Reklama

Itaka odracza agentom zwrot nadpłaconych prowizji

Biuro podróży Itaka postanowiła pójść współpracującym z nią agentom turystycznym na rękę i odroczyć zwrot prowizji za imprezy, które się nie odbyły z powodu koronawirusa.

Publikacja: 18.12.2020 10:27

Itaka odracza agentom zwrot nadpłaconych prowizji

Foto: Fot. Filip Frydrykiewicz

-Wiemy, że w tych trudnych czasach w budżecie liczy się każda złotówka. Dlatego proponujemy odłożenie rozliczeń o ponad pół roku, do 31 lipca – wyjaśnia wiceprezes Itaki Piotr Henicz. – Do tego czasu sieć agencyjna nie będzie musiała zwracać pobranych awansem prowizji za sprzedane imprezy które nie doszły jednak do skutku. Szacujemy, że w kieszeniach agentów zostanie w ten sposób 7-8 milionów złotych. Robimy to w imię dobrych relacji z naszymi partnerami.

CZYTAJ TEŻ: Itaka: Na Kubę, Zanzibar i do Omanu airbusem 330-220

Jak dodaje, może się w tym czasie zdarzyć, że rząd zgodzi się na umorzenie środków, jakie teraz w imieniu touroperatorów zwraca ich klientom za pośrednictwem Turystycznego Funduszu Zwrotów. Branża turystyczna, w tym Polska Izba Turystyki i Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych,  zabiega o to w rządzie. – Wtedy my też umorzymy nasze roszczenia wobec agentów i tych pieniędzy agenci nie będą już musieli zwracać – wyjaśnia Henicz.

Itaka stawia jednak trzy warunki agentom, którzy chcieliby skorzystać z odroczenia. Chodzi o brak zaległości w bieżących rozliczeniach z Itaką, posiadanie pełnego zabezpieczenia, zgodnie z umową (weksel in blanco, poddanie się egzekucji zgodnie z art. 777, gwarancja bankowa lub kaucja) i przynależność do jednej z organizacji samorządu gospodarczego – Polskiej Izby Turystyki lub Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych.

Ten ostatni warunek ma wskazywać, jak istotna jest rola tych organizacji w zabieganiu o interesy branży turystycznej, w tym touroperatorów i agentów turystycznych. Itaka jest członkiem PIT od lat, a we wrześniu Piotr Henicz wszedł do zarządu Izby, jako jej wiceprezes.

Reklama
Reklama

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Itaka i Rainbow w zarządzie PIT

Poniżej fragment komunikatu Itaki wysłanego do agentów turystycznych

„W związku z wygaśnięciem szeregu umów o imprezę turystyczną wskutek odstąpienia od umowy przez podróżnych z powołaniem się na pandemię wirusa COVID-19 (stosownie do art. 47 ust. 4 i 5 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych), zachodzi konieczność dokonania zwrotu podróżnym wpłaconych środków z tytułu nieodbytych imprez turystycznych. W tej sytuacji prowizja wypłacona Państwu za tego rodzaju rezerwacje staje się nienależna i podlega zwrotowi na rzecz Nowej Itaki niezwłocznie po wezwaniu do jej zwrotu (stosownie do art. 405 i nast. Kodeksu cywilnego). Rozumiejąc jednak możliwe trudności związane ze zwrotem ww. należności w obecnie istniejącej sytuacji na rynku usług turystycznych, działając z myślą o pomocy naszym partnerom biznesowym i mając na uwadze przyszłą współpracę, podjęliśmy decyzję o możliwości odroczenia zwrotu ww. prowizji do dnia 31 lipca 2021 r., dotyczącą biur, które wyrażą wolę i zgodę na spełnienie określonych procedur.

W najbliższą sobotę, 19.12.2020 zostaną udostępnione w systemie faktury korygujące, odnoszące się do zwrotów prowizji. W dniu następnym zostaną wygenerowane faktury prowizyjne bieżące. Termin akceptacji faktur pozostaje niezmienny: do poniedziałku, 21.12.2020 do godziny 15:00.

W pierwszej kolejności należy zaakceptować faktury korygujące, następnie bieżące. Inna kolejność jest nie akceptowana.

Po zaakceptowaniu obu faktur biuro otrzyma prowizję bieżącą. Zwrotu nadpłaconej prowizji należy dokonać w ciągu 30 dni.

W przypadku potrzeby ubiegania się o możliwość odroczenia zwrotu do 31 lipca 2021 stosowane są poniższe wymogi:

Reklama
Reklama

– zgłoszenie do Kierownika Regionalnego

– brak zaległości w bieżących rozliczeniach

– posiadanie pełnego zabezpieczenia, wynikającego z podpisanych umów: weksel in blanco, poddanie się egzekucji zgodnie z art. 777, gwarancja bankowa lub kaucja

– przy rozpatrywaniu wniosków pod uwagę będzie brane zrzeszenie w organizacjach branżowych: PIT, OSAT

Ostateczna decyzja o możliwości odroczenia zwrotu należy do wiceprezesa Piotra Henicza po rekomendacji Kierownika Regionalnego”.

-Wiemy, że w tych trudnych czasach w budżecie liczy się każda złotówka. Dlatego proponujemy odłożenie rozliczeń o ponad pół roku, do 31 lipca – wyjaśnia wiceprezes Itaki Piotr Henicz. – Do tego czasu sieć agencyjna nie będzie musiała zwracać pobranych awansem prowizji za sprzedane imprezy które nie doszły jednak do skutku. Szacujemy, że w kieszeniach agentów zostanie w ten sposób 7-8 milionów złotych. Robimy to w imię dobrych relacji z naszymi partnerami.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
10 tysięcy pracowników TUI pracuje zdalnie. Najchętniej z Hiszpanii
Biura Podróży
Traveldata zebrała i porównała ceny wakacji na 2026 rok. Jest taniej
Biura Podróży
TUI zatrudnił sztuczną inteligencję do odpowiadania klientom. „Od razu zauważyli poprawę”
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Biura Podróży
Rainbow: Nasze „Podróże ze smakiem” i „Rodzinne przygody” to nowa jakość wycieczek
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama