Ze spadku liczby sprzedanych wycieczek w biurach podróży nie należy wyciągać zbyt daleko idących wniosków – pisze na początku swojego cotygodniowego komentarza do sytuacji na rynku turystyki wyjazdowej prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej, odnosząc się do wyników podanych przez raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki („Słabszy tydzień w biurach podróży”).
W ostatnim tygodniu – tłumaczy ekspert – jedynie trzy dni trwała dobra sprzedaż, co charakteryzuje zwykle koniec miesiąca. Pozostała część tygodnia przypadała już na kolejny miesiąc, czyli stanowiła jakby oddech w tempie sprzedaży wycieczek.
Traveldata ilustruje wykresem przebieg sprzedaży w ostatnich dwóch latach.
Słupki oznaczają dwuletnią dynamikę wzrostu liczby imprez lotniczych, a czarna linia dynamikę wzrostu w poprzednim sezonie, czyli niejako „wkład” sezonu 2015/2016 w łączny wzrost w okresie dwuletnim. Widać, że ze sprzedażą wycieczek nie dzieje się nic niedobrego. Dynamika sprzedaży dwuletniej (słupki) jest dość stabilna, a niewysoka dynamika rok do roku w ostatnim raporcie (+15,5 procent) ma związek z bardzo wysoką bazą odniesienia sprzed roku, którą obrazuje czarna linia.