TUI: W pierwszej kolejności znikają z półek wakacje w Hiszpanii, Grecji i Turcji

3,5 miliona klientów, 4,3 miliarda euro obrotu i 6 milionów euro zysku operacyjnego – Grupa TUI podsumowała pierwszy kwartał bieżącego roku obrotowego. Firma planuje w tym roku zwiększenie sprzedaży o co najmniej 10 procent, a zysku operacyjnego o 25 procent.

Publikacja: 14.02.2024 12:07

Wyspy Kanaryjskie, Egipt i Wyspy Zielonego Przylądka kolejny raz cieszą się dużą popularnością wśród

Wyspy Kanaryjskie, Egipt i Wyspy Zielonego Przylądka kolejny raz cieszą się dużą popularnością wśród klientów TUI

Foto: Filip Frydrykiewicz

Grupa TUI podsumowała pierwszy kwartał roku finansowego 2023/2024, który zakończył się 31 grudnia 2023 roku. W tym czasie z usług TUI skorzystało 3,5 miliona klientów, czyli o 6 procent więcej niż przed rokiem, co przełożyło się na 15-procentowy wzrost przychodów, do 4,3 miliarda euro. Zysk operacyjny (EBIT) poprawił się o 159 milionów euro do 6 milionów euro na plusie (zazwyczaj w tym okresie wskaźnik ten ma wartość ujemną).

Niemieckie kierunki wakacyjne: Hiszpania, Grecja i Turcja

Lepsze wyniki zanotował segment „rynki i linie lotnicze”, który obejmuje działalność touroperatorów, należących do grupy TUI. Jego strata operacyjna była o połowę mniejsza niż przed rokiem i wyniosła -95,7 miliona euro (rok wcześniej -194,6 miliona euro). Region północny (Wielka Brytania, Irlandia i kraje skandynawskie) poprawił wynik z -122 milionów euro do -50,4 miliona euro, region centralny (Niemcy, Austria, Szwajcaria i Polska) wygenerował 1,3 mln euro – rok wcześniej notował jeszcze stratę w wysokości 29 milionów euro. Skorygowany EBIT w regionie zachodnim (Francja, Belgia, Holandia) wyniósł -46,6 miliona euro i był o 6,6 procent niższy niż w roku poprzednim, ale było to spowodowane jednorazowymi efektami. Na poziomie operacyjnym wskaźnik ten poprawił się w stosunku do roku poprzedniego – pisze firma w komunikacie.

Czytaj więcej

Grupa TUI podsumowała rok. „Poszerzamy udział w rynku, już 19 milionów klientów”

Dynamika rezerwacji jest dodatnia - Grupa zanotowała wzrost sprzedaży na zimę i na lato o 8 procent. Wycieczki wykupiło 9,4 miliona ludzi. Średnie ceny na zimę są o 4 procent wyższe od tych z roku poprzedniego, liczba rezerwacji nadal rośnie na trasach krótko- i średniodystansowych, a Wyspy Kanaryjskie, Egipt i Wyspy Zielonego Przylądka kolejny raz cieszą się dużą popularnością. Na nadchodzące lato średnie ceny są również o 4 procent wyższe niż w roku ubiegłym, a najpopularniejszymi kierunkami są ponownie Hiszpania, Grecja i Turcja.

Gorzej sprzedawały się rejsy wycieczkowe, bo liczba „pasażerodni” była mniejsza niż w roku poprzednim i wyniosła 2,34 miliona (rok wcześniej 2,38 miliona).

W segmencie TUI Musement udało się zwiększyć liczbę sprzedanych pakietów o 16 procent, do 2 milionów, w raportowanym okresie o 9 procent wzrosła też liczba transferów (z lotniska do hotelu i odwrotnie), do 5,4 miliona.

Wakacyjne hotele sprzedają się lepiej

Z kolei dział hotelowy koncernu odnotował wzrost obłożenia w obiektach o 3 punkty procentowe, do 78 procent, a średniej stawki za łóżko o 4,9 procent, do 90 euro w porównaniu z rokiem poprzednim.

Obecne obłożenie na drugą połowę 2024 roku (od października 2023 do marca 2024 roku) jest o jeden punkt procentowy wyższe niż w roku poprzednim, a średnie stawki za łóżko o 12 procent.

Czytaj więcej

Prezes TUI: Współpraca z agentami turystycznymi nam się opłaca, chcemy więcej

W rejsach wycieczkowych obłożenie zwiększyło się o 13 procent, ale trend ten będzie się normował w trakcie sezonu. Liczba sprzedanych wycieczek w TUI Musement wzrosła dwucyfrowo, ale mowa o niskich wartościach, a sprzedaż transferów idzie proporcjonalnie ze sprzedażą imprez turystycznych.

– Znaczenie ma umiejętne prowadzenie działalności operacyjnej, elastyczne działanie i konsekwentna realizacja programów – komentuje cytowany w komunikacie firmy jej prezes Sebastian Ebel. – Co ważne, ludzie nadal, mimo trudnego otoczenia rynkowego, chcą podróżować – dodaje. I zapowiada, że ten rok przyniesie wyniki lepsze o 10 procent po stronie sprzedaży i o 25 procent po stronie zysku operacyjnego niż poprzedni.

Grupa TUI podsumowała pierwszy kwartał roku finansowego 2023/2024, który zakończył się 31 grudnia 2023 roku. W tym czasie z usług TUI skorzystało 3,5 miliona klientów, czyli o 6 procent więcej niż przed rokiem, co przełożyło się na 15-procentowy wzrost przychodów, do 4,3 miliarda euro. Zysk operacyjny (EBIT) poprawił się o 159 milionów euro do 6 milionów euro na plusie (zazwyczaj w tym okresie wskaźnik ten ma wartość ujemną).

Niemieckie kierunki wakacyjne: Hiszpania, Grecja i Turcja

Pozostało 88% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Itaka zachęca: Dzięki nam „Langkawi Best Wey”, czyli "Langkawi naprawdę najlepsze"