Polski Holding Hotelowy ma strategię. Cel: Być kreatorem polskiego rynku hotelowego

Polski Holding Hotelowy (PHH) przedstawił strategię swojego rozwoju na lata 2025-2034. Firma zamierza zainwestować 1,2 miliarda złotych, dzięki czemu powiększy o jedną szóstą liczbę łóżek i stanie się „kreatorem rynku hotelowego w Polsce”.

Publikacja: 27.06.2025 09:30

Prezes Polskiej Grupy Hotelowej Rafał Kincler wskazał trzy etapy dochodzenia do nowej pozycji swojej

Prezes Polskiej Grupy Hotelowej Rafał Kincler wskazał trzy etapy dochodzenia do nowej pozycji swojej spółki

Foto: Filip Frydrykiewicz

Powstały w 2019 roku (jedna z najmłodszych spółek skarbu państwa) Polski Holding Hotelowy ma 53 hotele, a w nich około 6 tysięcy pokojów i 3 tysięcy pracowników. W najbliższych latach zamierza wydać 1,2 miliarda złotych na odnawianie i rozbudowę tego majątku. Pieniądze będą pochodzić z zysków i kredytów (500-700 mln zł).

Na koniec, w roku 2034 przychody Grupy Kapitałowej PHH mają wynieść 879 milionów złotych, a planowana marża EBIDTA ma wzrosnąć o 156 procent, do 27,5 procent, i osiągnąć 239 milionów złotych.

Trzy etapy na ścieżce rozwoju Polskiego Holdingu Hotelowego

Jak spółka zamierza do tego dochodzić? Na ścieżce rozwoju są trzy etapy – wyjaśniał prezes Rafał Kincer podczas konferencji zorganizowanej z okazji ogłoszenia strategii. Pierwszy to konsolidacja i porządkowanie grupy wewnątrz, drugi – wzmocnienie pozycji lidera („uważamy że jesteśmy liderem, chcemy być liderem i konkurować ze wszystkimi liderami krajowymi i międzynarodowymi”) , a trzeci – bycie kreatorem rynku hotelowego, który „wpływa na standardy, na nowe pomysły, kreuje rynek hotelowy w Polsce”.

Miasto, kurort, uzdrowisko – trzy typy obiektów w strategii PHH

Strategia, której hasłem przewodnim jest „Z natury gościnni” zakłada oparcie się na czterech filarach: segmentowości, doskonałości komercyjnej, efektywności wewnętrznej i rozwoju nowych modeli biznesowych – wyjaśniał podczas konferencji prezentującej strategię prezes spółki Rafał Kincer.

PHH zamierza pogrupować swoje obiekty – rozrzucone po całym kraju – według ich charakteru i tego, na jakie potrzeby gości odpowiadają, w trzy linie biznesowe. Nazwano je Miasto, Kurort i Uzdrowisko. W pierwszej grupie znalazły się hotele biznesowe, oparte na markach franczyzowych globalnych sieci hotelarskich. W większości są to dziś hotele, które przeszły już modernizację lub są w jej trakcie.

W grupie hoteli zlokalizowanych w miejscowościach wypoczynkowych znajdą się obiekty przeznaczone dla gości szukających odpoczynku, ucieczki od miejskiego zgiełku, „dla których ważny jest dobrostan i holistyczne podejście do zdrowia oraz wyjątkowa jakość usług w zgodzie z naturą”.

Z kolei w uzdrowiskach opiekę znajdą osoby wymagające poprawy zdrowia, rehabilitacji i te, dla których ważna jest profilaktyka zdrowotna.

W segmencie Kurort i Uzdrowisko PHH będzie rozwijał swoje dwie marki własne.

Inwestowanie kluczem do rozwoju PHH

Obecnie średnie obłożenie hoteli PHH wynosi 60 procent. Ale, jak przyznaje prezes są hotele które przynoszą straty i są hotele (miejskie), w których obłożenie wynosi ponad 70 procent. Średnia cena za nocleg to około 400 złotych. Spółka liczy jednak, że w wyniku modernizacji, będzie mogła podnieść ceny.

W 2025 roku Grupa PHH przeznaczy 220 miliony złotych na odnowienie hoteli. W przyszłym roku będzie to 211 miliony, a w 2027 roku kolejne 223 miliony złotych.

Wartość trwających obecnie inwestycji w pięciu obiektach z 900 pokojami wyniesie 450 milionów złotych. W ciągu ostatnich dziesięciu miesięcy zakończyliśmy inwestycje na łączną kwotę 350 milionów złotych. To między innymi modernizacja hotelu Four Points by Sheraton we Wrocławiu, który został otwarty 30 kwietnia czy voco w Katowicach, który pierwszych gości przyjmie 30 czerwca. Rozwój infrastruktury hotelowej, efektywność finansowa i zrównoważony rozwój to priorytety PHH na najbliższe lata – wyjaśnia członkini zarządu Polskiego Holdingu Hotelowego Agnieszka Malinowska.

W tej chwili w modernizacji znajdują się hotele między innymi w Krakowie, Poznaniu, Krynicy Zdrój, Międzyzdrojach i w Świnoujściu. Modernizacja obiektów ma wpłynąć na zwiększenie średniego obłożenia, wyższe ceny i poprawę konkurencyjności obiektów, których jakość dotychczas odbiegała od standardów na rynku.

Nowa strategia zakłada również realizację modelu asset light, czyli dzierżawieniu i zarządzaniu hotelami, które nie należą do PHH. Zarząd widzi również możliwość dalszej konsolidacji grupy. W tej chwili trwają prace analityczne związane z kompleksem Uzdrowisko Krynica-Żegiestów w Krynicy-Zdroju. Grupa zakłada także współpracę przy budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego, dla którego jest naturalnym partnerem przy realizacji inwestycji hotelowych.

Jak stanowczo podkreślił Kincer, PHH nie zamierza w czasie nakreślonym strategią powiększać grupy – nie będzie kolejnych akwizycji ani przejęć innych hoteli skarbu państwa. Wszystkie inwestycje dotyczą rozbudowy istniejących obiektów lub dobudowywania na ich terenie nowych budynków. W ich wyniku spółce ma przybyć 1000 pokojów.

Przychody Grupy PHH w 2025 wyniosą około 600 milionów złotych. Według przyjętej strategii w 2034 roku będzie to 879 milionów złotych, co oznacza wzrost o 68 procent w stosunku do 2024 roku.

Największe przychody mają pochodzić z linii Miasto (367 milionów złotych). W wypadku linii Kurort będzie to 305 milionów złotych, a linii Uzdrowisko - 207 milionów złotych.

Jaskółka patronem hoteli PHH

Razem z ogłoszeniem planów na przyszłość prezes zaprezentował też nowe logo holdingu. „Odzwierciedla świeże podejście i kierunek rozwoju”. Nad skrótem „PHH” pojawiła się w nim bursztynowa jaskółka – „ptak, który zawsze wraca do swojego gniazda, znany z troskliwego opiekowania się swoimi dziećmi” i jest „symbolem szczęścia, zdrowia i powodzenia”, jak wyjaśniał prezes.

Prawdziwa wartość hotelu nie kryje się w liczbie gwiazdek czy w metrażu pokojów, ale to, jak dbamy o naszych gości i pracowników – mówił Kincer, zapewniając, że PHH ma gościnność w swoim DNA.

Hotele, którymi zarządza prezes nazwał „narodowym dziedzictwem”.

To kwintesencja naszej misji i wartości, w centrum stawiamy zarówno gości, jak i pracowników, dbając o ich dobrostan i otaczające nas środowisko. Cała strategia jest hołdem dla pokoleń polskich hotelarzy, którzy przez lata budowali wyjątkową tradycję gościnności. Dziś, czerpiąc z ich doświadczeń, łączymy najlepsze praktyki z nowoczesnym podejściem, by tworzyć miejsca, w których każdy czuje się wyjątkowo, w zgodzie z naturą, w trosce o ludzi i otoczenie – deklarował.

Przy okazji prezentowania strategii spółki prezes Rafał Kincler pokazał jej nowe logo z jaskółką

Przy okazji prezentowania strategii spółki prezes Rafał Kincler pokazał jej nowe logo z jaskółką

Foto: Filip Frydrykiewicz

Nie będzie prywatyzacji hoteli należących do Skarbu Państwa

Biorący udział w prezentacji strategii wiceminister aktywów państwowych Robert Kropiwnicki, zapytany przez serwis Turystyka.rp.pl o plany wobec PHH i innych obiektów hotelowych, należących do Skarbu Państwa, zapewnił, że rząd nie zamierza ich prywatyzować.

Wcześniej Kropiwnicki mówił, że branża turystyczna rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. – To już prawie 5 procent PKB i ciągle rośnie, i prawie 900 tysięcy zatrudnionych. To już naprawdę jest poważna branża polskiej gospodarki – mówił. – Bardzo się cieszę, że PHH jest jednym z liderów [tego rynku], chociaż na co dzień goście tego nie widzą, bo hotele PHH działają pod różnymi markami. Trzeba tak działać, żeby przynosić kapitały na kolejne inwestycje, to jest zadanie zarządu żeby rozwijać obiekty. PHH ma potencjał do tego, bo ma hotele w kluczowych miejscach w Polsce. Będziemy [jako ministerstwo] trzymać kciuki za realizowanie strategii, ale też i będziemy pytać, jak to idzie.

Powstały w 2019 roku (jedna z najmłodszych spółek skarbu państwa) Polski Holding Hotelowy ma 53 hotele, a w nich około 6 tysięcy pokojów i 3 tysięcy pracowników. W najbliższych latach zamierza wydać 1,2 miliarda złotych na odnawianie i rozbudowę tego majątku. Pieniądze będą pochodzić z zysków i kredytów (500-700 mln zł).

Na koniec, w roku 2034 przychody Grupy Kapitałowej PHH mają wynieść 879 milionów złotych, a planowana marża EBIDTA ma wzrosnąć o 156 procent, do 27,5 procent, i osiągnąć 239 milionów złotych.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Hotele
Wyjaśniło się, czy hotele na Teneryfie będą strajkować. Pracownicy żądali podwyżek
Hotele
Hotelarze: Długi weekend czerwcowy będzie zdecydowanie lepszy od majówki
Hotele
Czy hotele na Wyspach Kanaryjskich staną w środku lata? Groźba strajku wisi nad nimi
Hotele
Czy europejskie gwiazdki hotelowe zastąpią polskie? „System kategoryzacyjny do rewizji”