Eden stawia na dziedzictwo

Turystyka kulturowa jest tematem tegorocznego, startującego właśnie konkursu na najlepsze turystyczne miejsca w Europie, Edenu

Publikacja: 16.05.2017 18:50

Eden stawia na dziedzictwo

Foto: Anna Kłossowska

Głównym organizatorem konkursu jest Komisja Europejska. Edycję nad Wisłą prowadzi Polska Organizacja Turystyczna we współpracy z Ministerstwem Sportu i Turystyki. - Dzięki takim konkursom możemy upowszechnić najciekawsze produkty turystyczne, co sprzyja rozwojowi turystyki postrzeganemu jako ważna gałąź naszej gospodarki – powiedział na konferencji prasowej inaugurującej konkurs prezes POT Marek Olszewski. – Tematem tegorocznej edycji jest dziedzictwo kulturowe, co doskonale wpisuje się w prowadzoną przez nas politykę.

Celem konkursu jest wyłanianie w krajach Unii Europejskiej miejsc, wyróżniających się nie tylko ciekawą i różnorodną ofertą dla turystów, ale również zaangażowaniem w zrównoważony rozwój, ochronę przyrody i wartości kulturalnych.

Tegoroczny konkurs rusza oficjalnie 16 maja. Kandydatury mogą zgłaszać regionalne i lokalne organizacje turystyczne, samorządy terytorialne, instytucje i twórcy produktów turystycznych, stowarzyszenia, fundacje, przedsiębiorstwa prywatne i inne zainteresowane podmioty. – Projekt Eden odkrywa miejsca jeszcze niezbyt popularne, ale mające w sobie duży potencjał – mówił dyrektor Jacek Janowski z POT. Termin przesyłania zgłoszeń w formie specjalnego formularza (na stronie internetowej konkursu) upływa 11 czerwca 2017 roku, a rozstrzygnięcie i rozdanie nagród nastąpi 28 czerwca 2017 roku.

Laureaci, którzy uzyskują prawo posługiwania się tytułem „Najlepszej Europejskiej Destynacji Eden", zostają włączeni do europejskiej sieci, a POT wspiera ich promocję. Anna Książek z POT przedstawiła na konferencji prasowej główne cele tych działań: - Tworzenie  atrakcyjnego wizerunku laureatów konkursu, świadomości marki Eden w Polsce, jako sieci miejsc inspirujących, unikalnych i gościnnych, zaspokajających potrzebę odkrywania, w których można przeżyć przygodę.

Dwa razy do roku odbywają się spotkania ze wszystkimi członkami sieci Eden w Polsce, podczas których mają miejsce również szkolenia. Powstał też e-book obejmujący wszystkich laureatów z lat 2009-2015. Przez pół roku trwała kampania promocyjna marki Eden na Facebooku, której głównym zamierzeniem było zainspirowanie użytkowników mediów społecznościowych do odkrywania Polski tropami "edenów". Ta akcja zyskała prawie 8 tysięcy fanów. Zorganizowano też quizy i konkursy.

Budżet na tegoroczny konkurs Eden wynosi 199 tysięcy złotych, z czego wkład POT to 99,4 tysiąca złotych. Dla porównania, poprzedni Eden mógł liczyć na 301 tysięcy złotych, w tym 130 tysięcy z POT. – Wcześniej do dyspozycji mieliśmy bardzo duże środki unijne, teraz musimy ograniczyć się do budżetowych – tłumaczył w rozmowie z Turystyką.rp.pl Olszewski. – Co do środków z POT, więcej otrzymujemy od naszych partnerów samorządowych, bo oni widzą w tym interes i łatwiej się współpracuje. Poza tym mam możliwość modyfikowania wydatków w ramach planu, więc w razie potrzeby ten budżet będzie mógł być zwiększony – dodał prezes POT.

Konkurs Eden został zainicjowany przez Komisję Europejską w 2007 roku. Polska uczestniczy w nim od 2009 roku. Każda edycja ma osobny temat. Do tej pory były to: miejsca chronione, turystyka wodna, rewitalizacja, turystyka dostępna i lokalna gastronomia. Najlepsze miejsca w Polsce wyłonione do tej pory w konkursie to: Rzeczpospolita Ptasia w ujściu Warty, dolina i bagna Biebrzy, Żyrardów, Twierdza Przemyśl i szlak kulinarny Śląskie Smaki. Listę uzupełnia 20 wyróżnionych kierunków.

Ambasadorem Edenu jest znana podróżniczka Anna Olej-Kobus. - Kiedy poznałam ideę konkursu, to się nią zachwyciłam, bo uważam, że Polska ma masę nieodkrytych miejsc, a ten certyfikat może wskazywać rodakom, które z nich szczególnie warto poznać.

Na zakończenie konferencji prezes POT zaapelował do wszystkich dyrektorów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponad gimnazjalnych, aby wyjeżdżali na wycieczki z młodzieżą po Polsce, bo "te wyjazdy odkrywają i przybliżają nasze dziedzictwo". - Pomóżmy młodzieży poznać własną ojczyznę. Walczmy z wycieczkami za granicę, gdzie drobna część uczniów jedzie, bo ma pieniądze, a pozostali za karę pozostają w szkole i mają zajęcia – apelował Marek Olszewski.

Głównym organizatorem konkursu jest Komisja Europejska. Edycję nad Wisłą prowadzi Polska Organizacja Turystyczna we współpracy z Ministerstwem Sportu i Turystyki. - Dzięki takim konkursom możemy upowszechnić najciekawsze produkty turystyczne, co sprzyja rozwojowi turystyki postrzeganemu jako ważna gałąź naszej gospodarki – powiedział na konferencji prasowej inaugurującej konkurs prezes POT Marek Olszewski. – Tematem tegorocznej edycji jest dziedzictwo kulturowe, co doskonale wpisuje się w prowadzoną przez nas politykę.

Celem konkursu jest wyłanianie w krajach Unii Europejskiej miejsc, wyróżniających się nie tylko ciekawą i różnorodną ofertą dla turystów, ale również zaangażowaniem w zrównoważony rozwój, ochronę przyrody i wartości kulturalnych.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy