Suchoje stoją zamiast latać

Co piąty nowy rosyjski samolot pasażerski ma usterki, które wykluczają go z użytkowania. Maszyny uziemiły m.in. Meksyk i Rosja

Publikacja: 12.01.2017 07:09

Suchoje stoją zamiast latać

Foto: Wikipedia, Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic license.

Chodzi o samoloty Suchoj SuperJet 100 (SSJ100) – jedyną nową konstrukcję, jaką Rosjanie wprowadzili na rynek lotniczy po rozpadzie ZSRR. SSJ100 to samoloty krótkiego zasięgu, mogą zabierać na pokład - w zależności od wersji - od 60 do 100 pasażerów.

W końcu grudnia 2016 roku Rosawiacja (odpowiednik polskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego) uprzedziła użytkowników maszyn, że mają one defekty. Chodzi m.in. o mocowanie stabilizatora ogona samolotu – dowiedziała się gazeta „Wiedomosti". Usterkę znaleziono w dwóch z czterech SSJ100 linii Iraero z Irkucka.

Do dziś w Rosji znaleziono usterki w 14 maszynach koncernu Suchoj. Chodzi m.in. o dwie maszyny z dziesięciu w należących do Gazpromu liniach Gazpromavia, jedną z trzech w linii Jamal i dwie z czterech w linii Jakucja.

Najwięcej SSJ100 lata pod skrzydłami Aerofłotu (30 sztuk). Przewoźnik odmówił mediom podania, ile z nich zostało wycofanych z powodu znalezionych defektów. Jak jednak dowiedziały się „Wiedomosti", jest to co najmniej sześć maszyn. Kilkanaście samolotów Suchoj SuperJet znajduje się też w posiadaniu Kremla. Tu również brak informacji o ich stanie technicznym.

Za granicą też są kłopoty. W meksykańskich liniach Interjet połowa z 22 kupionych w Rosji SSJ100 została uziemiona z powodu defektów – podała agencja Reutera. Obecnie na świecie pod szyldami różnych linii lotniczych eksploatowanych jest 87 rosyjskich odrzutowców średniego zasięgu.

Na razie wszyscy nabrali wody w usta i do publicznej wiadomości nie podano żadnych wyjaśnień. Wiadomo tylko, że przyczyna wadliwości SSJ100 leży nie w konstrukcji samolotów, ale w błędach producenta. Usterki wyszły na jaw pięć lat od wprowadzenia samolotów do użytkowania. Eksperci tłumaczą to tym, że jak dotąd mało maszyn trafiło do odbiorców.

– Sytuacja, którą część ekspertów nazywa „zwyczajną" dla nowych modeli, może się negatywnie odbić na programie budowy samolotu i popycie na nowe rosyjskie maszyny – ocenia Fiodor Borysow z Instytutu Ekonomii Transportu w Moskwie.

Chodzi o samoloty Suchoj SuperJet 100 (SSJ100) – jedyną nową konstrukcję, jaką Rosjanie wprowadzili na rynek lotniczy po rozpadzie ZSRR. SSJ100 to samoloty krótkiego zasięgu, mogą zabierać na pokład - w zależności od wersji - od 60 do 100 pasażerów.

W końcu grudnia 2016 roku Rosawiacja (odpowiednik polskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego) uprzedziła użytkowników maszyn, że mają one defekty. Chodzi m.in. o mocowanie stabilizatora ogona samolotu – dowiedziała się gazeta „Wiedomosti". Usterkę znaleziono w dwóch z czterech SSJ100 linii Iraero z Irkucka.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek