Ranking biur podróży 2024. Dwaj liderzy na czele - Itaka Holdings i TUI Poland

TUI Poland, Itaka i Rainbow to trzy największe w Polsce biura podróży, jeśli uszeregować je według wielkości przychodów. Jeśli zaś mierzyć rangę touroperatorów liczbą klientów, w pierwszej trójce znajdą się TUI Poland, Itaka i Coral Travel. Piąte miejsce przebojem zdobył nowy gracz, Anex Tour - pokazuje najnowszy ranking biur podróży w Polsce.

Publikacja: 30.04.2024 08:00

Ranking biur podróży na 2024 rok przedstawił prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Andrzej Betl

Ranking biur podróży na 2024 rok przedstawił prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Andrzej Betlej

Foto: Turystyka.rp.pl

Na zlecenie „Rzeczpospolitej” i jej serwisu Turystyka.rp.pl Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata przygotował podsumowanie sezonu 2023 w polskiej turystyce wyjazdowej. W efekcie powstał kolejny już ranking biur podróży*. Prezes Traveldaty Andrzej Betlej zaprezentował go podczas cyklicznej konferencji, Spotkania Liderów Turystyki, organizowanej przez obie redakcje. Tym razem impreza odbyła się w salach Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, 24 kwietnia. Zgromadziła licznych przedstawicieli branży turystycznej w tym touroperatorów, agentów turystycznych, reprezentantów linii lotniczych i lotnisk, a także narodowych, regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych, firm ubezpieczeniowych i ekspertów.

Czytaj więcej

35 lat Itaki: 10 milionów klientów i największy zysk w historii

Jak podał Andrzej Betlej z Traveldaty, przychody największych biur podróży wyniosły w 2023 roku prawie 17 miliardów złotych. To o 40 procent więcej niż rok wcześniej. Liczba klientów, którzy wyjechali z nimi za granicę sięgnęła 4,43 miliona, czyli była o 31 procent większa, porównując z rokiem 2022.

Touroperatorzy zarobili (zyski netto) 615,4 miliona złotych. Wzrost w tej kategorii był wprost imponujący, wyniósł bowiem 544 procent. - Ceny wycieczek poszły nieco w górę, przy jednoczesnym spadku kosztów, co z kolei było spowodowane relatywnie niskimi cenami paliwa lotniczego i mocną pozycją złotego wobec dolara i euro — tłumaczył Betlej. 

Dzięki zastrzykowi gotówki udało się wzmocnić ekonomicznie firmy turystyczne. Ich fundusze własne wzrosły o 64 procent i sięgnęły po ostatnim sezonie 1,49 miliarda złotych.

Ranking Biur Podróży 2024

Ranking Biur Podróży 2024

Foto: Traveldata, Turystyka.rp.pl

Dwóch liderów w turystyce — TUI i Itaka

Cztery firmy wyraźnie zdominowały rynek turystyki wyjazdowej - TUI Poland, Itaka, Rainbow i Coral Travel osiągnęły wspólnie przychody ze sprzedaży usług turystycznych wielkości 80 procent wszystkich przychodów na tym rynku. Zabrały też 75 procent wszystkich klientów biur podróży, którzy wyjechali za granicę.

Największym biurem w zeszłym roku był w Polsce TUI Poland – polska spółka należąca do największego koncernu turystycznego w Europie, a być może i na świecie (w zeszłym roku 19 milionów klientów). Jej obroty to 4,05 miliarda złotych, a liczba klientów – 1,13 miliona.

Drugie miejsce zajęła Itaka, która zabrała na wakacje 984,5 tysiąca klientów i miała 4 miliardy złotych obrotów. Polska firma, która w tym roku obchodzi 35-lecie. Jej działalność jest jednak szersza – jako Itaka Holdings rozwija się na sąsiednich rynkach. Jest właścicielem biura podróży Cedok w Czechach, obejmującego działaniem też Słowację, założyła własne biura na Litwie, Łotwie i w Estonii, a od zeszłego roku prowadzi je również na Węgrzech. W sumie obsłużyła więc prawie 1,43 miliona turystów, a jej przychody z tego tytułu sięgnęły 5,68 miliarda złotych.

