Kolej wyda miliard na modernizację dworców

Zyskają m.in. podróżni w stolicy, Bydgoszczy, Gliwicach, Opolu. Kolej liczy, że w odnowionych budynkach powstaną sklepy i punkty gastronomiczne

Publikacja: 27.03.2014 09:26

Kolej wyda miliard na modernizację dworców

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz Rafał Guz

PKP zaplanowała na lata 2013–2015 wydatki na podniesienie komfortu podróżowania w kwocie 28 mld zł. Około miliarda przeznaczy na modernizację oraz budowę dworców, 22,5 mld zł pochłonie modernizacja torów. Blisko 4,6 mld zł spółka wyda na zakup nowych oraz modernizację używanych pociągów.

Połowę skończą ?w tym roku

W tym roku PKP będzie przebudowywać 43 dworce, połowa inwestycji zostanie całkowicie ukończona. Już zakończono prace w Krakowie (Główny), Białej Podlaskiej, Międzyrzecu Podlaskim, Myszkowie i Środzie Wielkopolskiej.

Kontynuowana będzie przebudowa Dworca Centralnego w Warszawie, gdzie w ubiegłym roku wymieniono windy, częściowo ruchome schody, wykonano nowe dylatacje. Teraz nadszedł czas na resztę schodów, wymianę szklanej fasady i dachu. Zaplanowano także nową aranżację hali głównej oraz odnowienie – dotychczas nieremontowanych – podziemnych galerii: zachodniej oraz części północnej.

43 dworce będzie przebudowywać PKP w tym roku. Połowa będzie gotowa do grudnia.

– W przyszłym roku zamierzamy zakończyć modernizację kolejnych 23 dworców, a także uporać się z inwestycjami związanymi z poprawą bezpieczeństwa na dworcach Warszawskiego Węzła Kolejowego oraz poprawą estetyki na stołecznym Dworcu Centralnym – zapowiada Katarzyna Mazurkiewicz, rzecznik PKP.

Wielka ?przebudowa

Powstanie nowy dworzec Warszawa Zachodnia. Prace mają się rozpocząć na przełomie sierpnia i września. Ich zakończenie zaplanowano na trzeci kwartał 2015 r. Dworzec zostanie ulokowany od strony Al. Jerozolimskich, co pozwoli na lepsze połączenie go z komunikacja miejską. Inwestycja realizowana we współpracy z deweloperem HB Reavis obejmie także budynki z powierzchnią biurową. Całość ma kosztować 150 mln euro; zdecydowaną większość pochłonie budowa dwóch sporych biurowców, do których hala dworcowa będzie jedynie  dodatkiem.

Nowy dworzec szykuje kolej w Bydgoszczy, gdzie na miejscu starego ma się pojawić obiekt – jak zapowiada PKP – dostosowany do najwyższych standardów. Zaplanowano również gruntowną modernizację przejścia podziemnego wraz z peronami i uporządkowanie przestrzeni wokół stacji. Inwestycja będzie dofinansowana ze środków unijnych, w ramach programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko".

Prace budowlane mają się zacząć w drugim kwartale tego roku, a całość ma być gotowa na koniec roku przyszłego. Koszt – ok. 197 mln zł.

W trzecim kwartale 2014 r. zacznie się – warta prawie 125 mln zł – modernizacja dworca w Gliwicach, a w drugim kwartale zakończy się modernizacja dworców w Rumii i w Opolu. Oba zostaną przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Wszystkie tegoroczne inwestycje dworcowe będą warte 225 mln zł – o połowę więcej, niż przeznaczyła PKP na takie przedsięwzięcia w roku ubiegłym.

Prace nabrały tempa, bo jeszcze na początku dekady liczba modernizowanych obiektów była niewielka. W 2010 r. modernizacji poddano tylko jeden dworzec – w Tarnowie. PKP wydała na niego 36,5 mln zł. Rok później prace prowadzono na 13 dworcach.

Piłkarze pomogli

Największe przyspieszenie przyniosło Euro 2012, gdy kończono modernizację 29 dworców, w tym Centralnego w Warszawie i Głównego we Wrocławiu. Wydatki sięgnęły 700 mln zł. Warszawski Centralny pojaśniał, metamorfoza dokonała się w podziemnej galerii handlowej, zniknęły punkty z drażniącymi węch zapiekankami.

Stołeczny Dworzec Wschodni powstał praktycznie od nowa. Zabytkowy dworzec we Wrocławiu bardzo się zmienił. Wymieniono stalową konstrukcję hali z początku ubiegłego wieku. Hale peronów otrzymały nowe poszycie z drewna, blachy i samoczyszczącego szkła. Podczas prac współfinansowanych z pieniędzy unijnych przystosowano budynek do obsługi niepełnosprawnych i wprowadzono wiele udogodnień dla pasażerów.

– Dzięki optymalnemu wykorzystaniu środków własnych i funduszy publicznych od 2012 r. udało nam się oddać ponad 40 dworców – mówi dyrektor zarządzający ds. nieruchomości w PKP SA Jarosław Bator.

Poprawiło się wykorzystanie powierzchni dworców do celów komercyjnych. W ostatnich dwóch latach wskaźnik wynajęcia powierzchni komercyjnych na  głównych dworcach wzrósł o 50 pkt proc. Był to efekt poprawy standardów lokali.

Największe przyspieszenie widać jednak na torach. Już w ubiegłym roku wartość inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych przekroczyła 5 mld zł; było to sześć razy więcej niż w 2005 r. W grudniu 2013 r. nakłady przekroczyły 1 mld zł. W 2014  r. sięgną 7 mld zł.

Teraz branża kolejowa szykuje się do skonsumowania pieniędzy z unijnego budżetu 2014–2020. Łączne nakłady, unijne i krajowe, mają sięgnąć 15 mld euro. Do realizacji tego przedsięwzięcia został opracowany Krajowy Program Kolejowy z inwestycjami o gigantycznej wartości 58,5 mld zł.

PKP zaplanowała na lata 2013–2015 wydatki na podniesienie komfortu podróżowania w kwocie 28 mld zł. Około miliarda przeznaczy na modernizację oraz budowę dworców, 22,5 mld zł pochłonie modernizacja torów. Blisko 4,6 mld zł spółka wyda na zakup nowych oraz modernizację używanych pociągów.

Połowę skończą ?w tym roku

Pozostało 93% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Lotniska
Tadeusz Syryjczyk: Rozbudowa lotniska w Radomiu to wyrzucanie pieniędzy