Oszczędny jak Airbus w pokrowcu

Aerodynamikę pasażerskich maszyn można poprawić. Niezwykły projekt przyniesie gigantyczne oszczędności

Publikacja: 21.09.2012 09:18

Oszczędny jak Airbus w pokrowcu

Foto: Airbus

W laboratoriach Niemieckiego Centrum Aerodynamiki w Brunszwiku i w Stuttgarcie trwa realizacja trzyletniego projektu „Laminar aircraft research". Jego celem jest zmniejszenie oporu, jaki stawia powietrze powierzchni samolotu.

Różnica między prędkością, z jaką porusza się samolot i prędkością przemieszczania się otaczającego go powietrza sprawia, że nad powierzchnią maszyn tworzy się warstewka „gęstego" powietrza, grubości zaledwie kilku milimetrów.

Niemieccy inżynierowie chcą się jej pozbyc, by zmniejszyć opór samolotu w powietrzu. Pracują nad systemem umożliwiającym wsysanie przeważającej części tej warstewki. Ułatwi to samolotowi „przeciskanie się" przez gęstą warstewkę, tym samym zużycie paliwa spadnie.

Skonstruowali specjalny pokrowiec przykrywający usterzenie samolotu. Znajdują się w nim otwory o średnicy nieprzekraczającej 50 mikrometrów (mikrometr to jedna tysięczna milimetra). Na części usterzenia airbusa A320 o powierzchni 7,5 mkw, w przykrywającym go pokrowcu znajduje się 30 milionów mikroskopijnych otworów.

Wewnątrz jednego z płatów usterzenia inżynierowie umieścili pompę ważącą 14 kg, o mocy 15 kW. Pompa zasysa powietrze poprzez mikroskopijne dziurki. Trafia ono do 19 komór z włókna węglowego, a z nich odpowiednimi dyszami wydostaje się na zewnątrz, ale już poza warstewką powietrza utrudniającą lot.

Z symulacji komputerowych wynika, że pokrycie całej powierzchni samolotu pokrowcem spowodowałoby zmniejszenie zużycia paliwa o 15 proc. Biorąc pod uwagę skalę transportu lotniczego, oszczędności byłyby gigantyczne.

W laboratoriach Niemieckiego Centrum Aerodynamiki w Brunszwiku i w Stuttgarcie trwa realizacja trzyletniego projektu „Laminar aircraft research". Jego celem jest zmniejszenie oporu, jaki stawia powietrze powierzchni samolotu.

Różnica między prędkością, z jaką porusza się samolot i prędkością przemieszczania się otaczającego go powietrza sprawia, że nad powierzchnią maszyn tworzy się warstewka „gęstego" powietrza, grubości zaledwie kilku milimetrów.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek