Berlin z gigantycznym sklepem

Kosztem miliarda euro powstaje największe w Niemczech centrum handlowe z 270 sklepami. Prawdopodobnie przyciągnie też turystów z Polski

Publikacja: 25.04.2014 11:31

Berlin z gigantycznym sklepem

Foto: Bloomberg

Obiekt powstaje w miejscu legendarnego domu towarowego Wertheim, otwartego pod koniec XIX wieku. Kilkukrotnie rozbudowywany osiągnął ostatecznie ponad 100 tys. mkw. powierzchni co dało mu nawet tytuł największego tego typu obiektu w Europie.

Zamknięty od kilku lat Wertheim został ostatecznie sprzedany, a nabywcą został Harald Huth. Przedsiębiorca planował zainwestować w nowy budynek 400 mln euro i uruchomić ok. 200 sklepów. Koszt inwestycji przekroczy 1 mld euro, a w nowym centrum znajdzie się 270 punktów handlowych. Będzie to również największe centrum handlowe w Niemczech.

- Berlin dynamicznie się rozwija, dlatego nie spodziewam się problemu z pozyskaniem najemców - mówił w rozmowie z agencją Bloomberg Huth. Analitycy podkreślają, że o ile we Frankfurcie, Monachium czy Hamburgu mieszkańcy są bogatsi, co rysuje lepsze perspektywy przed centrami handlowymi, to Berlin staje sie ponownie coraz atrakcyjniejszym kierunkiem dla turystów.

Mowa choćby o Polakach, którzy często jeżdżą do Berlina na zakupy. Przyciąga ich oferta wielu niszowych, często bardziej awangardowych marek. Nawet jeśli mowa jest o firmach obecnych na polskim rynku, to w sklepach tej samej marki w Berlinie często znajdują się np. linie limitowane produktów u nas niedostępne.

Miejskie biuro statystyczne podaje, że w roku 2013 sprzedaż detaliczna w mieście wzrosła 5,8 procent, podczas gdy w całych Niemczech było to tylko 0,1 procent. Miasto staje sie ponownie także centrum kultury, to stały punkt dla koncertujących w Europie artystów z USA i innych krajów.

Miasto się rozrasta – od 2005 r. populacja w aglomeracji wzrosła 3 procent, do 3,4 miliona. A prognozy mówią o dalszym jej wzroście o 7 procent do roku 2030. Berlin w 2013 r. odwiedziło też 11,3 mln gości – o połowę więcej niż w 2007 r. Jak podaje branżowa organizacja handlowców, Berlin Trade Federation, odpowiadali oni za około 25 procent obrotów handlu detalicznego w mieście.

Obiekt powstaje w miejscu legendarnego domu towarowego Wertheim, otwartego pod koniec XIX wieku. Kilkukrotnie rozbudowywany osiągnął ostatecznie ponad 100 tys. mkw. powierzchni co dało mu nawet tytuł największego tego typu obiektu w Europie.

Zamknięty od kilku lat Wertheim został ostatecznie sprzedany, a nabywcą został Harald Huth. Przedsiębiorca planował zainwestować w nowy budynek 400 mln euro i uruchomić ok. 200 sklepów. Koszt inwestycji przekroczy 1 mld euro, a w nowym centrum znajdzie się 270 punktów handlowych. Będzie to również największe centrum handlowe w Niemczech.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek