Ryanair przegrał z polską firmą. TSUE: nieuczciwy warunek w umowie

Fot. Filip Frydrykiewicz

Ryanair zapisał w swoich warunkach podróżowania, że klienci mogą występować przeciwko niemu tylko do sądu w Irlandii, gdzie ma siedzibę. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) uznał, że to nieuczciwa praktyka konsumencka.

W sporze między Ryanairem a polską firmą DelayFix (wcześniej Passenger Rights), która specjalizuje się w odzyskiwaniu odszkodowań od przewoźników za odwołane i opóźnione loty, TSUE opowiedział się po stronie skarżącego. Ten ostatni złożył pozew przeciwko przewoźnikowi o odszkodowanie w wysokości 250 euro za odwołanie lotu na trasie Warszawa-Mediolan.

CZYTAJ TEŻ: Mniej Ryanaira na zimę

Linia lotnicza broniła się, że sprawa powinna toczyć się w Irlandii, bo tam znajduje się jej siedziba. TSUE tymczasem orzekł, że „klauzulę, która bez uprzednich negocjacji indywidualnych została zamieszczona w umowie zawartej między konsumentem, czyli pasażerem linii lotniczych, a przedsiębiorcą, czyli przewoźnikiem lotniczym, i która przyznaje wyłączną jurysdykcję sądowi miejsca siedziby tego przewoźnika lotniczego, należy uznać za nieuczciwy warunek umowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 dyrektywy Rady 93/13/EWG z dnia 5 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich”.

W praktyce oznacza to, że klient linii lotniczej może występować przeciwko niej, zarówno w kraju wylotu, przylotu jak i w państwie, w którym przewoźnik jest zarejestrowany.

Sprawa dotyczyła również tego, czy pośrednikowi, któremu konsument przekazuje cesją prawa do występowania o odszkodowanie, przysługują te same prawa. TSUE twierdzi, że tak, ale ostatecznie to podlega ocenie sądu w danym państwie.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Nowy właściciel My Travel wynegocjował umowę z Rainbowem

Po trzech latach przerwy sieć agencyjna MyTravel i biuro podróży Rainbow wznawiają współpracę. Od ...

Chorwacji przybył milion turystów

Od stycznia do grudnia 2016 roku do Chorwacji przybyło ponad 16 milionów turystów, a ...

Steja Travel ogłasza upadłość

Biuro podróży Steja Travel z Jastrzębia-Zdrój zgłosiło dzisiaj niewypłacalność marszałkowi województwa śląskiego Biuro Steja ...

„Welcome Palma” i omijasz tłumy turystów

Palma de Mallorca stworzyła aplikację, pokazującą gdzie w mieście znajduje się najwięcej ludzi. Dzięki ...

Biuro podróży testuje pięciogodzinny dzień pracy

Pięć godzin pracy zamiast ośmiu to pomysł niemieckiego touroperatora Runa Reisen. Pierwsze próby pokazały, ...

TUI Poland monitoruje bezpieczeństwo na świecie

Biura podróży należące do Grupy TUI w Europie środkowej, w tym TUI Poland, będą ...