Cotygodniowy raport ze sprzedaży w biurach podróży, jaki przygotował Polski Związek Organizatorów Turystyki na podstawie wyników z systemu rezerwacyjnego MerlinX*, przynosi pozornie optymistyczny wynik – biura podróży odwiedziło o 3 procent więcej klientów niż przed rokiem. Pozornie, bo okazuje się, że w liczbach bezwzględnych musiało być ich jednak mniej niż rok temu – skumulowany wynik spadł bowiem o 0,1 procent.
Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży – ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku
Co ciekawe, okazuje się, że zwykle rosnąca ponad średnią liczba wycieczek samolotowych tym razem była od owych 3 procent mniejsza, wyniosła bowiem 2 procent. Czego zatem było więcej? Sprzedaż samych noclegów (dojazd własny) urosła o 11,5 procent, rok do roku. Ale najbardziej zaskoczył ruch w wycieczkach autokarowych, tu wzrost wyniósł aż 81,4 procent.
Zwykle najpopularniejsze kierunki, greckie, tym razem były już, ze względu na kończący się sezon letni, w odwrocie. Wśród dwudziestu najpopularniejszych wśród klientów Rodos pojawia się dopiero na 11 miejscu, Kos na trzynastym, a Heraklion na dziewiętnastym. W ostatnim tygodniu królowały kierunki egipskie, zaraz po najpopularniejszej tureckiej Antalyi uplasowały się Hurghada i Marsa Alam, a po Fuertaventurze (czwarte miejsce) – Szarm el-Szejk. Wysoko w rankingu znalazły się też kolejne Wyspy Kanaryjskie: Teneryfa i Gran Canaria. A dalej marokański Agadir i hit biura podróży Itaka, Nosy Be, czyli niewielka wysepka u wybrzeży Madagaskaru. Pierwszą dziesiątkę zamknęły Wyspy Zielonego Przylądka.