Reklama
Rozwiń
Reklama

Środkowa Dalmacja promowała się w Warszawie. „Przyjedźcie do nas na marendę”

Wspólnota Turystyczna Województwa Splicko-Dalmatyńskiego przedstawiła ofertę turystyczną Środkowej Dalmacji na rynku polskim – jednym z najważniejszych rynków zagranicznych, zarówno dla tego regionu, jak i dla całej chorwackiej turystyki.

Publikacja: 04.11.2025 01:49

Spotkanie poświęcone dalmatyńskiemu posiłkowi musiało odbyć się przy stołach. Goście mieli okazję sp

Spotkanie poświęcone dalmatyńskiemu posiłkowi musiało odbyć się przy stołach. Goście mieli okazję spróbować dalmatyńskich potraw

Foto: Filip Frydrykiewicz

Prezentacja odbyła się 30 października w Warszawie w ramach wydarzenia poświęconego promocji kultury, gastronomii i turystyki Środkowej Dalmacji, a w wydarzeniu uczestniczyli Ivana Vladović, dyrektor Wspólnoty Turystycznej Województwa Splicko-Dalmatyńskiego, Blaženko Boban, marszałek województwa splicko-dalmatyńskiego, Tomislav Vidošević, ambasador Republiki Chorwacji w Polsce i Małgorzata Kowalska, dyrektor przedstawicielstwa Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej w Polsce. Wśród zaproszonych gości znaleźli się przedstawiciele polskich biur podróży i dziennikarze, a spotkanie poprowadził znany prezenter Marcin Prokop.

Czytaj więcej

Padł rekord w chorwackiej turystyce - milion Polaków jeszcze przed końcem wakacji

Jak mówił ambasador Vidošević, Środkowa Dalmacja to „najpiękniejsze województwo świata” , a wtórujący mu marszałek Boban wyjaśniał, że turystyka w Chorwacji opiera się na trzech filarach. Pierwszym jest „to, co dał [Chorwatom] Bóg”, czyli słońce i pogoda, drugim jest dziedzictwo kulturalne pozostawione im przez przodków, a trzeci to kulinaria, czyli ten element, na który mają sami obecnie wpływ. Dodał też do tej triady czwarty element, dzięki któremu turystyka odnosi w Chorwacji sukces – serdecznych mieszkańców.

Polacy wiodą prym w Środkowej Dalmacji

Rynek polski zajmuje drugie miejsce pod względem liczby noclegów w województwie splicko-dalmatyńskim i jest zarazem jednym z kluczowych rynków dla chorwackiej turystyki. W tym roku region ten odwiedziło o 2 procent więcej gości z Polski niż rok wcześniej – odnotowano około 350 tysięcy przyjazdów i 2,4 miliona noclegów. Te wyniki potwierdzają stałe zainteresowanie Polaków chorwackim wybrzeżem i umacniają pozycję Środkowej Dalmacji jako jednego z najchętniej odwiedzanych regionów kraju.

Największym zainteresowaniem polskich turystów cieszą się takie miejsca jak Omiš i Riwiera Makarska, które odnotowują największy ruch turystyczny właśnie gości z Polski.

Reklama
Reklama

Marenda, czyli biesiada przyjacielska jako element promocji

Wspólnota Turystyczna Województwa Splicko-Dalmatyńskiego zaprezentowała w Warszawie bogactwo dalmatyńskiej oferty turystycznej i gastronomicznej, podkreślając znaczenie, jakie w stylu życia Dalmatyńczyków mają ich codzienne posiłki w porze wczesnego obiadu, nazywane marendą.

Jak wyjaśniała dyrektor Vladović, marenda to codziennie kultywowane przez mieszkańców spotkanie przy stole – niezależnie od tego, na ile uroczysty lub prosty znajdzie się na nim posiłek –  w gronie rodzinnym, przyjacielskim lub po prostu znajomych. Przerwa w ciągu dnia, wykorzystywana, by cieszyć się swoim towarzystwem.

Dlatego zainicjowany przez Wspólnotę Turystyczną Województwa Splicko-Dalmatyńskiego w 2023 roku projekt „Dalmatyńska marenda” zachęca do wspólnego biesiadowania. W jego ramach promowane są certyfikowane lokale gastronomiczne, przygotowujące potrawy zgodnie z regionalną tradycją, i producenci tradycyjnych produktów. Marenda przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulinarnego i wspiera zrównoważony rozwój turystyki w regionie.

Projekt „Dalmatyńska marenda” jest częścią szerszej strategii Wspólnoty Turystycznej Województwa Splicko-Dalmatyńskiego, której celem jest rozwój turystyki gastronomicznej i umocnienie pozycji regionu o bogatej kulturze kulinarnej.

Nic dziwnego, że w tej sytuacji w ramach wydarzenia odbył się pokaz kulinarny, podczas którego zaprezentowano autentyczne dalmatyńskie specjały przygotowane pod kierunkiem znanego masterchefa Željka Nevena Bremeca, prezesa Stowarzyszenia Szefów Kuchni Regionów Śródziemnomorskich i Europejskich.

Muzyczną oprawę wydarzenia zapewniła piosenkarka Katica Marinović, wykonująca tradycyjne dalmatyńskie pieśni.

Prezentacja odbyła się 30 października w Warszawie w ramach wydarzenia poświęconego promocji kultury, gastronomii i turystyki Środkowej Dalmacji, a w wydarzeniu uczestniczyli Ivana Vladović, dyrektor Wspólnoty Turystycznej Województwa Splicko-Dalmatyńskiego, Blaženko Boban, marszałek województwa splicko-dalmatyńskiego, Tomislav Vidošević, ambasador Republiki Chorwacji w Polsce i Małgorzata Kowalska, dyrektor przedstawicielstwa Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej w Polsce. Wśród zaproszonych gości znaleźli się przedstawiciele polskich biur podróży i dziennikarze, a spotkanie poprowadził znany prezenter Marcin Prokop.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Zanim Wyjedziesz
Amerykańska turystyka straciła miliardy przez paraliż rządu. „Tak źle nie było od pandemii”
Zanim Wyjedziesz
Rząd Egiptu szykuje dużą podwyżkę. Zapłaci każdy turysta
Zanim Wyjedziesz
Salzburg: Jeśli narty, to tylko u nas – śniegu pod dostatkiem i darmowy bilet na przejazdy
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Zanim Wyjedziesz
Szturm na Wielkie Muzeum Egipskie. Obiekt nie wytrzymał, wprowadził ograniczenia
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama