Biura podróży: Jak zwykle tylko my płacimy za problemy wywołane wojną w Izraelu

Komisja Europejska powinna zobowiązać linie lotnicze do zwracania pieniędzy za odwołane przez nadzwyczajne sytuacje loty. Tak jak biura podróży muszą zwracać za odwołane wycieczki – postulują europejscy touroperatorzy.

Publikacja: 22.10.2023 23:45

Biura podróży: Jak zwykle tylko my płacimy za problemy wywołane wojną w Izraelu

Foto: AFP, Gil Cohen Magen

Sytuacja w Izraelu jest napięta i niebezpieczna, kilka krajów wydało ostrzeżenia przed podróżą, a wielu przewoźników odwołało loty. Organizatorzy turystyki anulują wycieczki, co oznacza, że muszą zwrócić pieniądze klientom w ciągu 14 dni – taki obowiązek wynika z dyrektywy o imprezach zorganizowanych. To dla nich duże wyzwanie – wskazuje Europejskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych i Organizatorów Turystyki ECTAA.

Jak wyjaśnia, podczas gdy przewoźnicy anulację rejsów ogłaszają często w ostatniej chwili, bo decyzje zapadają w oparciu o bieżącą ocenę bezpieczeństwa, to w wypadku biur podróży odwołanie programów obejmuje zazwyczaj dłuższy okres w związku z niemożnością wywiązania się z obowiązków wynikających z umowy wobec klientów. Pakiet turystyczny to nie tylko przelot, ale też inne usługi (co najmniej dwie usługi turystyczne, na przykład transport i zakwaterowanie), za które również trzeba oddać pieniądze.

Czytaj więcej

Minister uruchomił pożyczki dla biur podróży, które odwołały wycieczki do Izraela

ECTAA uważa, że aby biura podróży miały możliwość zwrócenia pieniędzy klientom, same powinny mieć szansę odzyskać swoje wpłaty od dostawców usług. Stowarzyszenie przywołuje przykład z pandemii, kiedy to część biur nie mogła zwrócić pieniędzy za wykupione awansem bilety lotnicze i zarezerwowane miejsca w hotelach.

Teraz jest podobnie - część przewoźników za odwołane loty nie chce oddać gotówki, oferuje tylko vouchery. Organizacja apeluje, by usługodawcy zostali objęci obowiązkiem oddawania pieniędzy za klientów, którzy wykupili imprezy turystyczne. Zdaniem ECTAA, zasada ta w szczególności musi mieć zastosowanie w stosunku do przewoźników lotniczych.

Tę zasadę można by wprowadzić do dyrektywy w ramach trwającej właśnie jej rewizji, ale również wpisując ją do praw pasażerów linii lotniczych.

– Obecna sytuacja kolejny raz pokazuje, że potrzebujemy lepszej harmonizacji dyrektywy unijnej o imprezach turystycznych z prawami pasażerów – mówi prezes ECTAA Frank Oostdam. – Jeśli Komisja Europejska chce skutecznie chronić podróżnych, taka harmonizacja powinna być priorytetem – dodaje.

Sytuacja w Izraelu jest napięta i niebezpieczna, kilka krajów wydało ostrzeżenia przed podróżą, a wielu przewoźników odwołało loty. Organizatorzy turystyki anulują wycieczki, co oznacza, że muszą zwrócić pieniądze klientom w ciągu 14 dni – taki obowiązek wynika z dyrektywy o imprezach zorganizowanych. To dla nich duże wyzwanie – wskazuje Europejskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych i Organizatorów Turystyki ECTAA.

Jak wyjaśnia, podczas gdy przewoźnicy anulację rejsów ogłaszają często w ostatniej chwili, bo decyzje zapadają w oparciu o bieżącą ocenę bezpieczeństwa, to w wypadku biur podróży odwołanie programów obejmuje zazwyczaj dłuższy okres w związku z niemożnością wywiązania się z obowiązków wynikających z umowy wobec klientów. Pakiet turystyczny to nie tylko przelot, ale też inne usługi (co najmniej dwie usługi turystyczne, na przykład transport i zakwaterowanie), za które również trzeba oddać pieniądze.

Biura Podróży
Itaka: To był najlepszy rok w historii biur podróży, ale liczymy na jeszcze lepszy
Materiał Promocyjny
Budowa farm wiatrowych i fotowoltaicznych
Biura Podróży
Rego-Bis zabierze czarterem klientów z Zielonej Góry do Albanii
Biura Podróży
Prezes TUI: Współpraca z agentami turystycznymi nam się opłaca, chcemy więcej
Biura Podróży
Fostertravel.pl rośnie w miastach i miasteczkach. 15 nowych salonów w rok
Materiał Promocyjny
ORLEN Paczka ma 4000 automatów paczkowych i rośnie w imponującym tempie
Biura Podróży
Turystyczna Organizacja Otwarta rusza na pomoc bułgarskiej turystyce
Biura Podróży
Anex Tour dziękował agentom za udany sezon. 250 tysięcy klientów w Polsce