Trzeci w rankingu Rainbow znany jest z wycieczek objazdowych i dalekich kierunków. Te ostatnie z natury są droższe niż te popularne, położone w basenie Morza Śródziemnego. To powoduje, że firma ma większe niż przeciętne przychody (3,26 miliarda złotych), przy mniejszej liczbie klientów (636,5 tysiąca) niż konkurencyjny Coral Travel (2,46 miliarda złotych obroty i 730 tysięcy klientów). Ten ostatni ma za to mocną pozycję w Turcji, Egipcie i Tunezji, a więc w kierunkach o niższych cenach. Stąd miejsce czwarte Corala w rankingu ułożonym według przychodów, ale trzecie zgodnie z liczbą klientów. I odwrotnie - Rainbow ma miejsce trzecie uszeregowany według przychodów, ale czwarte pod względem wysłanych na wakacje turystów.

Po czterech pierwszych firmach w rankingu pojawiają się trzy o podobnej wielkości. Exim Tours z 727 milionami złotych przychodu, Grecos z 661,2 miliona i Anex Tour z 608,7 miliona złotych. Tu znowu pojawia się komplikacja, bo jeśli zmierzyć ich znaczenie liczbą klientów, okaże się, że piąte miejsce zajmuje w rankingu Anex Tour, który wysłał na wakacje 248,9 tysiąca osób, szóste Exim Tours z 223 tysiącami, a siódme Grecos z 183,7 tysiąca turystów.

Ranking mierzony obrotami domykają w pierwszej dziesiątce Sun & Fun (267,7 miliona złotych i 78,7 tysiąca klientów), Rego-Bis (119 milionów i 48,8 tysiąca) i Best Reisen (103,7 miliona i 41,7 tysiąca).

Ranking Biur Podróży 2024

Ranking Biur Podróży 2024

Foto: Traveldata, Turystyka.rp.pl

Ranking biur podróży: Anex Tour depcze konkurencji po piętach

Z tych danych wyłania się nowy obraz podziału rynku wyjazdów między największe firmy. Do pierwszej dziesiątki, a w wypadku rankingu klientów, nawet do pierwszej piątki, wdarł się bowiem przebojem nowy gracz – firma Anex Tour Polska. Co ciekawe, turecki koncern Anex Tour, jedna z największych w turystyce firm w Europie i na świecie, prowadziła wcześniej w Polsce działalność pod marką Orex. Tyle, że bez większego sukcesu.

Polski rynek przykuł uwagę centrali dopiero kiedy z powodu agresji Rosji na Ukrainę skurczyła się drastycznie liczba klientów z obu tych krajów. Dotąd stanowili oni największą grupę klientów touroperatora w Turcji. W 2023 roku Anex podjął więc ekspansję w Europie Wschodniej – wystarczy powiedzieć, że w 2022 roku Orex obsłużył w Polsce około 20 tysięcy klientów, rok później już jako Anex (touroperator zmienił nazwę) miał ich już dwanaście razy więcej. Taki wysiłek wymagał inwestycji, na razie jednak Anex milczy na temat strat i zysków. Dzieli się jedynie danymi o przychodach i liczbie klientów.

Jak wyliczyła Traveldata, w 2023 roku rynek turystyki wyjazdowej urósł - licząc wzrost wielkością obrotów — o prawie 40 procent. Chociaż wszystkie największe firmy turystyczne zyskały, ich rozwój był nierównomierny. Najwięcej, bo o ponad 1200 procent, zyskał wspomniany Anex Tour. To jednak przypadek szczególny, baza od której liczy się jego postęp była bowiem, niezwykle niska.

Jak sobie radzili pozostali gracze? W pierwszej dziesiątce najdynamiczniej zyskiwało biuro podróży Rego-Bis, specjalista od kierunków bałkańskich. Jego wzrost wyniósł 46,4 procent.

Zaraz za nim uplasowała się Itaka – w skali Polski urosła o 40,8 procent, a jako holding nawet o 49,2 procent (wtedy ma większą dynamikę niż Rego-Bis).

Ranking Biur Podróży 2024

Ranking Biur Podróży 2024

Foto: Traveldata, Turystyka.rp.pl

Dużymi przyrostami w sferze obrotów mogą pochwalić się też Coral Travel (37,9 procent), Rainbow (37,8 procent), Sun&Fun (33,6 procent) i TUI Poland (31,1 procent). Wyniki pozostałych touroperatorów – Eximu Tours (24 procent), Best Reisen (23,7 procent) i Grecosa (12,2 procent) - nie są już tak imponujące.

Szczególnie klarowna wydaje się sytuacja tego ostatniego. Biuro podróży Grecos od lat konsekwentnie pozycjonuje się jako specjalista od Grecji, z jednym, niewielkim zresztą, odstępstwem od tej reguły na rzecz Cypru. Swój los na dobre i złe związało z Grecją. Ostatni sezon przyniósł mu więc dwa niekorzystne zjawiska. Pierwsze to ogromne pożary (najsłynniejsze w Attyce i na Rodos) i powodzie w Grecji. Drugi – odpływ turystów do tańszych lub z innych względów atrakcyjniejszych kierunków. Szczególnie do Turcji, Tunezji i Albanii.

Foto: Traveldata, Turystyka.rp.pl

Biura podróży walczą o klientów

Liczba klientów to wskaźnik jeszcze lepiej chyba oddający rozwój firm niż przychody. Średnia dla analizowanej grupy biur podróży, wyliczona przez Traveldatę wyniosła 31,3 procent. Ponownie bezapelacyjnie największym skokiem mógł się pochwalić Anex Tour – prawie 1287 procent.

W tej dziedzinie jeszcze raz Rego-Bis z wynikiem 39,5 procent o włos okazał się lepszy od Itaki ze wzrostem 39,3 procent. Zaraz za nimi uplasował się też Best Reisen – 38,8 procent.

Kolejni organizatorzy wyjazdów musieli zadowolić się wzrostem liczby klientów mniejszym od średniej. Dynamika Rainbowa to 25,8 procent, TUI Poland 25,4 procent, Corala Travel 19,7 procent, Sun & Funa 18,6 procent, Eximu Tours 14,3 procent, a Grecosa 7,5 procent.

Ranking Biur Podróży 2024

Ranking Biur Podróży 2024

Foto: Traveldata, Turystyka.rp.pl

Foto: Traveldata, Turystyka.rp.pl

Zyski biur podróży w Polsce — nie każdemu poszło tak samo

Wszyscy touroperatorzy podkreślają, że rok 2023 zapamiętają jako ten, który przyniósł im szczególnie obfite plony – wielki popyt na zagraniczne wakacje, umocnienie się złotego wobec dolara i euro, a także umiarkowane ceny paliwa, stworzyły wyjątkowe warunki, dzięki którym mogli zarobić więcej niż zwykle. Co to znaczy? Rentowność w turystyce masowej wzrosła kilkakrotnie, a w wypadku niektórych firm nawet kilkunastokrotnie. Ale i w tej kategorii dały o sobie znać różnice wynikające z całej masy uzupełniających się elementów - struktury sprzedawanych produktów (kierunki, przeważający standard hoteli), kontraktów na hotele i samoloty, cen i marż, o strategicznym sterowaniu tymi wszystkimi aspektami nie wspominając.

W naszym rankingu biur podróży w Polsce największy zysk netto osiągnęła Itaka – w wersji krajowej (sama Itaka) było to ponad 230 milionów złotych, w wersji wschodnioeuropejskiej (Itaka Holdings) 312 milionów złotych. Ogromnym sukcesem zakończył też rok Rainbow, co odczują dzięki dywidendzie akcjonariusze tego jedynego na polskiej scenie touroperatora notowanego na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Jego wynik to prawie 174 miliony złotych.

Kolejny na podium był TUI Poland z wynikiem prawie 95 milionów złotych.

Mimo wspomnianych trudności również Grecos wypracował imponujący zysk - ponad 43 milionów złotych. Trzy kolejne firmy zanotowały ponaddwudziestomilionowe zyski netto: Coral Travel (28 milionów złotych), Sun & Fun (23 milionów złotych) i Exim Tours (22 milionów złotych).

Ranking Biur Podróży 2024

Ranking Biur Podróży 2024

Foto: Traveldata, Turystyka.rp.pl

Ranking biur podróży w Polsce — ile można zarobić na turyście?

