Najcenniejsze marki turystyki

Marki biur podróży Itaka, Rainbow i Wezyr Holiday znalazły się wśród najcenniejszych marek polskich

Publikacja: 24.02.2018 20:13

Najcenniejsze marki turystyki

Foto: Filip Frydrykiewicz

W opublikowanym przez dziennik „Rzeczpospolita” corocznym rankingu marek polskich odnaleźć można, i to wysoko, firmy turystyczne. Podstawowym kryterium wyboru marek była ich polskość rozumiana jako miejsce narodzin znaku towarowego. W rankingu można zatem znaleźć marki należące do kapitału polskiego, ale i mające właścicieli zagranicznych.

Lider polskiej turystyki wyjazdowej, Itaka, zajął miejsce 28. Wartość jego marki oszacowano na 525,5 miliona złotych. W ciągu roku wzrosła ona o 5 procent. Rok temu Itaka zajmowała miejsce 27.

Tuż za nią sklasyfikowano markę biura podróży Rainbow. W tym wypadku autorzy rankingu podnieśli wartość o 95 procent. Dzięki temu Rainbow przesunął się z miejsca 58. na 29.

Pierwszy raz w rankingu znalazła się marka Wezyr Holidays, którą posługuje się spółka Coral Travel Poland. Autorzy umieścili ją na 135 miejscu z wyceną 71,2 miliona złotych.

W sumie w rankingu znalazło się 286 marek. Na pierwszych miejscach są to: Orlen (4713 mln zł), Biedronka (3848 mln zł), PKO BP (2745 mln zł), Play(2459 mln zł) i Plus (2262 mln zł). Tabelę zamykają marki wycenione na 4,1 miliona złotych (Dax Cosmetics i Bakal).

Marki Itaka i Rainbow okazały się mocniejsze między innymi od takich marek jak Wedel (33. miejsce), Żywiec (43) czy Warta (50).

Itaka i Rainbow zajęłyby wyższe pozycje, gdyby nie przeskoczyły ich firmy, które w wyniku zmiany metodologii liczenia wartości marek, zajmowały do tej pory dalsze miejsca. Poczta Polska awansowała ze 114. na 7, a LOT z 98. na 17. Z kolei marka PKP Intercity, chociaż pierwszy raz notowana, znalazła się od razu na miejscu 19.

Jak pisze prezes firmy konsultingowej BTFG, współautora rankingu, Adam Ruciński, metodologia wyceny w tegorocznym rankingu nie uległa znaczącym zmianom, w stosunku do jego ubiegłorocznej edycji. Jednak tym razem autorzy w szerszym zakresie oparli się na danych o całkowitej sprzedaży właściciela marki, a nie tylko tej realizowanej pod daną marką.

Ranking zdominowały – co nie dziwi – popularne marki związane z żywnością. Stanowią one ponad 60 procent wszystkich zgromadzonych w tym zestawieniu. Jeśli marki pogrupować według branż i charakteru działalności (produkty żywnościowe, produkty niespożywcze, handel, finanse, telekomunikacja, media, usługi itp.) – w kategorii „usługi” Itaka znajdzie się na 5., Rainbow na 6., a Wezyr Holidays na 9. miejscu. Pierwsze cztery zajmą: Poczta Polska, Lotto, LOT i PKP Intercity.

Jak przyznają organizatorzy przygotowywania rankingu marek, nie wszystkie marki udało się wycenić. Głównie z powodu niechęci ich właścicieli do udzielania informacji o ich biznesie.

W opublikowanym przez dziennik „Rzeczpospolita” corocznym rankingu marek polskich odnaleźć można, i to wysoko, firmy turystyczne. Podstawowym kryterium wyboru marek była ich polskość rozumiana jako miejsce narodzin znaku towarowego. W rankingu można zatem znaleźć marki należące do kapitału polskiego, ale i mające właścicieli zagranicznych.

Lider polskiej turystyki wyjazdowej, Itaka, zajął miejsce 28. Wartość jego marki oszacowano na 525,5 miliona złotych. W ciągu roku wzrosła ona o 5 procent. Rok temu Itaka zajmowała miejsce 27.

Pozostało 80% artykułu
Biura Podróży
35 lat Itaki: 10 milionów klientów i największy zysk w historii
Biura Podróży
Majówka - kierunek zagranica. „To przez mocną złotówkę i złą pogodę w Polsce”
Biura Podróży
Zuzanna Sprycha na czele Turystycznej Organizacji Otwartej
Biura Podróży
Wakacje z biurem podróży. Grecja i Hiszpania tańsze niż Bułgaria i Turcja
Biura Podróży
Do kogo po tanie wakacje w dobrych hotelach? Zdecydowanie prowadzi jedno biuro podróży