Reklama
Rozwiń

IATA: Linie lotnicze nie poprawią wyniku finansowego z zeszłego roku

Linie lotnicze w tym roku mogą zarobić 31,4 miliarda dolarów, czyli więcej niż szacowano w grudniu zeszłego roku, ale mniej niż w 2016 roku

Publikacja: 06.06.2017 00:50

Alexandre de Juniac, dyrektor IATA

Alexandre de Juniac, dyrektor IATA

Foto: Bloomberg

W meksykańskim Cancun trwa 73. Walne Zgromadzenie Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego, w którym uczestniczy ponad tysiąc przedstawicieli linii lotniczych, producentów samolotów, lotnisk, instytucji lotniczych, a także rządów.

IATA zmieniła prognozę rentowności linii lotniczych w tym roku. Spodziewa się, że przewoźnicy zarobią 31,4 mld dolarów. W grudniu prognozowano, że będzie to 29,8 mld dolarów. Z kolei przychody linii lotniczych wyniosą 743 mld dolarów - to więcej niż w grudniowych szacunkach, które wskazywały, że będzie to 736 mld dolarów. IATA podała, że w 2016 roku linie lotnicze zarobiły 34,8 mld dolarów, a przychody wyniosły 705 mld dolarów.

- To będzie kolejny, solidny rok, jeśli chodzi o wydajność branży lotniczej - mówił na konferencji prasowej dyrektor generalny IATA Alexandre de Juniac. - Znaczące zwiększenie popytu zarówno na przewóz towarów, jak i przewóz pasażerów jest większe niż oczekiwano, a przychody rosną. Jednak zyski byłyby większe, gdyby nie większe wydatki na paliwo i rosnące koszty siły roboczej.

Według IATA, w tym roku przewoźnicy zarobią średnio 7,69 dolara na każdym pasażerze. W 2016 roku było to 9,13 dolara, a w 2015 - 10,08 dolara.

- W pierwszym kwartale tego roku wzrosły już koszty paliwa i siły roboczej. W ubiegłym roku tańsze paliwo przyczyniło się do 8-procentowego spadku kosztów jednostkowych linii lotniczych. W tym roku spodziewane wyższe ceny ropy naftowej będą miały największy wpływ na zyski. Koszt paliwa będzie stanowić 18,8 procent wszystkich kosztów linii lotniczych. To mniej niż w 2016 roku, kiedy było to 20,6 procent, jednak nadal jest to dla przewoźników duży koszt - tłumaczył de Juniac.

IATA szacuje, że w tym roku średnia cena za baryłkę ropy Brent będzie się kształtowała na poziomie 54 dol. (w zeszłym roku ok. 44,6 dol.). Spowoduje to, że paliwo lotnicze podrożeje z około 52,1 dol. za baryłkę średnio płaconą w 2016 roku do ok. 64, dol. za baryłkę w tym roku.

Zdaniem zrzeszenia, linie lotnicze poniosą także większe koszty pracy. IATA szacuje, że w 2017 roku linie lotnicze przeznaczą na ten cel około 175 mld dolarów, wobec 160 mld dolarów w 2016 i 150 mld dolarów w 2015 r.

- Spodziewamy się, że zatrudnionych w branży będzie około 2,78 miliona ludzi wobec 2,65 miliona rok wcześniej. To da 4,8-procentowy wzrost wobec 2016 r. - wyjaśniał na konferencji prasowej główny ekonomista IATA Brian Pearce.

Jak przekazał Pearce, w 2017 r. przewoźnicy zapłacą ok. 124 mld dolarów różnego rodzaju podatków, jakie nakładają rządy poszczególnych państw. - W 2016 roku była to kwota 117 mld dolarów, a w 2015 r. 113 mld dolarów - mówił Pearce. Dodał, że w 2017 roku prawie jeden procent globalnego PKB będzie pochodzić z transportu lotniczego - ok. 776 mld dolarów. W ubiegłym roku było to ok. 737 mld dolarów, a w 2015 r. - 752 mld dolarów.

IATA szacuje, że w tym roku linie lotnicze przewiozą 4,1 mld pasażerów - co ma oznaczać ponad 7-procentowy wzrost wobec 2016 r.

Jak wskazał szef IATA, choć ogólna wydajność branży jest dobra, to nadal występują znaczne różnice regionalne. - Około połowa zysków branży generowana jest w Ameryce Północnej, zyskają też - ale mniej - przewoźnicy w Europie, Azji i Pacyfiku, czy Ameryce Łacińskiej, na minusie będą linie lotnicze w Afryce - wyjaśnił.

Zgodnie z prognozą IATA, najwięcej w przyszłym roku zarobią linie lotnicze z Ameryki Północnej - 15,4 mld dolarów, (16,5 mld dol. w 2016 r.). Zysk europejskich przewoźników w 2017 roku wyniesie ok. 7,4 mld dolarów (8,6 mld dol. w 2016 r.). Przewoźnicy z regionu Azji i Pacyfiku w tym roku zarobią 7,4 mld dolarów (8,1 mld dolarów w zeszłym roku). W wypadku linii lotniczych z Bliskiego Wschodu w 2017 roku będzie to 0,4 mld dolarów (1,1 mld dolarów rok wcześniej), a przewoźnicy z krajów Ameryki Łacińskiej w 2017 roku osiągną 800 mln dolarów zysku (600 mln). Jeśli chodzi o linie z Afryki, to według prognoz IATA, w tym roku, podobnie jak w ubiegłym, będą miały około 100 mln dolarów straty.

IATA zrzesza 275 linii lotniczych ze 117 krajów, w tym PLL LOT. Zapewnia ponad 83 proc. światowego ruchu lotniczego.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Kruche imperium „Królowej Zakopanego”
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"