Lepszy LOT mały, ale rentowny

LOT będzie musiał oddać firmom leasingowym 15 z 40 samolotów i zwolnić jedną trzecią załogi. Tak naprawę narodowego przewoźnika widzi minister skarbu Mikołaj Budzanowski

Publikacja: 07.01.2013 08:53

Lepszy LOT mały, ale rentowny

Jego zdaniem najlepiej będzie, jeśli wszystkie połączenia krajowe i regionalne LOT-u będzie obsługiwał Eurolot, a najbardziej obłożone trasy europejskie oraz rejsy długodystansowe (USA, Kanada, Chiny) – LOT nowymi dreamlinerami, które sukcesywnie mają przylatywać do Warszawy.

Pierwszy z nich ma 16 stycznia wylecieć do Chicago i regularnie obsługiwać tę trasę. Drugi od początku lutego wystartuje do Toronto, trzeci zaś – w marcu – do Pekinu. Wiadomo, że rozważane są inne trasy azjatyckie oraz Waszyngton.

– Jestem optymistą i uważam, że wspólnie z LOT-em wiele uda nam się jeszcze zrobić. Jesteśmy blisko siebie pod każdym względem – mówi „Rzeczpospolitej" prezes Eurolotu Mariusz Dąbrowski. Eurolot, po trudnych doświadczeniach konkurowania z OLT, nie tylko przetrwał, ale rozwija się, szybko otwierając i zamykając sezonowe połączenia.

– Pomysł pozbycia się kilkunastu samolotów jest zaprzeczeniem idei rozwoju LOT-u – uważa jednak Krzysztof Moczulski, analityk polskiego rynku lotniczego. Jego zdaniem rejsy długodystansowe muszą mieć zagwarantowaną siatkę dowożącą pasażerów do Warszawy. – Warto też namawiać Polaków, aby latali dreamlinerem do Chicago i stamtąd dalej do innych miast. W praktyce jednak jest to dość trudne, ze względu na niekorzystne umowy LOT-u z amerykańskim partnerem ze Star Alliance – United. Z taką częstotliwością LOT nie jest dla Amerykanów liczącym się partnerem – mówi Krzysztof Moczulski. Jego zdaniem warto się pokusić o powrót na nowojorskie lotnisko Newark, na które ze względu na oszczędności LOT przestał latać w zeszłym roku.

Analityk przyznaje, że mniejsze samoloty, Embraery 170, są dość drogie w eksploatacji, ale warto przeanalizować jeszcze raz siatkę połączeń i zastanowić się, dokąd je można wysłać, żeby skusić pasażerów biznesowych. LOT zlikwidował rejsy do Rzymu, skarżąc się na mały popyt na bilety w wyższych klasach rezerwacji. Ale nie mogło być inaczej, skoro maszyny latały w południe, a więc pasażer musiał stracić jeden dzień. – Wprowadzając dwie rotacje – poranną i wieczorną – można było powalczyć o droższych pasażerów – uważa Moczulski.

– Trzeba dobrze przyjrzeć się transferom w Warszawie i temu, ilu pasażerów traci LOT, bo jego rejsy nie zdążają na najwyższą „falę" przesiadek – dodaje. I przypomina, że oddanie maszyn wiąże się z kosztami wcześniejszego wypowiedzenia umów leasingowych i przeglądami zdawczymi.

Plan przetrwania nowego LOT-u będzie realizował już nowy prezes i zapewne nowy zarząd. Konkurs na stanowisko prezesa ogłoszono w grudniu. Chętni mogą składać papiery do 18 stycznia, a nazwisko osoby, która ostatecznie wygra w tej rywalizacji, ma być znane 25 stycznia.

Na liście potencjalnych kandydatów wymieniano dotychczas najczęściej byłego prezesa Sebastiana Mikosza oraz Marka Mazura, który raz już wygrał konkurs, ale został odwołany przez MSP. Na giełdzie nazwisk padały też nazwiska dwóch członków rady nadzorczej spółki – jej przewodniczącego, prezesa PKP Cargo Wojciecha Balczuna, oraz byłego szefa lotniska w Balicach, Kamila Kamińskiego. Te dwie kandydatury jednak znacznie osłabły z powodu krytyki – tak ze strony ministra Budzanowskiego, jak i premiera Tuska - pod adresem rady nadzorczej LOT.

Jego zdaniem najlepiej będzie, jeśli wszystkie połączenia krajowe i regionalne LOT-u będzie obsługiwał Eurolot, a najbardziej obłożone trasy europejskie oraz rejsy długodystansowe (USA, Kanada, Chiny) – LOT nowymi dreamlinerami, które sukcesywnie mają przylatywać do Warszawy.

Pierwszy z nich ma 16 stycznia wylecieć do Chicago i regularnie obsługiwać tę trasę. Drugi od początku lutego wystartuje do Toronto, trzeci zaś – w marcu – do Pekinu. Wiadomo, że rozważane są inne trasy azjatyckie oraz Waszyngton.

Pozostało 85% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek