W Niemczech coraz mniej touroperatorów

Bloomberg

80 touroperatorów rocznie znika z niemieckiego rynku. Powodem nie zawsze są problemy biznesowe

Profesor Torsten Kirstges przeprowadził badanie niemieckiego rynku touroperatorskiego, z którego wynika, że w każdym roku działalność kończy tam 80 organizatorów, podaje portal Reisevor9. Kirstges szacuje, na podstawie informacji o 1500 biur, że „średnia długość życia” tych firm wynosi 24 lata. To oznacza, że rocznie z rynku znika około 5 procent z nich. Rynek kurczy się, ponieważ nowych biur podróży powstaje mniej niż ubywa istniejących.

Naukowiec uspokaja jednak – nie każde zamknięcie firmy spowodowane jest kłopotami biznesowymi. W wypadku części z nich problemem jest brak chętnych do przejęcia lub odkupienia firmy w momencie, kiedy właściciel idzie na emeryturę.

Obecnie w Niemczech istnieje 1650 touroperatorów (dla porównania: w Polsce zarejestrowanych jest prawie 4800 organizatorów), przy czym lwia część obrotu przypada na zaledwie siedmiu z nich. Mowa o TUI, Thomasie Cooku, DER Touristik, FTI, Aidzie, Alltoursie i Schauinsland. Ich łączne przychody roczne to około 20 miliardów euro, co odpowiada 63 procentom skumulowanego wyniku wszystkich organizatorów.

Do grupy „większych średnich biur” profesor zalicza 90 firm – według kryteriów badacza są to przedsiębiorstwa zatrudniające co najmniej 50 osób, z obrotem nieprzekraczającym miliarda euro. Spośród znanych marek wymienić można tu Studiosus, Phoenix Reisen, czy SKR. Przychody tej grupy to około 6,5 miliarda euro.

Pozostałe 1550 biur to przedsiębiorstwa, które mają mniej niż 50 pracowników. Ich łączny obrót to także 6,5 miliarda euro.

Zdaniem profesora niemieckie biura stąpają po kruchym lodzie. Kapitał własny odpowiada średnio 22 procentom ich przychodów, co oznacza, że jest mniejszy od wskaźnika bezpieczeństwa, gwarantującego odporność na kryzys. 17 procent touroperatorów wykorzystało swój kapitał własny albo jest wręcz zadłużonych.

Przeciętna rentowność w segmencie organizacji wyjazdów wynosi w Niemczech 2,8 procent.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Nocleg w jednej gwiazdce droższy o 15 procent

Średnio o 15,3 procent wzrosły w listopadzie rachunki w hotelach jednogwiazdkowych. W efekcie uśrednione ...

Sieć hotelowa Barceló wraca do Tunezji

Po 10 latach nieobecności w Tunezji hiszpańska sieć hotelowa Barceló przejmie czterogwiazdkowy hotel w ...

Świąteczne zakupy w biurach podróży

Mimo zbliżających się świąt, a może właśnie dlatego, że są już blisko, nie słabnie ...

Ukraina będzie miała agencję do spraw turystyki

O kierunku rozwoju turystyki na Ukrainie decydować będzie agencja, której powołanie zapowiedział sekretarz stanu ...

Niemieckie biura podróży straciły ponad 60 procent przychodów

O 61 procent spadły od stycznia do września 2020 roku przychody biur podróży, agentów ...

Turcja ma już plan dla hoteli. All inclusive zostaje

Zajęta tylko połowa łóżek, odstępy w kolejkach w restauracji, rozstawione stoliki, jedzenie nałoży pracownik ...