Przyspieszą m.in. ekspresy pendolino. Przejazd pomiędzy Warszawą i Gdańskiem zajmie 2 godziny i 39 minut, tj. o 19 minut krócej niż obecnie. Czas jazdy z Warszawy do Krakowa zmaleje do 2 godzin i 18 minut, a z Warszawy do Katowic będzie zaledwie o minutę dłuższy. Trasę pomiędzy Warszawą a Wrocławiem ekspresy będą pokonywać w 3 godziny i 28 minut. Szybciej pojedziemy także pomiędzy Trójmiastem i Wrocławiem oraz pomiędzy Poznaniem i Krakowem. Również Pomiędzy Warszawą a Bielskiem-Białą, Olsztynem i Bydgoszczą. Tylko godzinę będzie trwała podróż pomiędzy stolicą a Łodzią. W niedzielę zaczną znowu kursować bezpośrednie pociągi z Warszawy do Białegostoku.

PKP informuje, że liczba połączeń pociągami Intercity zwiększy się o jedną piątą – do 365 z dotychczasowych 302. Wydłużą się również trasy pendolino: ekspres będzie docierał do Rzeszowa, Gliwic i Bielska-Białej. W nowej siatce połączeń znajdzie się więcej propozycji dla mieszkańców mniejszych miast, takich jak Kielce, Lublin, Bydgoszcz czy Olsztyn.

Na części tras pojawią się po raz pierwszy nowoczesne składy typu Flirt. Składy będą mieć wygodne fotele, indywidualne gniazdka elektryczne, klimatyzację, nowoczesne toalety i przestrzeń barową. Tradycyjne tablice informacyjne zastąpią elektroniczne wyświetlacze, na których będą pojawiać się komunikaty o przebiegu trasy. Dostępny będzie również nowoczesny system informacji pasażerskiej. Wszystkie pociągi zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych – będą wyposażone w specjalne urządzenia ułatwiające wjazd z każdej strony pociągu. Nowy tabor będzie przystosowany do prędkości 160 kilometrów na godzinę.

Według PKP w nowym rozkładzie jazdy łatwiejsze ma być planowanie podróży. Pociągi będą odjeżdżać w regularnych cyklach, np. co godzinę z Warszawy nad morze czy do Krakowa. Wygodniej będzie się także przesiąść, dzięki czterokrotnemu zwiększeniu liczby połączeń wzajemnie ze sobą skomunikowanych. Nowy rozkład to również możliwość podróży np. z Gdyni do Krakowa i z powrotem w ciągu jednego dnia.