Travel Service nie chce dreamlinera

Boeing poinformował, że jeden przewoźnik zrezygnował z zamówionego dreamlinera B787-8. To czeski operator czarterów, obecny również w Polsce, Travel Service. Inni użytkownicy bardzo chwalą te maszyny

Publikacja: 11.08.2013 15:30

Travel Service nie chce dreamlinera

Foto: Bloomberg

To drugi przypadek, kiedy linia rezygnuje z odebrania tego nowoczesnego samolotu. Pierwsi zrezygnowali z części zamówienia Australiczycy - linia Qantas. Uznali, że opóźnienia w dostawach kosztują ich zbyt dużo.

O odwołaniu zamówienia przez Travel Service poinformował Marc Birtel, rzecznik Boeinga. Nie zmienia to faktu, że Czesi pozostają ważnym klientem Boeinga regionie i jednocześnie potwierdzili warte 301,5 mln dolarów (według cen katalogowych) zamówienie na trzy maszyny typu 737 Max8. To zamówienie zostało ogłoszone podczas ostatniego salonu lotniczego w Paryżu w czerwcu 2013.

Zadowoleni z samolotu marzeń

Jednocześnie wszystkie linie, które odebrały te maszyny, mimo kłopotów z ich eksploatacją i nadal ponoszonych strat z powodu konieczności odwoływania lotów ( LOT musiał to zrobić dwukrotnie w minionym tygodniu) nie mogą się dreamlinerów nachwalić.

John Smisek, prezes połączonych linii United Continental przyznaje, że choć sporadycznie zdarzają się kłopoty (maszyny musiały kilkakrotnie zawracać do portów wylotu, bądź lądować na najbliższym lotnisku), to jednak jest to samolot „wspaniały". — Właśnie odebraliśmy siódmą taką maszynę - mówił Smisek w programie telewisji ABC. —  Ciśnienie w samolocie jest takie, jak na 1800 metrach wysokości. - Na pokładzie jest więcej tlenu, jest  bardziej wilgotno, okna są duże. Jedno mogę powiedzieć: gdyby te maszyny nie były bezpieczne  nigdzie byśmy nimi nie latali. A teraz zamówiliśmy łącznie 65 i nie możemy doczekać się na kolejne - dodaje.

Szef United Continental  powiedział również, że zapełnienie dreamlinerów jest znacznie łatwiejsze, niż innych maszyn, a zużycie paliwa o 20 procent mniejsze.

Potwierdza to również polski kapitan dreamlinerów Jerzy Makula, który mówi, że nie oczekiwał aż tak oszczędnej maszyny. Dzisiaj wydatki linii lotniczych na paliwo są ich  największym jednostkowym kosztem i wynoszą od 38 procent w Lufthansie i 40 procent w LOT-cie, po 47 procent w Ryanairze.

LOT uzbrojony w pięć maszyn

Dreamlinery rzeczywiście są bardziej komfortowe dla pasażerów. Nawet długa, 10-godzinna podróż nie powoduje takiego zmęczenia, jak jest to nawet w najnowocześniejszych B777, czy A380, gdzie zainstalowano również nowinki technologiczne.

Nie ma też nieprzyjemnego odczucia wysychania oczu, czy nosa. Potwierdzają to załogi latające tymi maszynami. Dla nich wygospodarowano na pokładzie klimatyzowane pomieszczenia, w których mogą odpocząć podczas długich lotów.

Do obsługiwania siatki LOT-u lada dzień wejdzie piąty dreamliner, który przyleciał do Warszawy w końcu lipca. Od tego momentu polski przewoźnik będzie miał we flocie dalekiego zasięgu jedynie B787. W najbliższych dwóch latach LOT odbierze kolejne 3 maszyny tego typu i planuje otwarcie połączeń do Azji. Prezes LOT-u rozważa przynajmniej trzy nowe trasy - Seul, Szanghaj i Tokio Narita.

LOT ma jeszcze możliwość zamówienia kolejnych ośmiu maszyn, zdaniem prezesa Sebastiana Mikosza warto jest teraz rozważyć, czy nie zdecydować się na większy model  B787-9, bądź-10.

Boeing ma dzisiaj  potwierdzone zamówienia na 930 dreamlinerów dla 57 linii lotniczych.

To drugi przypadek, kiedy linia rezygnuje z odebrania tego nowoczesnego samolotu. Pierwsi zrezygnowali z części zamówienia Australiczycy - linia Qantas. Uznali, że opóźnienia w dostawach kosztują ich zbyt dużo.

O odwołaniu zamówienia przez Travel Service poinformował Marc Birtel, rzecznik Boeinga. Nie zmienia to faktu, że Czesi pozostają ważnym klientem Boeinga regionie i jednocześnie potwierdzili warte 301,5 mln dolarów (według cen katalogowych) zamówienie na trzy maszyny typu 737 Max8. To zamówienie zostało ogłoszone podczas ostatniego salonu lotniczego w Paryżu w czerwcu 2013.

Pozostało 82% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek