W biurach podróży Grecja goni Turcję i Egipt

Poprawia się sprzedaż przyszłorocznych wakacji. W ostatnim tygodniu wynik był podobny do zeszłorocznego. Na razie najchętniej wybierana jest Turcja

Aktualizacja: 24.10.2018 08:13 Publikacja: 23.10.2018 22:16

W biurach podróży Grecja goni Turcję i Egipt

Foto: PZOT

ff

4 procent mniej niż przed rokiem klientów odwiedziło biura podróży w ostatnim tygodniu – podaje Polski Związek Organizatorów Turystyki w cotygodniowym raporcie, tym razem już ze sprzedaży sezonu zaczynającego się 1 listopada a trwającego do 31 października 2019 roku*. To lepszy wynik niż przed dwoma tygodniami, kiedy było o 10,8 procent mniej i przed tygodniem, kiedy różnica wyniosła minus 14,2 procent w stosunku do zeszłego roku.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży - ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku

Okazuje się jednak, że o ile wycieczki lotnicze zanotowały spadek o 5,4 procent, a same noclegi (dojazd własny) spadek o 8,3 procent, o tyle sprzedaż wyjazdów autokarowych wzrosła rok do roku o 10,8 procent.

Najwięcej wycieczek klienci biur kupili do Turcji. W drugiej kolejności wybierali na wypoczynek Egipt, a dalej Grecję (awansowała na trzecie miejsce, dopiero w sobotę, 20 października sprzedaż nowego sezonu rozpoczął specjalista od tego kierunku Grecos Holiday), Hiszpanię, Włochy i Tunezję. Mniejszy apetyt mieli na Albanię i Bułgarię. Średnio najwięcej płacili za wyjazd do Hiszpanii, bo 3169 złotych. Najmniej za Bułgarię – 1908 złotych.

Zmiana średniej ceny wyjazdów - wybrane kierunki, ostatnie tygodnie

Źródło wykresów: PZOT

Po pierwszych tygodniach sprzedaży nowego sezonu w skumulowanej klasyfikacji prowadzi Turcja z wynikiem 18,9 procent udziału. Po piętach depcze jej Egipt – 17,3 procent. Trzecia Hiszpania ma 8,1 procent, Grecja 7,2 procent, a Włochy 6,2 procent. W pierwszej dziesiątce mieszczą się jeszcze Tajlandia (3,4 procent), Austria (2,3 procent), Tunezja (2,2 procent), Bułgaria (2,1 procent) i Oman (2,1 procent).

Raport odnotowuje też zmiany w stosunku do stanu sprzed roku. Okazuje się, że najmocniej rośnie pozycja Tunezji, do tej pory sprzedała ona o 253 procent więcej wyjazdów. Egipt zyskuje 135,7 procent klientów, a Turcja – 100,9 procent. Największe spadki notują natomiast w pierwszej dwudziestce Grecja - 50,6 procent, Bułgaria – 50,2 procent i i Maroko – 46,5 procent.

*Raport obejmuje 42. tydzień roku, czyli okres od 15 do 21 października 2018 roku i dotyczy sprzedaży wyjazdów na sezon zaczynający się 1 listopada 2018 roku, a kończący się 31 października 2019 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX, przez który przechodzi prawdopodobnie ponad połowa sprzedaży wyjazdów organizowanych przez polskie biura podróży.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego