Reklama

Biura podróży: Jak zwykle tylko my płacimy za problemy wywołane wojną w Izraelu

Komisja Europejska powinna zobowiązać linie lotnicze do zwracania pieniędzy za odwołane przez nadzwyczajne sytuacje loty. Tak jak biura podróży muszą zwracać za odwołane wycieczki – postulują europejscy touroperatorzy.

Publikacja: 22.10.2023 23:45

Biura podróży: Jak zwykle tylko my płacimy za problemy wywołane wojną w Izraelu

Foto: AFP, Gil Cohen Magen

Sytuacja w Izraelu jest napięta i niebezpieczna, kilka krajów wydało ostrzeżenia przed podróżą, a wielu przewoźników odwołało loty. Organizatorzy turystyki anulują wycieczki, co oznacza, że muszą zwrócić pieniądze klientom w ciągu 14 dni – taki obowiązek wynika z dyrektywy o imprezach zorganizowanych. To dla nich duże wyzwanie – wskazuje Europejskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych i Organizatorów Turystyki ECTAA.

Jak wyjaśnia, podczas gdy przewoźnicy anulację rejsów ogłaszają często w ostatniej chwili, bo decyzje zapadają w oparciu o bieżącą ocenę bezpieczeństwa, to w wypadku biur podróży odwołanie programów obejmuje zazwyczaj dłuższy okres w związku z niemożnością wywiązania się z obowiązków wynikających z umowy wobec klientów. Pakiet turystyczny to nie tylko przelot, ale też inne usługi (co najmniej dwie usługi turystyczne, na przykład transport i zakwaterowanie), za które również trzeba oddać pieniądze.

Czytaj więcej

Minister uruchomił pożyczki dla biur podróży, które odwołały wycieczki do Izraela

ECTAA uważa, że aby biura podróży miały możliwość zwrócenia pieniędzy klientom, same powinny mieć szansę odzyskać swoje wpłaty od dostawców usług. Stowarzyszenie przywołuje przykład z pandemii, kiedy to część biur nie mogła zwrócić pieniędzy za wykupione awansem bilety lotnicze i zarezerwowane miejsca w hotelach.

Teraz jest podobnie - część przewoźników za odwołane loty nie chce oddać gotówki, oferuje tylko vouchery. Organizacja apeluje, by usługodawcy zostali objęci obowiązkiem oddawania pieniędzy za klientów, którzy wykupili imprezy turystyczne. Zdaniem ECTAA, zasada ta w szczególności musi mieć zastosowanie w stosunku do przewoźników lotniczych.

Reklama
Reklama

Tę zasadę można by wprowadzić do dyrektywy w ramach trwającej właśnie jej rewizji, ale również wpisując ją do praw pasażerów linii lotniczych.

– Obecna sytuacja kolejny raz pokazuje, że potrzebujemy lepszej harmonizacji dyrektywy unijnej o imprezach turystycznych z prawami pasażerów – mówi prezes ECTAA Frank Oostdam. – Jeśli Komisja Europejska chce skutecznie chronić podróżnych, taka harmonizacja powinna być priorytetem – dodaje.

Sytuacja w Izraelu jest napięta i niebezpieczna, kilka krajów wydało ostrzeżenia przed podróżą, a wielu przewoźników odwołało loty. Organizatorzy turystyki anulują wycieczki, co oznacza, że muszą zwrócić pieniądze klientom w ciągu 14 dni – taki obowiązek wynika z dyrektywy o imprezach zorganizowanych. To dla nich duże wyzwanie – wskazuje Europejskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych i Organizatorów Turystyki ECTAA.

Jak wyjaśnia, podczas gdy przewoźnicy anulację rejsów ogłaszają często w ostatniej chwili, bo decyzje zapadają w oparciu o bieżącą ocenę bezpieczeństwa, to w wypadku biur podróży odwołanie programów obejmuje zazwyczaj dłuższy okres w związku z niemożnością wywiązania się z obowiązków wynikających z umowy wobec klientów. Pakiet turystyczny to nie tylko przelot, ale też inne usługi (co najmniej dwie usługi turystyczne, na przykład transport i zakwaterowanie), za które również trzeba oddać pieniądze.

Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Nekera zabierze turystów z Gdańska do Stambułu, samolotami LOT-u
Biura Podróży
Jordania dopłaca do turystów. Nawet 80 dolarów do jednego
Biura Podróży
Join UP! Polska ma salon w Katowicach i franczyzę w Krośnie. "Jesteśmy bliżej klientów"
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Biura Podróży
Grupa Anex – miliard euro w zasięgu ręki, chociaż klienci liczą na tanie last minute
Reklama
Reklama