Europejscy przewoźnicy boją się skutków wirusa

Europejskie linie lotnicze twierdzą, że gospodarka dopiero odczuje skutki szybko rozprzestrzeniającego się koronawirusa. Tylko Wizz Air i Ryanair zwiększyły przewozy w lutym.

Publikacja: 03.03.2020 16:12

Europejscy przewoźnicy boją się skutków wirusa

Foto: Fot. AFP

Szefowie przewoźników w Europie zaapelowali o złagodzenie przepisów lotniczych, bo linie mogą stracić cenne działki startów i lądowań (sloty), jeśli odwołają jakieś połączenia na dłużej. – Zwracamy się o tymczasowe zwolnienie z tych przepisów wszystkie kraje Unii Europejskiej – powiedział prezes Air France’u-KLM-u, Ben Smith przed doroczną konferencją A4E Aviation Summit brukselskiej organizacji lobbingu lotniczego. Linie pragną także „wspólnego zestawu wymogów zdrowotnych w podróżach do i z regionów dotkniętych wirusem” – dodał.

CZYTAJ TEŻ: Linie lotnicze szukają oszczędności, bo tracą przez koronawirusa

Uczestnicy spotkania w Brukseli przedstawili także inne postulaty, wskazali na fiasko zreformowania sieci kontroli ruchu powietrznego, co przewiduje mocno opóźniona inicjatywa utworzenia w UE jednolitego nieba europejskiego. – To skandal, że dziś nadal latamy po niebie tak samo, jak 40 lat temu – powiedział prezes brytyjskiej grupy IAG, William Walsh. Prezes Ryanaira Michael O’Leary skrytykował nowe opłaty od pasażerów, nazywając je „współczesnym odpowiednikiem rozbójników”. Prezes irlandzkiej linii spodziewa się 2-3 tygodni bardzo słabych rezerwacji, a „jeśli to uspokoi się do Wielkanocy, to ludzie zaczną znów szybko myśleć o letnich podróżach”.

Przewoźnicy na świecie zawieszali loty albo modyfikowali usługi w reakcji na epidemię. William Walsh zauważył „bardzo znaczący spadek popytu na połączenia do Włoch w ubiegłym tygodniu, ale przewiduje ustabilizowanie się popytu w najbliższych tygodniach, jeśli bieg wydarzeń będzie podobny jak w Chinach”.

ZOBACZ TAKŻE: Linie lotnicze tracą miliardy

Wizz Air poinformował natomiast o skoku liczby pasażerów w lutym o 26 procent do 3 milionów z 2,5 miliona w tym samym miesiącu rok temu, mimo zakłóceń wywołanych wirusem. Węgrzy zapowiedzieli jednak zmniejszenie o dwie trzecie od 11 marca do 2 kwietnia częstotliwości lotów na szlakach do i z Rumunii, Polski, Włoch i Izraela. Ryanair przewiózł w lutym 10,5 miliona podróżnych (plus 9 procent).

Zakłócenia wywołane epidemią wirusa zwiększą presję na konsolidację sektora lotnictwa – uważa prezes Air France’u-KLM-u. – Jest trochę słabych przewoźników na świecie. Uważam, że to przyspieszy konsolidację – cytuje jego wypowiedź Reuter.

Szefowie przewoźników w Europie zaapelowali o złagodzenie przepisów lotniczych, bo linie mogą stracić cenne działki startów i lądowań (sloty), jeśli odwołają jakieś połączenia na dłużej. – Zwracamy się o tymczasowe zwolnienie z tych przepisów wszystkie kraje Unii Europejskiej – powiedział prezes Air France’u-KLM-u, Ben Smith przed doroczną konferencją A4E Aviation Summit brukselskiej organizacji lobbingu lotniczego. Linie pragną także „wspólnego zestawu wymogów zdrowotnych w podróżach do i z regionów dotkniętych wirusem” – dodał.

Linie Lotnicze
Wizz Air: Abonament na loty na stałe w ofercie i z dłuższym okresem subskrypcji
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Linie Lotnicze
Dokąd Polacy polecą na majówkę? Ryanair: Prym wiodą trzy kraje
Linie Lotnicze
Podróże lotnicze za granicę. Najwięcej latają Amerykanie
Linie Lotnicze
Linie lotnicze chwalą się, że są „eko”, a dwutlenku węgla wytwarzają coraz więcej
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Linie Lotnicze
Ryanair kolejny raz wznawia loty do Izraela. Ale jeszcze nie z Polski