Głównym organizatorem konkursu jest Komisja Europejska. Edycję nad Wisłą prowadzi Polska Organizacja Turystyczna we współpracy z Ministerstwem Sportu i Turystyki. - Dzięki takim konkursom możemy upowszechnić najciekawsze produkty turystyczne, co sprzyja rozwojowi turystyki postrzeganemu jako ważna gałąź naszej gospodarki – powiedział na konferencji prasowej inaugurującej konkurs prezes POT Marek Olszewski. – Tematem tegorocznej edycji jest dziedzictwo kulturowe, co doskonale wpisuje się w prowadzoną przez nas politykę.
Celem konkursu jest wyłanianie w krajach Unii Europejskiej miejsc, wyróżniających się nie tylko ciekawą i różnorodną ofertą dla turystów, ale również zaangażowaniem w zrównoważony rozwój, ochronę przyrody i wartości kulturalnych.
Tegoroczny konkurs rusza oficjalnie 16 maja. Kandydatury mogą zgłaszać regionalne i lokalne organizacje turystyczne, samorządy terytorialne, instytucje i twórcy produktów turystycznych, stowarzyszenia, fundacje, przedsiębiorstwa prywatne i inne zainteresowane podmioty. – Projekt Eden odkrywa miejsca jeszcze niezbyt popularne, ale mające w sobie duży potencjał – mówił dyrektor Jacek Janowski z POT. Termin przesyłania zgłoszeń w formie specjalnego formularza (na stronie internetowej konkursu) upływa 11 czerwca 2017 roku, a rozstrzygnięcie i rozdanie nagród nastąpi 28 czerwca 2017 roku.
Laureaci, którzy uzyskują prawo posługiwania się tytułem „Najlepszej Europejskiej Destynacji Eden", zostają włączeni do europejskiej sieci, a POT wspiera ich promocję. Anna Książek z POT przedstawiła na konferencji prasowej główne cele tych działań: - Tworzenie atrakcyjnego wizerunku laureatów konkursu, świadomości marki Eden w Polsce, jako sieci miejsc inspirujących, unikalnych i gościnnych, zaspokajających potrzebę odkrywania, w których można przeżyć przygodę.
Dwa razy do roku odbywają się spotkania ze wszystkimi członkami sieci Eden w Polsce, podczas których mają miejsce również szkolenia. Powstał też e-book obejmujący wszystkich laureatów z lat 2009-2015. Przez pół roku trwała kampania promocyjna marki Eden na Facebooku, której głównym zamierzeniem było zainspirowanie użytkowników mediów społecznościowych do odkrywania Polski tropami "edenów". Ta akcja zyskała prawie 8 tysięcy fanów. Zorganizowano też quizy i konkursy.