Szwajcarskie i austriackie koleje będą więcej jeździć nocą

Dzięki dopłatom koleje austriackie rozwijają europejską sieć nocnych połączeń kolejowych.

Publikacja: 17.09.2020 11:33

Szwajcarskie i austriackie koleje będą więcej jeździć nocą

Foto: Fot. AFP

Szwajcarskie koleje SBB (Schweizerische Bundesbahnen) oraz ich austriacki odpowiednik ÖBB (Österreichische Bundesbahnen) obsługiwały dotychczas wspólnie sześć nocnych połączeń kolejowych. Oferta ta ma być teraz poszerzona o kolejne cztery. Dane statystyczne z ostatnich lat wykazują znaczny wzrost zainteresowania nocnym transportem kolejowym. Liczba biletów sprzedanych na te połączenia wzrosła o 25 procent.

W ramach podpisanego porozumienia „Nightjet-Netz Schweiz 2024” planowane są nowe pociągi nocne ze Szwajcarii do Amsterdamu, Rzymu i Barcelony. Przedsięwzięcie jest możliwe dzięki wsparciu finansowym ze szwajcarskiego funduszu klimatycznego.

Pierwszy etap współpracy zakończy się w grudniu 2021 roku uruchomieniem połączenia Zurych – Bazylea – Frankfurt – Kolonia – Amsterdam. W 2023 roku powstaną kolejne trasy nocnych pociągów do niemieckich miast, takich jak Berlin i Hamburg, a potem także do Lipska i Drezna. Ukoronowaniem współpracy obu narodowych przewoźników będą połączenia Zurychu z Rzymem i Barceloną.

CZYTAJ TEŻ: Nocne pociągi wracają do łask

ÖBB, która, współpracując z polskimi PKP, obsługuje także połączenia do Krakowa i Warszawy, nie poinformowała o dalszym rozwoju połączeń w kierunku regionu Europy Środkowo-Wschodniej.

Komentatorzy zwracają uwagę na to, że motorem tej współpracy są najprawdopodobniej austriackie ÖBB, które w ostatnich latach zdobyły praktycznie monopol na pociągi nocne w Europie i skutecznie rozbudowują tę ofertę. Współpracując ze szwajcarską SBB, ÖBB pozyskuje kolejny hub kolejowy, którym jest Zurych. Uruchomienie połączeń z Rzymem i Barceloną oznacza natomiast, że koleje przechodzą do ofensywy i pragną przekierować podróżujących samolotem na transport kolejowy.

Strategię tę potwierdzają także doniesienia wiedeńskiego portalu vienna.at, który informuje, że ÖBB prowadzi już rozmowy z francuskimi partnerami, aby umożliwić stworzenie trasy dla pociągów nocnych przez Strasburg do Paryża. Portal pisze także o wzmocnieniu taboru ÖBB, która zamówiła 13 nowych pociągów u Siemensa za 200 milionów euro.

Szwajcarskie koleje SBB (Schweizerische Bundesbahnen) oraz ich austriacki odpowiednik ÖBB (Österreichische Bundesbahnen) obsługiwały dotychczas wspólnie sześć nocnych połączeń kolejowych. Oferta ta ma być teraz poszerzona o kolejne cztery. Dane statystyczne z ostatnich lat wykazują znaczny wzrost zainteresowania nocnym transportem kolejowym. Liczba biletów sprzedanych na te połączenia wzrosła o 25 procent.

W ramach podpisanego porozumienia „Nightjet-Netz Schweiz 2024” planowane są nowe pociągi nocne ze Szwajcarii do Amsterdamu, Rzymu i Barcelony. Przedsięwzięcie jest możliwe dzięki wsparciu finansowym ze szwajcarskiego funduszu klimatycznego.

Kolej
Mazobilet, czyli zwiedzanie Warszawy i Mazowsza za 49 złotych, a nawet taniej
Kolej
Koleje Szwajcarskie: Niepunktualność Kolei Niemieckich nam szkodzi
Kolej
Greenpeace: Trzeba nałożyć podatek, żeby latanie nie było tańsze od jazdy koleją
Kolej
Miliardowe inwestycje PKP Intercity. Do 2030 r. dwa razy więcej pociągów na torach
Kolej
Koleje Czeskie będą wozić pasażerów z Pragi do Wrocławia, a może i Gdyni