Nie ma pieniędzy na rozpatrywanie skarg pasażerów linii lotniczych

Fot. Adobe Stock

Trudna sytuacja finansowa Urzędu Lotnictwa Cywilnego jest przyczyną opóźnień w rozpatrywaniu tysięcy skarg na linie lotnicze, kierowanych do Rzecznika Praw Pasażerów.

Sejm tworząc funkcję Rzecznika Praw Pasażerów przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego nie przewidział pieniędzy na działanie jego zespołu. Stąd 29 lipca 2019 r. na stronie internetowej pasazerlotniczy.ulc.gov.pl pojawił się komunikat: „Z uwagi na trudną sytuację kadrowo-finansową urzędu, Rzecznik nie ma na chwilę obecną zespołu. Podejmujemy wszelkie starania, żeby taki zespół został powołany. Z uwagi na bardzo dużą liczbę wniosków składanych do Rzecznika, wszystkie wnioski są przyjmowane i w miarę możliwości procedowane. Nie ma jednak możliwości dotrzymania terminu 90 dni na przeprowadzenie postępowania”.

Sygnały, że Rzecznik Praw Pasażerów nie może wykonywać swoich zadań, wzbudziły zaniepokojenie Rzecznika Praw Obywatelskich. Oznaczało to bowiem uniemożliwienie pasażerom skorzystania z procedury pozasądowego rozwiązania sporu w miejsce dotychczasowego trybu postępowania administracyjnego, prowadzonego przez Komisję Ochrony Praw Pasażerów.

Prezes ULC wyjaśnił RPO, że choć funkcja Rzecznika Praw Pasażerów powstała 1 kwietnia 2019 roku, nie dostał na finansowanie jego działań pieniędzy. Z uwagi na bardzo trudną sytuację samego ULC nie było możliwości wygospodarowania takich środków w ramach jego budżetu. Dopiero we wrześniu 2019 r. ULC dostał wsparcie finansowe, które jednak nie pokrywało wszystkich potrzeb. Pozwoliło jedynie na utworzenie dwóch etatów zespołu rzecznika.

Rzecznik zaczął formalnie więc funkcjonować w składzie dwuosobowym od 1 listopada 2019 r. Tymczasem od 1 kwietnia 2019 r. wpłynęło do niego około 4600 spraw. Dotychczas wszczął on około 350 postępowań, z tego zakończył około 280.

Wnioski są rozpatrywane w kolejności wpływania (na razie załatwiane są sprawy z początku czerwca 2019 roku). W ramach zakończonych postępowań, Rzecznik doprowadził do zawarcia ugód ze 156 pasażerami na kwotę 53 tysięcy euro i około 1,5 tysiąca złotych.

Prezes ULC przypomina, że oprócz merytorycznego rozpatrywania wniosków, zespół Rzecznika musi wykonywać inne czynności, jak prowadzenie strony pasazerlotniczy.ulc.gov.pl, rejestrowanie wniosków i wysyłanie pism w sprawach. Już tylko na te zajęcia potrzeba jednego etatu. Na merytoryczne rozpatrywanie wniosków pozostaje więc tylko drugi etat.

Mogą Ci się również spodobać

Niemiecki TUI przecenia hotele

100 hoteli tańszych nawet o 40 procent to pomysł niemieckiego TUI na zwiększenie sprzedaży ...

Polacy poddani kwarantannie na Cyprze Północnym czują się dobrze

Polscy turyści, którzy przyjechali odpoczywać do hotelu na Cyprze Północnym, ale muszą tam przejść ...

USA podnoszą poziom ostrzeżeń dla Egiptu

Stany Zjednoczone ogłosiły drugi stopień ostrzeżeń przed podróżami do Egiptu. W komunikacie Departament Stanu ...

Niemcy za wakacje płacą mniej?

Klient na stałe mieszkający w Niemczech, ale mający inne obywatelstwo, musiał dopłacić 250 euro ...

Dziś mija ultimatum dla Airbnb

Dziś mija ultimatum, które Komisja Europejska dała serwisowi pośredniczącemu w wynajmowaniu turystom mieszkań, Airbnb ...

Traveldata: Ferie zimowe drożeją w ślad za latem

Po tym jak w biurach podróży drożały wyjazdy na sezon letni, teraz w górę ...