TUI: Nowy rząd Niemiec powinien zapewnić biurom podróży uczciwe warunki konkurowania

W Niemczech zaprzysiężono nowy rząd. Korzystając z okazji, turystyczny koncern TUI przedstawił oczekiwania biznesu turystycznego wobec polityków.

Publikacja: 09.05.2025 10:37

TUI: Nowy rząd Niemiec powinien zapewnić biurom podróży uczciwe warunki konkurowania

Foto: Bloomberg

TUI oczekuje, że nowy rząd Niemiec będzie traktował turystykę jako dziedzinę gospodarki o istotnym znaczeniu. Firma przypomina, że branża zatrudnia w Niemczech około 7 procent ludzi aktywnych zawodowo, a w wielu krajach UE odgrywa jeszcze większą rolę - pisze portal branży turystycznej Reise vor-9. Mimo to, według koncernu, jej potencjał nie jest w pełni wykorzystywany, a „turystyka może odegrać kluczową rolę w wyprowadzeniu Niemiec z stagnacji i recesji”.

Czytaj więcej

Pracownikom biur podróży należy się duża podwyżka - twierdzi niemiecki związek zawodowy

TUI postuluje równe warunki dla biur podróży i platform internetowych

Jednym z głównych postulatów jest wzmocnienie znaczenia turystyki zorganizowanej jako produktu eksportowego. Warunki prowadzenia biznesu muszą być takie same, jak dla platform internetowych, a turystyka nie powinna być dalej dyskryminowana poprzez nadmierne regulacje. Na pierwszym planie jest planowana reforma unijnej dyrektywy o imprezach turystycznych - TUI obawia się, że Bruksela wprowadzi tą drogą dodatkowe obciążenia dla tradycyjnych biur podróży (mówił o tym niedawno też prezes Polskiej Izby Turystyki Paweł Niewiadomski, czytaj: „Rewizja dyrektywy o imprezach turystycznych. 'Kuriozalne propozycje Brukseli'" – red.).

Koncern krytykuje również Niemiecki Fundusz Zabezpieczeń Podróży (odpowiednik polskiego Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego – red.). Choć jego utworzenie było konieczne i uzasadnione, obecnie – zdaniem TUI – zgromadzone tam pieniądze są wystarczające, aby odciążyć płacących składki touroperatorów. Mechanizm zabezpieczenia klientów na wypadek upadku biura podróży powinien być bardziej dostosowany do rzeczywistych ryzyk i sytuacji ekonomicznej biur podróży. Jednocześnie należy wykluczyć z ochrony firmy o ryzykownych modelach biznesu i unikać podwójnych zabezpieczeń, np. w wypadku wnoszenia przez klientów płatności kartą kredytową.

Ponadto TUI apeluje o rozszerzenie obowiązku ochrony (obowiązkowe gwarancje) na dostawców pojedynczych usług i platformy internetowe, bez tego konkurencja na rynku nie jest równa.

TUI: Dekarbonizacja bez pomocy państwa się nie uda

W kontekście ochrony klimatu Grupa TUI wskazuje na własne działania i ambitne cele redukcji emisji. Do 2030 roku emisje dwutlenku węgla mają spaść o 24 procent w lotnictwie, o 27,5 procent w sektorze rejsów wycieczkowych i o około 50 procent w hotelach w porównaniu z 2019 rokiem. Cele te zostały zatwierdzone przez inicjatywę Science Based Targets – przypomina koncern turystyczny.

Czytaj więcej

Niemcy szykują się już na wakacje. Wydadzą 85 miliardów euro

Podkreśla jednak, że dekarbonizacja nie powiedzie się bez wsparcia politycznego. W szczególności potrzebne są działania na rzecz rozwoju rynku paliw alternatywnych. Także planowane limity dotyczące udziału zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) są możliwe do zrealizowania wyłącznie przy odpowiednim wsparciu finansowym.

Kolejną kwestią jest zasilanie statków wycieczkowych z lądu. TUI Cruises modernizuje flotę pod kątem technicznym, jednak na świecie niewiele portów dysponuje odpowiednią infrastrukturą. Koncern domaga się więc jasnych wytycznych dla operatorów portów w zakresie dostarczania zielonej energii elektrycznej.

TUI opowiada się również za zróżnicowaniem podejścia do turystyki w regionach Europy o największym natężeniu ruchu turystycznego. Wzrost turystyki powinien być tam regulowany, żeby utrzymać jakość życia mieszkańców. Jako przykłady koncern podaje regulowanie rynku mieszkaniowego, aby wynajem krótkoterminowy nie powodował braku mieszkań do wynajmu długoterminowego, i lepsze zarządzanie ruchem turystycznym poprzez inteligentne systemy biletowe i ceny.

Kolejnym kluczowym punktem jest rola turystyki we współpracy rozwojowej. TUI wskazuje na projekty Fundacji TUI Care, na przykład na Wyspach Zielonego Przylądka, gdzie turystyka odpowiada już za około 35 procent PKB. Fundacja wspiera tam inicjatywy edukacyjne, lokalną produkcję żywności i ochronę fauny morskiej. Koncern postuluje, aby rozwój turystyki był mocniej integrowany ze strategiami rozwoju współpracy międzynarodowej Niemiec.

Celem powinno być postrzeganie tej gałęzi gospodarki nie tylko jako dobra konsumpcyjnego, ale jako strategicznego narzędzia zrównoważonego rozwoju.

Czytaj więcej

Prezes TUI: Przez biurokrację wycieczki zorganizowane tracą konkurencyjność

Branża turystyczna postuluje podniesienie rangi turystyki w Niemczech

Według TUI, konieczne jest umocnienie turystyki w strukturach politycznych Niemiec – na przykład przez podniesienie rangi stanowiska urzędnika odpowiedzialnego za turystykę z koordynatora ds. turystyki do sekretarza stanu.

Do postulatu powołania sekretarza stanu odnieśli się także Federalny Związek Niemieckiej Gospodarki Turystycznej i Związek Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Obie organizacje oczekują od nowego rządu zakotwiczenia branży turystycznej w działaniach rządowych poprzez utworzenie stanowiska sekretarza stanu. Wcześniej taki sam postulat zgłosił Niemiecki Związek Turystyki.

TUI oczekuje, że nowy rząd Niemiec będzie traktował turystykę jako dziedzinę gospodarki o istotnym znaczeniu. Firma przypomina, że branża zatrudnia w Niemczech około 7 procent ludzi aktywnych zawodowo, a w wielu krajach UE odgrywa jeszcze większą rolę - pisze portal branży turystycznej Reise vor-9. Mimo to, według koncernu, jej potencjał nie jest w pełni wykorzystywany, a „turystyka może odegrać kluczową rolę w wyprowadzeniu Niemiec z stagnacji i recesji”.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Wakacje all inclusive, ale bez wliczonego alkoholu? To się może (niektórym) opłacać
Biura Podróży
Pracownikom biur podróży należy się duża podwyżka - twierdzi niemiecki związek zawodowy
Biura Podróży
Nie młodzi turyści, ale starsi są przyszłością turystyki. A oni wymagają wygody
Biura Podróży
Grecos podbija z agentami turystycznymi Cypr. Najlepszych zachęca nową imprezą
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem