UOKiK ściga biura podróży

Utrudnianie składania reklamacji, przesuwanie terminów wylotów, niejasne zasady zakupu biletu lotniczego - to przewinienia touroperatorów i agentów, które nie podobają się Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Publikacja: 26.06.2017 17:01

UOKiK ściga biura podróży

Foto: Filip Frydrykiewicz

Już ósmy raz UOKiK, wspólnie z ponad 40 instytucjami (w tym między innymi ministerstwami sportu i turystyki, spraw zagranicznych, edukacji, finansów, Europejskim Centrum Konsumenckim czy Rzecznikiem Praw Dziecka), wydał komunikat dla turystów, w którym przypomina, o czym powinni pamiętać w czasie urlopu - "Planujesz wakacyjny wypoczynek? Poznaj swoje prawa".

Jak pisze, do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpływają skargi na usługi turystyczne. Przede wszystkim dotyczą spraw indywidualnych, takich jak zły standard hotelu, czy nieodpowiednia organizacja wyjazdu. W ich rozwiązaniu pomagają rzecznicy konsumentów. Ale zdarzają się też zgłoszenia spraw, które kwalifikują się do wszczęcia postępowań, na przykład chodzi o zmiany godzin wylotu bądź przylotu, co skraca wycieczkę "nawet o dwa dni".

O której wyleci samolot

Z komunikatu dowiadujemy się, że UOKiK prowadzi obecnie 11 postępowań, dotyczących usług turystycznych. Wątpliwości budzi np. sposób, w jaki biura podróży informują o zmianie godziny wylotu, bądź przylotu i jak rozpatrują reklamacje w tym zakresie, chodzi o Neckerman Polska, Itakę, Rainbow i Tui Poland. Ponadto urząd wyjaśnia zasady potrącania ceny, gdy klient rezygnuje z wyjazdu. Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, potrącenie powinno odpowiadać rzeczywiście ponoszonym kosztom (w tym wypadku chodzi o Rainbow i Itakę).

UOKiK sprawdza także, czy Przedsiębiorstwo Transportowo-Handlowo-Usługowe Aga w Kroczycach nie posługuje się bezprawnie nazwą "hotel" w odniesieniu do obiektu noclegowego. Takiej nazwy mogą używać tylko obiekty, które mają w tej sprawie decyzję marszałka województwa.

Reklamacja - trudno ją złożyć

Do urzędu docierają sygnały - czytamy w komunikacie - które świadczą, że niektóre biura podróży mogą utrudniać konsumentom złożenie reklamacji. Dzieje się to w ten sposób, że biura wprowadzają warunki formalne, na przykład wymóg złożenia reklamacji na piśmie i wysłania jej pod konkretny adres. Gdy klient tego nie zrobi, reklamacja jest odrzucana. "Przyglądamy się takim praktykom i nie wykluczamy podjęcia działań. W opinii UOKiK, nie ma żadnego powodu, by organizatorzy wyjazdów ograniczali prawo do składania reklamacji" - pisze urząd.

"Urząd analizuje również praktyki pośrednika sprzedającego bilety. Wątpliwości budzą m.in. działania esky.pl. Ze zgłoszeń konsumentów wynika, że portal esky.pl może stosować niejasne zasady dotyczące kosztu bagażu w trakcie rezerwacji biletu. Dodatkowo zastrzeżenia wzbudza to, że do ceny biletu automatycznie doliczane jest ubezpieczenie, a klient, który nie jest tym zainteresowany, musi samodzielnie odznaczyć tę możliwość".

UOKiK radzi konsumentom: Poznaj swoje prawa

1. Sprawdź biuro podróży

Wejdź na: www.turystyka.gov.pl i sprawdź biuro podróży, z którym chcesz wyjechać na wakacje.

2. Sprecyzuj ogólne pojęcia

Wyjaśnij zwroty, takie jak: blisko plaży, zaciszna okolica, spokojny hotel. Dla ciebie i biura podróży mogą to być zupełnie inne określenia.

3. Przeczytaj umowę

Patrz nie tylko na cenę, ale na: godziny wylotu i przylotu, standard i położenie hotelu, wycieczki fakultatywne, ubezpieczenie. Gdy się zmienią, możesz zrezygnować z wyjazdu i odzyskać wpłacone pieniądze.

4. Niższy standard hotelu? Reklamuj!

Masz prawo do reklamacji wtedy, gdy biuro podróży nie wywiązuje się z ustaleń. Nieprawidłowości zgłoś na miejscu rezydentowi lub w ciągu 30 dni od powrotu organizatorowi wyjazdu w dowolnej formie – np. telefonicznie, mailowo, pisemnie.

5. Żądaj obniżenia ceny

Gdy składasz reklamację, żądaj obniżenia ceny za wyjazd. Jeżeli nie wiesz, o jaką obniżkę możesz się ubiegać, skorzystaj z Tabeli frankfurckiej. Przykładowo za brak balkonu możemy żądać do 10 proc., za hałas w nocy do 40 proc., a za brak wyżywienia do 50 proc. niższej ceny. Tabela frankfurcka nie jest jednak dokumentem oficjalnym, ale jedynie pomocnym konsumentowi w oszacowaniu odszkodowania.

Już ósmy raz UOKiK, wspólnie z ponad 40 instytucjami (w tym między innymi ministerstwami sportu i turystyki, spraw zagranicznych, edukacji, finansów, Europejskim Centrum Konsumenckim czy Rzecznikiem Praw Dziecka), wydał komunikat dla turystów, w którym przypomina, o czym powinni pamiętać w czasie urlopu - "Planujesz wakacyjny wypoczynek? Poznaj swoje prawa".

Jak pisze, do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpływają skargi na usługi turystyczne. Przede wszystkim dotyczą spraw indywidualnych, takich jak zły standard hotelu, czy nieodpowiednia organizacja wyjazdu. W ich rozwiązaniu pomagają rzecznicy konsumentów. Ale zdarzają się też zgłoszenia spraw, które kwalifikują się do wszczęcia postępowań, na przykład chodzi o zmiany godzin wylotu bądź przylotu, co skraca wycieczkę "nawet o dwa dni".

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek