ECTAA zadowolona z reakcji Brukseli na kłopoty biur podróży

Z zadowoleniem przyjmujemy reakcję Komisji Europejskiej na sytuację, jaka wytworzyła się z powodu epidemii Covid-19. Jest ona korzystna dla branży turystycznej – oświadczyła Organizacja Związków Biur Podróży Unii Europejskiej (ECTAA).

Publikacja: 16.03.2020 13:31

ECTAA zadowolona z reakcji Brukseli na kłopoty biur podróży

Foto: Fot. Aleksander Kramarz

ECTAA nie wyjaśnia w komunikacie, o co jej konkretnie chodzi. Jak mówi nam jednak prezes ECTAA i prezes Polskiej Izby Turystyki Paweł Niewiadomski, oświadczenie organizacji odnosi się do komunikatu Komisji Europejskiej z 13 marca, zwracającej uwagę, że rządy państw, rozdzielając 32 miliardy euro, w tym 7,4 miliarda dla Polski, pomocy europejskiej na przeciwdziałanie szkodom wyrządzonym przez epidemię, nie powinny zapominać o branży turystycznej, jednej z najbardziej dotkniętych kataklizmem. – To bardzo ważna uwaga z punktu widzenia naszej branży, ponieważ w natłoku problemów gospodarczych, rządy niektórych krajów mogłyby zlekceważyć potrzeby sektora gospodarki, który reprezentujemy – dodaje Niewiadomski.

ECTAA wydała oświadczenie. Oto jego treść.

Bruksela, 13 marca 2020 r. Opublikowanie przez Komisję Europejską komunikatu proponującego skoordynowaną reakcję gospodarczą na wystąpienie Covid-19 stanowi pozytywny sygnał w bardzo trudnym okresie dla światowej gospodarki. W komunikacie przedstawiono natychmiastową reakcję Komisji mającą na celu złagodzenie skutków gospodarczych Covid-19. Uznaje się, że obecnie sektory najbardziej dotknięte to sektor ochrony zdrowia, turystyka, transport, a w szczególności branża lotnicza.

CZYTAJ TEŻ: ECTAA do Brukseli: Chrońcie branżę turystyczną przed koronawirusem

[Prezes ECTAA i prezes Polskiej Izby Turystyki] Paweł Niewiadomski powiedział: „Konieczne jest zapewnienie tymczasowych pakietów pomocy, aby pomóc biurom podróży w przezwyciężeniu problemów z płynnością finansową. Taka pomoc jest obecnie rozważana, a w niektórych przypadkach jest już udzielana, w krajach najbardziej dotkniętych epidemią. ECTAA z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji, że pomoc państwa może trafiać do przedsiębiorstw po jej zatwierdzeniu.”

Biura podróży, jako centralna część łańcucha wartości turystyki, podlegają presji ze wszystkich stron: zarezerwowały usługi turystyczne dla swoich klientów i dokonały częściowych lub pełnych płatności na rzecz usługodawców. Klienci jednak odwołują zarezerwowane wycieczki i domagają się zwrotu pieniędzy, bez możliwości uzyskania zwrotu od usługodawców przez biura podróży. Jednocześnie klienci nie dokonują żadnych nowych rezerwacji.

W sytuacji znacznego ograniczenia płynności potrzebne są również dodatkowe działania, aby zapewnić stabilność branży turystycznej bez żadnych konsekwencji finansowych dla podróżnych. ECTAA będzie nadal współpracować z Komisją w celu znalezienia odpowiednich środków pomocy dla organizatorów turystyki i agentów turystycznych.

CZYTAJ WIĘCEJ: Prezes PIT do branży turystycznej: Nie podejmujcie gwałtownych decyzji

ECTAA nie wyjaśnia w komunikacie, o co jej konkretnie chodzi. Jak mówi nam jednak prezes ECTAA i prezes Polskiej Izby Turystyki Paweł Niewiadomski, oświadczenie organizacji odnosi się do komunikatu Komisji Europejskiej z 13 marca, zwracającej uwagę, że rządy państw, rozdzielając 32 miliardy euro, w tym 7,4 miliarda dla Polski, pomocy europejskiej na przeciwdziałanie szkodom wyrządzonym przez epidemię, nie powinny zapominać o branży turystycznej, jednej z najbardziej dotkniętych kataklizmem. – To bardzo ważna uwaga z punktu widzenia naszej branży, ponieważ w natłoku problemów gospodarczych, rządy niektórych krajów mogłyby zlekceważyć potrzeby sektora gospodarki, który reprezentujemy – dodaje Niewiadomski.

Biura Podróży
TUI podsumował sprzedaż wakacji – 60 procent miejsc już zarezerwowanych
Biura Podróży
Exim Tours uruchomi loty czarterowe do Bahrajnu. „Kolejna ekscytująca nowość”
Biura Podróży
Do Polski wchodzi nowe biuro podróży. Oferuje wakacje w Turcji i Egipcie
Biura Podróży
Biura podróży cofają podwyżki cen wakacji. Trzy kierunki są jednak na to odporne
Biura Podróży
ESky i LOT upraszczają sprzedaż biletów dzięki modelowi NDC