Reklama

Najcenniejsze marki turystyki

Marki biur podróży Itaka, Rainbow i Wezyr Holiday znalazły się wśród najcenniejszych marek polskich

Publikacja: 24.02.2018 20:13

Najcenniejsze marki turystyki

Foto: Filip Frydrykiewicz

W opublikowanym przez dziennik „Rzeczpospolita” corocznym rankingu marek polskich odnaleźć można, i to wysoko, firmy turystyczne. Podstawowym kryterium wyboru marek była ich polskość rozumiana jako miejsce narodzin znaku towarowego. W rankingu można zatem znaleźć marki należące do kapitału polskiego, ale i mające właścicieli zagranicznych.

Lider polskiej turystyki wyjazdowej, Itaka, zajął miejsce 28. Wartość jego marki oszacowano na 525,5 miliona złotych. W ciągu roku wzrosła ona o 5 procent. Rok temu Itaka zajmowała miejsce 27.

Tuż za nią sklasyfikowano markę biura podróży Rainbow. W tym wypadku autorzy rankingu podnieśli wartość o 95 procent. Dzięki temu Rainbow przesunął się z miejsca 58. na 29.

Pierwszy raz w rankingu znalazła się marka Wezyr Holidays, którą posługuje się spółka Coral Travel Poland. Autorzy umieścili ją na 135 miejscu z wyceną 71,2 miliona złotych.

W sumie w rankingu znalazło się 286 marek. Na pierwszych miejscach są to: Orlen (4713 mln zł), Biedronka (3848 mln zł), PKO BP (2745 mln zł), Play(2459 mln zł) i Plus (2262 mln zł). Tabelę zamykają marki wycenione na 4,1 miliona złotych (Dax Cosmetics i Bakal).

Reklama
Reklama

Marki Itaka i Rainbow okazały się mocniejsze między innymi od takich marek jak Wedel (33. miejsce), Żywiec (43) czy Warta (50).

Itaka i Rainbow zajęłyby wyższe pozycje, gdyby nie przeskoczyły ich firmy, które w wyniku zmiany metodologii liczenia wartości marek, zajmowały do tej pory dalsze miejsca. Poczta Polska awansowała ze 114. na 7, a LOT z 98. na 17. Z kolei marka PKP Intercity, chociaż pierwszy raz notowana, znalazła się od razu na miejscu 19.

Jak pisze prezes firmy konsultingowej BTFG, współautora rankingu, Adam Ruciński, metodologia wyceny w tegorocznym rankingu nie uległa znaczącym zmianom, w stosunku do jego ubiegłorocznej edycji. Jednak tym razem autorzy w szerszym zakresie oparli się na danych o całkowitej sprzedaży właściciela marki, a nie tylko tej realizowanej pod daną marką.

Ranking zdominowały – co nie dziwi – popularne marki związane z żywnością. Stanowią one ponad 60 procent wszystkich zgromadzonych w tym zestawieniu. Jeśli marki pogrupować według branż i charakteru działalności (produkty żywnościowe, produkty niespożywcze, handel, finanse, telekomunikacja, media, usługi itp.) – w kategorii „usługi” Itaka znajdzie się na 5., Rainbow na 6., a Wezyr Holidays na 9. miejscu. Pierwsze cztery zajmą: Poczta Polska, Lotto, LOT i PKP Intercity.

Jak przyznają organizatorzy przygotowywania rankingu marek, nie wszystkie marki udało się wycenić. Głównie z powodu niechęci ich właścicieli do udzielania informacji o ich biznesie.

W opublikowanym przez dziennik „Rzeczpospolita” corocznym rankingu marek polskich odnaleźć można, i to wysoko, firmy turystyczne. Podstawowym kryterium wyboru marek była ich polskość rozumiana jako miejsce narodzin znaku towarowego. W rankingu można zatem znaleźć marki należące do kapitału polskiego, ale i mające właścicieli zagranicznych.

Lider polskiej turystyki wyjazdowej, Itaka, zajął miejsce 28. Wartość jego marki oszacowano na 525,5 miliona złotych. W ciągu roku wzrosła ona o 5 procent. Rok temu Itaka zajmowała miejsce 27.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Biura Podróży
Czy nieobecność rezydenta to wada wycieczki? Sąd odrzuca skargę turysty
Biura Podróży
W biurach podróży po ostatnich podwyżkach korekta - ceny Turcji, Grecji i Egiptu w dół
Biura Podróży
Komisje sejmowe za złagodzeniem przepisów o gwarancjach biur podróży
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biura Podróży
Brytyjczycy odzyskują turystyczny optymizm. Ruszają do biur podróży
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama