Portret młodych Europejczyków to owoc badania przeprowadzonego przez agencję YouGov na zlecenie Fundacji TUI. Koncern chciał poznać, jakim wartościom hołdują obywatele Starego Kontynentu w wieku od 16 do 26 lat z siedmiu krajów Unii Europejskiej (z Polski, Niemiec, Grecji, Hiszpanii, Francji, Wielkiej Brytanii i Włoch).

Z badania wynika, że podróże są ważnym aspektem życia prywatnego dla 48 procent pytanych i wyprzedzają w tym względzie wagę przykładaną do dalszej rodziny (30 procent odpowiedzi), tradycji (26 procent), politycznego zaangażowania (25 procent) i religii (19 procent). Przed turystyką stawiane są natomiast rodzina (80 procent), przyjaciele (70 procent), wykształcenie (67 procent), miłość i seks (66 procent). Przy okazji okazuje się m.in., że miłość i seks są dla młodych Polaków ważniejsze niż wykształcenie. Na kolejnych miejscach listy wartości znalazły się rozrywka (62 procent), sukces zawodowy (62 procent) i pieniądze (52 procent). Kultura ma znaczenie dla 49 procent pytanych.

Z danych TUI wynika, że młodzi Europejczycy patrzą w przyszłość optymistycznie, 70 procent z nich uważa swoją ogólną sytuację za dobrą. Najwięcej nadziei na lepsze kolejne lata mają mieszkańcy krajów dotkniętych kryzysem gospodarczym (Hiszpania, Grecja, Włochy). Z kolei w krajach z dobrze rozwiniętą gospodarką nastroje są bardziej pesymistyczne (Francja 33 procent optymistów, Niemcy i Wielka Brytania - po 29 procent). Wśród najważniejszych wartości społecznych wymieniane są prawa człowieka (54 procent), pokój (53 procent), bezpieczeństwo (50 procent), przy czym to ostatnie ma szczególne znaczenie dla Polaków. Dla młodych Europejczyków liczą się też tolerancja i wolność jednostki.