Grupa TUI podsumowała rok. „Poszerzamy udział w rynku, już 19 milionów klientów”

Z usług wszystkich firm Grupy TUI skorzystało w minionym roku obrotowym 19 milionów klientów, a jej przychody wyniosły 21 miliardów euro. Klientów nie odstraszyły wyższe ceny.

Publikacja: 07.12.2023 12:41

TUI sukcesywnie pozbywa się zadłużenia

TUI sukcesywnie pozbywa się zadłużenia

Foto: Bloomberg

Grupa TUI podsumowała zakończony 30 września rok obrotowy 2022/2023. Wskaźniki finansowe bardzo się poprawiły, niektóre osiągnęły wręcz rekordowe wartości. Przychody wyniosły 20,7 miliarda euro, co oznacza, że były o 25 procent wyższe niż rok wcześniej i większe niż przed pandemią (18,9 miliarda euro). Zysk operacyjny (EBIT) wzrósł do 977 milionów euro – przed rokiem było to 409 milionów euro.

Raport pokazuje też, jakie wyniki firma osiągnęła w poszczególnych segmentach działalności. I tak „holiday experiences”, który obejmuje działalność hoteli, rejsów wycieczkowych i atrakcji osiągnął bazowy 822 milionów euro EBIT (poprzednio 505 milionów euro). W działalności hotelowej zysk operacyjny wzrósł do 549 milionów euro (poprzednio 480 miliona euro), co oznacza, że średni przychód na łóżko i noc ukształtował się na poziomie 87 euro. Obłożenie wyniosło 82 procent (+6 punktów procentowych).

Nawet biura podróży zaczęły zarabiać

Sytuacja dobrze rozwijała się też w segmencie rejsów wycieczkowych. Obłożenie na statkach wahało się od 72 do 96 procent (poprzednio od 58 do 70 procent, w zależności od marki – do koncernu należą TUI Cruises, Hapag-Lloyd Cruises i Marella Cruises). Tu EBIT zwiększył się do 236 milionów euro (w zeszłym roku milion euro).

Dobry rok ma za sobą również TUI Musement, który oferuje wycieczki i atrakcje – sprzedał 9,4 miliona tych usług, czyli o 34 procent więcej, licząc rok do roku. Liczba transferów wzrosła o 17 procent, do 28,2 miliona, a bazowy EBIT TUI Musement powiększył się do 36 milionów euro (w roku poprzednim 24 miliony euro).

Segment Markets&Airlines, w którym mieści się działalność touroperatorska i linii lotniczej, pierwszy raz od początku pandemii wypracował zysk operacyjny w wysokości 241 milionów euro. Przed rokiem notował tam jeszcze stratę w wysokości 59 milionów euro.

Przy czym Region północny, do którego należą Wielka Brytania, Irlandia, Szwecja, Norwegia, Finlandia i Dania, poprawił bazowy EBIT do 71 mln euro po znacznej stracie w roku poprzednim (-102 mln euro). Region centralny obejmujący Niemcy, Austrię, Szwajcarię i Polskę zamknął rok dodatnim wynikiem z EBIT-em w wysokości 88 milionów euro (w zeszłym roku 75 milionów euro). Region zachodni – składają się na niego Holandia, Belgia i Francja – odnotował poprawę wyników na wszystkich rynkach i pierwszy raz od pandemii wykazał zysk operacyjny za cały rok. O ile przed rokiem wynosił minus 32 miliony euro, o tyle obecnie było to 81 milionów euro.

W zakończonym roku koncern obsłużył 19,1 miliona gości, o 2,4 miliona więcej. Zmniejszył dług netto o 1,3 miliarda euro, do 2,1 miliarda euro (stan na 30 września 2023 roku), co było możliwe dzięki wpływom netto z emisji praw poboru i dodatniemu saldu wpływów z działalności operacyjnej.

W okresie sprawozdawczym firma w całości spłaciła pożyczki z Funduszu Stabilizacyjnego, zarazem nie uruchamiała linii kredytowych.

Sprzedaż wycieczek na lato 2024 dopiero się rozkręca

Koncern zadowolony jest też z wczesnej sprzedaży sezonu zimowego. Jak melduje, liczba rezerwacji jest większa o 11 procent przy średnim wzroście ceny o 5 procent. Oznacza to, że 56 procent zaplanowanych miejsc znalazło już klientów.

Rezerwacje na lato 2024 są wciąż na bardzo wczesnym etapie – firma sprzedała dopiero 14 procent programu. Przewiduje jednak, że sezon letni będzie lepszy od poprzedniego o 13 procent, przy średniej ceni wyższej o 4 procent.

Grupa przedstawiła też prognozę wyników na rok finansowy 2023/2024 – przy przychodach wyższych o 10 procent zysk operacyjny (bazowy EBIT) wzrośnie o co najmniej 25 procent.

- Rok 2023 był dobry dla TUI – mówi cytowany w komunikacie prezes Grupy TUI Sebastian Ebel. - Hotele i rejsy wycieczkowe rosną i są bardzo rentowne. Inne segmenty, jak działalność touroperatorska, przechodzą transformację, co ma pomóc im wrócić do bardzo dobrej sytuacji. Generalnie TUI pozyska więcej klientów, poszerzy ofertę i zdobędzie kolejne udziały w rynku – zapewnia.

Grupa TUI podsumowała zakończony 30 września rok obrotowy 2022/2023. Wskaźniki finansowe bardzo się poprawiły, niektóre osiągnęły wręcz rekordowe wartości. Przychody wyniosły 20,7 miliarda euro, co oznacza, że były o 25 procent wyższe niż rok wcześniej i większe niż przed pandemią (18,9 miliarda euro). Zysk operacyjny (EBIT) wzrósł do 977 milionów euro – przed rokiem było to 409 milionów euro.

Raport pokazuje też, jakie wyniki firma osiągnęła w poszczególnych segmentach działalności. I tak „holiday experiences”, który obejmuje działalność hoteli, rejsów wycieczkowych i atrakcji osiągnął bazowy 822 milionów euro EBIT (poprzednio 505 milionów euro). W działalności hotelowej zysk operacyjny wzrósł do 549 milionów euro (poprzednio 480 miliona euro), co oznacza, że średni przychód na łóżko i noc ukształtował się na poziomie 87 euro. Obłożenie wyniosło 82 procent (+6 punktów procentowych).

Biura Podróży
Za dużo turystów? Biura podróży mają z tym problem
Biura Podróży
TUI organizuje się na nowo. Cel: więcej klientów, produktów, usług i kierunków
Biura Podróży
PIT: Turystyczny Fundusz Pomocowy zamiast pożyczać pieniądze będzie je wypłacać
Biura Podróży
Prezes PIT: Ceny wycieczek mogą się dynamicznie zmieniać. Potwierdził to sąd
Biura Podróży
Fostertravel.pl: Touroperatorzy wiedzą, że mogą na nas polegać, to buduje zaufanie