W Niemczech coraz mniej touroperatorów

Bloomberg

80 touroperatorów rocznie znika z niemieckiego rynku. Powodem nie zawsze są problemy biznesowe

Profesor Torsten Kirstges przeprowadził badanie niemieckiego rynku touroperatorskiego, z którego wynika, że w każdym roku działalność kończy tam 80 organizatorów, podaje portal Reisevor9. Kirstges szacuje, na podstawie informacji o 1500 biur, że „średnia długość życia” tych firm wynosi 24 lata. To oznacza, że rocznie z rynku znika około 5 procent z nich. Rynek kurczy się, ponieważ nowych biur podróży powstaje mniej niż ubywa istniejących.

Naukowiec uspokaja jednak – nie każde zamknięcie firmy spowodowane jest kłopotami biznesowymi. W wypadku części z nich problemem jest brak chętnych do przejęcia lub odkupienia firmy w momencie, kiedy właściciel idzie na emeryturę.

Obecnie w Niemczech istnieje 1650 touroperatorów (dla porównania: w Polsce zarejestrowanych jest prawie 4800 organizatorów), przy czym lwia część obrotu przypada na zaledwie siedmiu z nich. Mowa o TUI, Thomasie Cooku, DER Touristik, FTI, Aidzie, Alltoursie i Schauinsland. Ich łączne przychody roczne to około 20 miliardów euro, co odpowiada 63 procentom skumulowanego wyniku wszystkich organizatorów.

Do grupy „większych średnich biur” profesor zalicza 90 firm – według kryteriów badacza są to przedsiębiorstwa zatrudniające co najmniej 50 osób, z obrotem nieprzekraczającym miliarda euro. Spośród znanych marek wymienić można tu Studiosus, Phoenix Reisen, czy SKR. Przychody tej grupy to około 6,5 miliarda euro.

Pozostałe 1550 biur to przedsiębiorstwa, które mają mniej niż 50 pracowników. Ich łączny obrót to także 6,5 miliarda euro.

Zdaniem profesora niemieckie biura stąpają po kruchym lodzie. Kapitał własny odpowiada średnio 22 procentom ich przychodów, co oznacza, że jest mniejszy od wskaźnika bezpieczeństwa, gwarantującego odporność na kryzys. 17 procent touroperatorów wykorzystało swój kapitał własny albo jest wręcz zadłużonych.

Przeciętna rentowność w segmencie organizacji wyjazdów wynosi w Niemczech 2,8 procent.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Niemieckie TUI rośnie szybciej niż przewidywało

29 procent udziału ma w niemieckim rynku turystycznym TUI Deutschland. Jeszcze kilka lat temu ...

Polonus z Gromadą będą się wspierać

Zniżki dla klientów, wspólna sprzedaż i promowanie ofert we własnych kanałach i lokalizacjach – ...

Polacy wyróżnieni przez Connect Association

Connect Assotiation – amerykańska organizacja analizująca przemysł spotkań, zaliczyła dwóch Polaków – Wojciecha Liszkę ...

Sztab antykryzysowy na ratunek dominikańskiej turystyce

Powołany przez rząd Dominikany komitet ma opanować kryzys, który dotknął tę gałąź gospodarki po ...

ECTAA: Linie lotnicze upadają, a pasażerowie ciągle tracą pieniądze

W ciągu dwóch lat upadło już w Europie 36 linii lotniczych. Jej klienci tracą ...

„Polska zobacz więcej” już w sprzedaży

Rozpoczęła się sprzedaż usług turystycznych na najbliższy „weekend za pół ceny”. Tym razem weźmie ...