Linie lotnicze zaciskają pasa

Branża lotnicza szykuje się na kryzys. Wiele linii lotniczych planuje oszczędności - ze zwalnianiem pracowników na czele

Publikacja: 12.01.2012 08:17

Linie lotnicze zaciskają pasa

Foto: Bloomberg

Jal szacuje Eurocontrol,  czyli unijna agencja zarządzająca niebem, w tym ro­ku licz­ba star­tów i lą­do­wań wzro­śnie w po­rów­na­niu z ro­kiem 2011 o 1,6 proc. Z kolei IATA, czyli Zrzeszenie Międzynarodowych  Linii Lotniczych przewiduje, że przewoźnicy stracą w tym roku około 600 mln dolarów.

Linie lotnicze przygotowują więc plany, by zminimalizować straty – zapowiadają m.in. zwolnienia.

Finnair, w ramach programu oszczędnościowego, zamierza oszczędzić 140 mln euro do 2014 roku. W tym celu we wrześniu tego roku zmniejszy między innymi swoją flotę o cztery samoloty Airbus 320.

CSA Czech Airlines planuje zwolnić 100 ze swoich 300 pilotów i przekazać samoloty krótkiego i średniego zasięgu spółce zależnej Holidays Czech Airlines.

Lufthansa wdroży program oszczędnościowy w Austrian Airlines – ma to pozwolić wypracować przewoźnikowi zysk w roku 2012. Zamierza też powierzyć od lata 2012 r. tanim liniom lotniczym Germanwings, swojej spółce córce, obsługę wszystkich połączeń ze Stuttgartu. Krajowe połączenia lotnicze na niemieckim rynku będą obsługiwane przez obu przewoźników.

International Airways Group, do której należy British Airways i Iberia zamierza przejąć BMI od Lufthansy. Transakcja pozwoli jej przejąć większość slotów BMI (czasów startów i lądowań) na londyńskim lotnisku Heathrow. Władze grupy jednocześnie zapowiedziały cięcia etatów. W Iberii prace ma stracić około 5 tys. osób.

Air Baltic będzie korzystać z pomocy Łotewskiego rządu, który zwiększył swój udział w akcjach przewoźnika do 99,8 proc. i zgodził się na podniesienie kapitału spółki w celu zdobycia środków na modernizację floty.

Na rezygnację z obsługiwania połączeń z portów w Paryżu, Londynie, Rzymie i Mediolanie zdecydowała się Air Seychelles. Decyzje uzasadnia kryzysem ekonomicznym  i silną konkurencją ze strony przewoźników z środkowego wschodu.

Jal szacuje Eurocontrol,  czyli unijna agencja zarządzająca niebem, w tym ro­ku licz­ba star­tów i lą­do­wań wzro­śnie w po­rów­na­niu z ro­kiem 2011 o 1,6 proc. Z kolei IATA, czyli Zrzeszenie Międzynarodowych  Linii Lotniczych przewiduje, że przewoźnicy stracą w tym roku około 600 mln dolarów.

Linie lotnicze przygotowują więc plany, by zminimalizować straty – zapowiadają m.in. zwolnienia.

Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Lotniska
Tadeusz Syryjczyk: Rozbudowa lotniska w Radomiu to wyrzucanie pieniędzy
Turystyka
Sun & Fun - stara marka, nowy właściciel
Materiał Promocyjny
Nowe miejsce spotkań dla biznesu i kultury w Krakowie. W kwietniu otwarcie unikalnego konceptu Stradom House
Materiał Promocyjny
SSC/GBS Leadership Program 2023
Turystyka
Travelbay - polski startup, który wkrótce podbije Europę
Turystyka
Prezes Portów Lotniczych: Biura podróży muszą się wynieść z Lotniska Chopina