Berlin z gigantycznym sklepem

Kosztem miliarda euro powstaje największe w Niemczech centrum handlowe z 270 sklepami. Prawdopodobnie przyciągnie też turystów z Polski

Publikacja: 25.04.2014 11:31

Berlin z gigantycznym sklepem

Foto: Bloomberg

Obiekt powstaje w miejscu legendarnego domu towarowego Wertheim, otwartego pod koniec XIX wieku. Kilkukrotnie rozbudowywany osiągnął ostatecznie ponad 100 tys. mkw. powierzchni co dało mu nawet tytuł największego tego typu obiektu w Europie.

Zamknięty od kilku lat Wertheim został ostatecznie sprzedany, a nabywcą został Harald Huth. Przedsiębiorca planował zainwestować w nowy budynek 400 mln euro i uruchomić ok. 200 sklepów. Koszt inwestycji przekroczy 1 mld euro, a w nowym centrum znajdzie się 270 punktów handlowych. Będzie to również największe centrum handlowe w Niemczech.

- Berlin dynamicznie się rozwija, dlatego nie spodziewam się problemu z pozyskaniem najemców - mówił w rozmowie z agencją Bloomberg Huth. Analitycy podkreślają, że o ile we Frankfurcie, Monachium czy Hamburgu mieszkańcy są bogatsi, co rysuje lepsze perspektywy przed centrami handlowymi, to Berlin staje sie ponownie coraz atrakcyjniejszym kierunkiem dla turystów.

Mowa choćby o Polakach, którzy często jeżdżą do Berlina na zakupy. Przyciąga ich oferta wielu niszowych, często bardziej awangardowych marek. Nawet jeśli mowa jest o firmach obecnych na polskim rynku, to w sklepach tej samej marki w Berlinie często znajdują się np. linie limitowane produktów u nas niedostępne.

Miejskie biuro statystyczne podaje, że w roku 2013 sprzedaż detaliczna w mieście wzrosła 5,8 procent, podczas gdy w całych Niemczech było to tylko 0,1 procent. Miasto staje sie ponownie także centrum kultury, to stały punkt dla koncertujących w Europie artystów z USA i innych krajów.

Miasto się rozrasta – od 2005 r. populacja w aglomeracji wzrosła 3 procent, do 3,4 miliona. A prognozy mówią o dalszym jej wzroście o 7 procent do roku 2030. Berlin w 2013 r. odwiedziło też 11,3 mln gości – o połowę więcej niż w 2007 r. Jak podaje branżowa organizacja handlowców, Berlin Trade Federation, odpowiadali oni za około 25 procent obrotów handlu detalicznego w mieście.

Obiekt powstaje w miejscu legendarnego domu towarowego Wertheim, otwartego pod koniec XIX wieku. Kilkukrotnie rozbudowywany osiągnął ostatecznie ponad 100 tys. mkw. powierzchni co dało mu nawet tytuł największego tego typu obiektu w Europie.

Zamknięty od kilku lat Wertheim został ostatecznie sprzedany, a nabywcą został Harald Huth. Przedsiębiorca planował zainwestować w nowy budynek 400 mln euro i uruchomić ok. 200 sklepów. Koszt inwestycji przekroczy 1 mld euro, a w nowym centrum znajdzie się 270 punktów handlowych. Będzie to również największe centrum handlowe w Niemczech.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży