Jak informuje biuro prasowe inwestora, Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn, zaprojektowanie i realizacja inwestycji zajęły 6 lat, a prace często prowadzone były w skrajnie trudnych warunkach na wysokości 3000 m n.p.m.Nowa kolejka zastąpi poprzednią, którą co roku na Zugspitze dostawało się pół miliona ludzi.

Uruchomione zostaną dwie oszklone kabiny, mogące przewieźć na szczyt do 580 pasażerów na godzinę. W trakcie kursu kabiny będą mijały mierzący 127 m stalowy pylon – najwyższy na świecie, jeśli chodzi o kolej linową – pokonując na jednym odcinku największą na świecie różnicę poziomów wynoszącą 1945 metrów. Kolej przemieszczać się będzie po najdłuższym na świecie odcinku bez podpory, wynoszącym 3213 metrów.

Z wagonu obserwować można panoramę, w której zaznaczają się jezioro Eibsee, masyw Waxensteine i szczyt Alpspitze. Dzięki podgrzewanym oknom widoczność będzie lepsza, nawet przy niekorzystnej pogodzie. Z kolei z najwyższej góry Niemiec widać ponad 400 alpejskich szczytów leżących w czterech różnych państwach.