Tanimi liniami lotniczymi przez Atlantyk

Na rynek połączeń transatlantyckich coraz śmielej wkraczają przewoźnicy niskokosztowi. Właśnie islandzkie linie Wow Air zaczęły sprzedawać przeloty z Kalifornii do Europy za 99 dolarów w jedną stronę

Publikacja: 12.01.2016 14:58

Tanimi liniami lotniczymi przez Atlantyk

Foto: Bloomberg

Islandczycy rzucili tym samym wyzwanie innemu skandynawskiemu przewoźnikowi, Norwegian Air, który już oferuje tanie loty przez Atlantyk. Letnia lot z Norwegami kosztuje od 235 dolarów w jedną stronę między różnymi portami lotniczymi w Europie i w USA. Najczęściej z przesiadkami w Oslo, Londynie (Gatwick) lub Kopenhadze. Norwegian sugerują jednak obniżenie cen.

Wow, który lata z Reykjaviku do Bostonu i Waszyngtonu, rozszerza swoją ofertę o Zachodnie Wybrzeże USA (Los Angeles i San Francisco) oraz o Montreal i Toronto w Kanadzie. Dyrektor generalny Wow Air Skúli Mogensen uważa, że niskokosztowe połączenia atlantyckie mogą cieszyć się duży powodzeniem. - W Europie niskokosztowe linie kontrolują około 30 - 40 procent rynku, a tylko zaledwie 2 procent połączeń atlantyckich. Czy dojdziemy do 30 - 40 procent? Nie wiem, ale z pewnością można osiągnąć 10 - 20 procent – przekonuje Mogensen w wywiadzie dla "USA Today".

Jego zdaniem w ciągu najbliższych pięciu, dziesięciu lat liczba tanich połączeń atlantyckich znacznie wzrośnie. Opinię tę podzielają niezależni eksperci. - Na rynku połączeń północnoatlantyckich istnieje bez wątpienia nisza. Obecne ceny biletów są zbyt wysokie i tylko brak poważniejszej konkurencji ze strony linii niskokosztowych utrzymuje je na obecnym poziomie – uważa Alan Bender, profesor aeronautyki na Embry-Riddle Aeronautical University na Florydzie.

Popularności tanich połączeń sprzyja upowszechnienie internetu – w tej chwili ogromna większość rezerwacji dokonywanych jest właśnie tą drogą. Tak jak w wypadku europejskich i amerykańskich tanich linii oferujących połączenia w ramach jednego kontynentu, taryfa cenowa Wow i Norwegiana oparta jest na tanim bilecie za przelot i pobieraniu dodatkowych opłat za wszystkie dodatkowe usługi. Na przykład na pokład samolotu WOW można wnieść bez dopłaty tylko jedną małą torbę o wadze nieprzekraczającej 5 kg. Płatne są także wszystkie podawane na pokładzie posiłki i napoje. Są też opłaty za wybranie sobie miejsca z większą przestrzenią na nogi.

Pojawienie się niskokosztowych ofert niekoniecznie musi odbierać klientów tradycyjnym przewoźnikom. Mogensen ma nadzieję, że oferta Wow pomoże rozszerzyć rynek i zachęci wiele osób do podróżowania przez Atlantyk.

Islandczycy rzucili tym samym wyzwanie innemu skandynawskiemu przewoźnikowi, Norwegian Air, który już oferuje tanie loty przez Atlantyk. Letnia lot z Norwegami kosztuje od 235 dolarów w jedną stronę między różnymi portami lotniczymi w Europie i w USA. Najczęściej z przesiadkami w Oslo, Londynie (Gatwick) lub Kopenhadze. Norwegian sugerują jednak obniżenie cen.

Wow, który lata z Reykjaviku do Bostonu i Waszyngtonu, rozszerza swoją ofertę o Zachodnie Wybrzeże USA (Los Angeles i San Francisco) oraz o Montreal i Toronto w Kanadzie. Dyrektor generalny Wow Air Skúli Mogensen uważa, że niskokosztowe połączenia atlantyckie mogą cieszyć się duży powodzeniem. - W Europie niskokosztowe linie kontrolują około 30 - 40 procent rynku, a tylko zaledwie 2 procent połączeń atlantyckich. Czy dojdziemy do 30 - 40 procent? Nie wiem, ale z pewnością można osiągnąć 10 - 20 procent – przekonuje Mogensen w wywiadzie dla "USA Today".

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej
Lotniska
Tadeusz Syryjczyk: Rozbudowa lotniska w Radomiu to wyrzucanie pieniędzy
Turystyka
Sun & Fun - stara marka, nowy właściciel
Materiał Promocyjny
Nowe miejsce spotkań dla biznesu i kultury w Krakowie. W kwietniu otwarcie unikalnego konceptu Stradom House
Materiał Promocyjny
Sieć kampusowa 5G dla bezpieczeństwa danych
Turystyka
Travelbay - polski startup, który wkrótce podbije Europę
Turystyka
Prezes Portów Lotniczych: Biura podróży muszą się wynieść z Lotniska Chopina