Niedługo światło dzienne ujrzy znowelizowana dyrektywa 2015/2302 w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych. O jak najkorzystniejszy dla branży turystycznej jej kształt lobbowała przez ostatnie lata Europejska Organizacja Związków Biur Podróży Unii Europejskiej (ECTAA), do której należą krajowe organizacje zrzeszające przedsiębiorców turystycznych, w tym Polska Izba Turystyki.
Czytaj więcej
Itaka, TUI Poland, Rainbow i Coral Travel to „wielka czwórka” polskich biur podróży - pokazuje na...
O efektach tych zabiegów opowiedział podczas ubiegłotygodniowego Spotkania Liderów Turystyki, zorganizowanego przez dziennik „Rzeczpospolita” i serwis Turystyka.rp.pl, prezes PIT Paweł Niewiadomski, zasiadający również w zarządzie ECTAA, a w latach 2018-2022 piastujący stanowisko jej prezesa.
Niewiadomski zwrócił uwagę, że udział imprez turystycznych w formie pakietów w ogóle usług turystycznych sprzedawanych na rynku europejskim spadł w ciągu ostatnich pięciu, sześciu lat z 35 procent do 8 procent.
- Dzieje się coś negatywnego, wciąż rośnie liczba zdepakietowanych usług, które wcześniej były sprzedawane jako imprezy turystyczne - stwierdził. Wśród przyczyn wymienił rozwój nowoczesnych technologii i pojawienie się nowych kanałów sprzedaży, ale też restrykcyjne przepisy narzucone przedsiębiorcom w dyrektywie o imprezach turystycznych i, co za tym idzie, w ustawach krajowych. Prezes PIT obawia się, że w wypadku usankcjonowania najnowszych pomysłów Komisji Europejskiej liczba imprez turystycznych spadnie jeszcze bardziej, przez co zmniejszy się też ochrona konsumenta, jaką zapewniają profesjonalni organizatorzy.