"Branża turystyczna ma za sobą bardzo udany rok, który przyniósł świetne wyniki w turystyce krajowej i zagranicznej" - czytamy w komunikacie PIT. Jak pokazał raport PIT z końca września, multiagenci sprzedający oferty polskich biur podróży zanotowali ponad 35-procentowy wzrost sprzedaży imprez turystycznych. Z informacji GUS wynika natomiast, że liczba turystów w polskiej bazie hotelowej między styczniem a lipcem przekroczyła 18 milionów, z czego 14,25 miliona to turyści krajowi, a 3,75 mln – zagraniczni.
"Turystyce wyjazdowej przysłużyło się na pewno wprowadzenie Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, który zwiększył finansowe bezpieczeństwo klientów polskich biur podróży. Turystyce krajowej sprzyja zaś coraz lepiej rozwijająca się infrastruktura turystyczna i stale rosnąca jakość usług. Jeśli coś może zahamować turystyczny biznes, który jest na dużej fali wzrostu, to tylko niedostosowane do jego realiów prawo. (...)
W bardzo krótkim czasie mieliśmy do czynienia ze zmianami w najważniejszych dla turystyki aktach prawnych" - pisze PIT. I wymienia w komunikacie przyjęcie nowej dyrektywy Unii Europejskiej, zmieniającej sposób regulowania rynku organizatorów turystyki, powołanie ustawą Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, wejście w życie nowego rozporządzenia w sprawie ochrony danych osobowych, nowej dyrektywy ubezpieczeniowej oraz będące na ukończeniu prace nad nową ustawą o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.
"Istnieje również potrzeba dokonania oceny przeprowadzonych zmian i wypracowania postulatów dotyczących tych aspektów, które zostały pominięte, bądź uregulowane w sposób nieadekwatny do realiów rynku".
- Polska Izba Turystyki jako partner społeczny przedstawia postulaty branży i stoi na straży jej interesów, bierze udział we wszystkich etapach prac legislacyjnych. Kongres jest doskonałą okazją, by wypracować stanowisko w sprawie zmian, które dokonują się obecnie i tych, które są jeszcze przed nami – mówi cytowany w komunikacie prezes PIT Paweł Niewiadomski.