. Poprawiono także efektywność udostępniania infrastruktury kolejowej – ma temu służyć m.in. możliwość negocjowania opłat za dostęp do torów. Ustawa wzmacnia także uprawnienia prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.

CZYTAJ TEŻ: Utrzymanie monopolu PKP szkodzi pasażerom

Konkurowanie w przewozach powinien ułatwić wchodzący w życie w połowie 2020 r. unijny IV Pakiet Kolejowy, który ma zliberalizować międzynarodowy rynek. Ale zanim zacznie obowiązywać, obecny monopolistyczny system może zakonserwować nowa umowa w sprawie rządowego dofinansowania PKP Intercity, które ma otrzymać 19,5 mld złotych na najbliższe 10 lat. Jak stwierdził Nick Brooks, sekretarz generalny AllRail, organizacji zrzeszającej prywatnych przewoźników kolejowych z Europy, ta dotacja ma zapobiec wejściu do Polski konkurencji.

Do konkurowania z PKP Intercity na razie przymierzają się dwaj czescy prywatni przewoźnicy: Leo Express i RegioJet. Chcą uruchomić połączenia do Warszawy. Na razie jednak zagraniczna konkurencja na polskich torach jest bardzo skromna. Od grudnia Leo Express kursuje z Pragi do Wrocławia, co prawda z dużym powodzeniem, ale są to połączenia weekendowe. Podobnie jest z połączeniem Praga-Kraków. W dodatku ten drugi pociąg jest mocno spowalniany przez niekończącą się modernizację linii między Katowicami a Krakowem.

ZOBACZ: Kolei brakuje miliardów na odnowienie taboru

Mogą Ci się również spodobać

Linie znad Zatoki Perskiej dostają zadyszki

Etihad Airways i Emirates Airlines, dwie z trzech najważniejszych linii lotniczych znad Zatoki Perskiej, ...

LOT: Czwarte połączenie Szczecin – Warszawa

Nowe, poranne, połączenie między Szczecinem a Warszawą uruchomi w maju LOT Nowe połączenie z ...

Niemiecka branża żąda równej konkurencji

Nie chcemy żadnych subwencji, ani specjalnych regulacji. Potrzebujemy uczciwej konkurencji – mówi szef DRV ...

Prawie dwa razy więcej Polaków w Izraelu

Odkąd rząd Izraela zachęca dopłatami linie lotnicze do otwierania połączeń z Tel Awiwem, lawinowo ...

Lepkie ręce urlopowiczów. Co znika z hoteli

Najczęściej giną kosmetyki, ręczniki i sztućce, ale też większe i droższe przedmioty: szlafroki, obrazy, ...

Kolej traci pasażerów. Już drugi miesiąc z rzędu

W lutym kolej przewiozła 23 miliony ludzi. To 2,2 procent mniej niż w tym ...