Spainair zbankrutował, pasażerowie na lotniskach

W piątek wieczorem wylądował w Barcelonie ostatni samolot hiszpańskiej linii Spanair. Przewoźnik zbankrutował. Setki pasażerów utknęły na hiszpańskich lotniskach

Publikacja: 28.01.2012 11:07

Spainair zbankrutował, pasażerowie na lotniskach

Foto: AFP

Spanair z siedzibą w Barcelonie niespodziewanie zakończył działalność i anulował wszystkie loty. Niektóre połączenia odwoływano 30 minut przed odlotem.

Jak pisze dziennik "El Pais", powołując się na źródła w liniach, Spanair ogłosi upadłość.

"W związku z brakiem przejrzystości finansowej na najbliższe miesiące firma postanowiła zakończyć działalność" - podało Spanair w komunikacie w piątek o 21.30.

Według lokalnych mediów w wyniku odwołania połączeń ucierpią ponad 22 tys. osób. W Madrycie w sobotę odwołano 55 połączeń, w Barcelonie - 54 i kilkanaście na Majorce oraz Gran Canarii - powiedziała rzeczniczka przedsiębiorstwa AENA, które zarządza lotniskami w kraju.

Pasażerów przejmowały Iberia, Vueling oraz Air Europa, zaoferował się również Ryanair. Sojusz lotniczy Oneworld, do którego należy Iberia, poinformował, że doda rejsy na trasach, opuszczonych przez Spanair, czyli przede wszystkim Madryt - Barcelona, Bilbao, La Coruna, Baleary (Majorka) i Wyspy Kanaryjskie.

Linie Spanair, działały od 1986 r. W oświadczeniu przeprosiły pasażerów i wyjaśniły, że decyzję o zakończeniu działalności podjęto, po tym jak fiaskiem zakończyły się negocjacje z Qatar Airways o sprzedaży temu przewoźnikowi części udziałów.

Władze Katalonii, czyli regionu, który jest akcjonariuszem Spanair, potwierdziły w sobotę, że nie będą ratować linii przed upadłością.

Hiszpański przewoźnik dziennie obsługiwał ponad 200 połączeń, głównie krajowych. Samoloty Spanair latały też do 12 europejskich i afrykańskich miast.

Spanair został uziemiony drugi raz. Trzy lata temu - po tym jak w sierpniu 2008 r. samolot Spanair rozbił się podczas startu na madryckim lotnisku Barajas i zginęły 154 osoby -  akcje linii zostały przejęte przez katalońskie konsorcjum składające się głównie z instytucji publicznych. Celem utrzymania przewoźnika było stworzenie dużego międzynarodowego centrum przesiadkowego na lotnisku El Prat w Barcelonie. Wtedy też zmieniono główną bazę przewoźnika z Majorki na Barcelonę.

Strategia  była realizowana, a Spanaira sukcesywnie zwiększał udział w rynku. Jej powodzeniu przeszkodził jednak... futbol. Okazało się, że były prezes Barcy, Ferran Soriano, przyjął propozycję Manchester City, żeby objąć kierownictwo tego klubu. Soriano zaprzeczał przez kilka ostatnich dni, ale jego nominacja w Machesterze ma być wkrótce potwierdzona. Wcześniej nie ukrywał, że zarządzanie linią lotniczą go już nie interesuje.  — Nie zajmuję się tą sprawą - mówił dziennikowi „El Pais".

Przy tym nie miał specjalnych sukcesów, ponieważ w roku 2010 linia straciła 115 mln euro, a w roku 2011 strata miała być większa. Dlatego szukano bogatego inwestora strategicznego, którym miał być Qatar Airways.

Teraz z  bankructwa konkurenta najbardziej cieszy się Iberia, która chce, aby należąca do niej tania linia Vueling jak najszybciej przejęła rynek po Spanairze. Vueling tak samo jak Spainair lata Airbusami 320, a plioci tej linii już przechodzą szkolenia, aby nauczyć się latać maszynami z silnikami, jakich używała uziemiona linia.

Spanair ma 33 samoloty, w tym 19 Airbusów 320, 5 Airbusów 321 i 9 McDonnell Douglas. W 2011 roku przewiózł 12,5 mln pasażerów. Zatrudniał 2,5 tys. osób.

Spanair z siedzibą w Barcelonie niespodziewanie zakończył działalność i anulował wszystkie loty. Niektóre połączenia odwoływano 30 minut przed odlotem.

Jak pisze dziennik "El Pais", powołując się na źródła w liniach, Spanair ogłosi upadłość.

Pozostało 92% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek