Oszczędny jak Airbus w pokrowcu

Aerodynamikę pasażerskich maszyn można poprawić. Niezwykły projekt przyniesie gigantyczne oszczędności

Publikacja: 21.09.2012 09:18

Oszczędny jak Airbus w pokrowcu

Foto: Airbus

W laboratoriach Niemieckiego Centrum Aerodynamiki w Brunszwiku i w Stuttgarcie trwa realizacja trzyletniego projektu „Laminar aircraft research". Jego celem jest zmniejszenie oporu, jaki stawia powietrze powierzchni samolotu.

Różnica między prędkością, z jaką porusza się samolot i prędkością przemieszczania się otaczającego go powietrza sprawia, że nad powierzchnią maszyn tworzy się warstewka „gęstego" powietrza, grubości zaledwie kilku milimetrów.

Niemieccy inżynierowie chcą się jej pozbyc, by zmniejszyć opór samolotu w powietrzu. Pracują nad systemem umożliwiającym wsysanie przeważającej części tej warstewki. Ułatwi to samolotowi „przeciskanie się" przez gęstą warstewkę, tym samym zużycie paliwa spadnie.

Skonstruowali specjalny pokrowiec przykrywający usterzenie samolotu. Znajdują się w nim otwory o średnicy nieprzekraczającej 50 mikrometrów (mikrometr to jedna tysięczna milimetra). Na części usterzenia airbusa A320 o powierzchni 7,5 mkw, w przykrywającym go pokrowcu znajduje się 30 milionów mikroskopijnych otworów.

Wewnątrz jednego z płatów usterzenia inżynierowie umieścili pompę ważącą 14 kg, o mocy 15 kW. Pompa zasysa powietrze poprzez mikroskopijne dziurki. Trafia ono do 19 komór z włókna węglowego, a z nich odpowiednimi dyszami wydostaje się na zewnątrz, ale już poza warstewką powietrza utrudniającą lot.

Z symulacji komputerowych wynika, że pokrycie całej powierzchni samolotu pokrowcem spowodowałoby zmniejszenie zużycia paliwa o 15 proc. Biorąc pod uwagę skalę transportu lotniczego, oszczędności byłyby gigantyczne.

W laboratoriach Niemieckiego Centrum Aerodynamiki w Brunszwiku i w Stuttgarcie trwa realizacja trzyletniego projektu „Laminar aircraft research". Jego celem jest zmniejszenie oporu, jaki stawia powietrze powierzchni samolotu.

Różnica między prędkością, z jaką porusza się samolot i prędkością przemieszczania się otaczającego go powietrza sprawia, że nad powierzchnią maszyn tworzy się warstewka „gęstego" powietrza, grubości zaledwie kilku milimetrów.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"