Traveldacie udało się też na podstawie uzyskanych danych obliczyć rentowność największych touroperatorów. Okazuje się, że – pomijając firmy, zajmujące się turystyką na zdecydowanie mniejszą skalę, których rentowność z natury jest większa – stosunek zysków netto do przychodów szczególnie korzystnie wypadł w Sun&Funie i wyniósł 8,7 procent. Wynik Grecosa to 6,5 procent, Itaki 5,5 procent, Rainbowa 5,3 procent, Eximu Tours 3 procent, a TUI Poland 2,3 procent. Rego-Bis zanotował rentowność w wysokości 1,9 procent, Best Reisen – 1,2 procent, a Coral Travel – 1,1 procent.

Co to oznacza w praktyce? Łatwo obliczyć, że Sun & Fun zarobił na każdym kliencie 297 złotych, Rainbow 273 złote, Grecos 236 złotych, Itaka 234 złote, Exim Tours 97 złotych, TUI Poland 84 złote, Rego-Bis 46 złotych, Coral Travel 38 złotych, a Best Reisen 30 złotych. Warto powtórzyć – to wyjątkowo dobre wyniki, bywały bowiem lata, w których 50 złotych zarobione na turyście uchodziło za szczyt możliwości, a nierzadko trzeba było dopłacać do biznesu i pokrywać z zapasów gotówki straty. Jednym z trudniejszych, niechętnie wspominanym do dziś, był pod tym względem przedostatni rok przed pandemią - 2018.

Ranking Biur Podróży 2024

Ranking Biur Podróży 2024

Foto: Traveldata, Turystyka.rp.pl

Zyski najczęściej zasiliły kapitały własne biur podróży – zwracał uwagę prezes Traveldaty Andrzej Betlej. – To o tyle cenne, że odłożona gotówka pomaga stabilizować sytuację ekonomiczną firmy, stworzyć poduszkę finansową na trudniejsze czasy, albo też zainwestować w rozwój.

Dobrym przykładem jest Itaka, która część zysków już ulokowała, kupując i remontując dwa budynki z apartamentami dla turystów na Wyspach Kanaryjskich i wynajmując (leasing) dwa airbusy 320 na potrzeby swoich klientów.

Ranking Biur Podróży 2024

Ranking Biur Podróży 2024

Foto: Traveldata, Turystyka.rp.pl

*Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata zebrał dane dotyczące najważniejszych wyników działalności biur podróży. Na ankietę odpowiedziało (nie wszystkie ujawniły wszystkie dane) dwadzieścia pięć podmiotów, w tym największe, które odpowiadają za większą część obsługi klientów. Są wśród nich firmy stricte polskie i firmy działające w Polsce, lecz założone przez podmioty zagraniczne, często mające też oddziały w innych krajach. Traveldata posiłkowała się też danymi z własnych badań (głównie dotyczącymi cen), pochodzących z Turystycznego Fundusz Gwarancyjnego i z Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Chociaż zdecydowana większość danych jest już opracowana, konieczne jest zastrzeżenie, że nie mają one jeszcze charakteru ostatecznego – biura podróży mają do końca czerwca czas na złożenie sprawozdań do KRS.

Porównaj z "Ranking biur podróży 2023: Itaka, TUI, Rainbow, Coral - dynamiczny powrót klientów".

Foto: Turystyka.rp.pl

Na zlecenie „Rzeczpospolitej” i jej serwisu Turystyka.rp.pl Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata przygotował podsumowanie sezonu 2023 w polskiej turystyce wyjazdowej. W efekcie powstał kolejny już ranking biur podróży*. Prezes Traveldaty Andrzej Betlej zaprezentował go podczas cyklicznej konferencji, Spotkania Liderów Turystyki, organizowanej przez obie redakcje. Tym razem impreza odbyła się w salach Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, 24 kwietnia. Zgromadziła licznych przedstawicieli branży turystycznej w tym touroperatorów, agentów turystycznych, reprezentantów linii lotniczych i lotnisk, a także narodowych, regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych, firm ubezpieczeniowych i ekspertów.

Pozostało 96% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Itaka zachęca: Dzięki nam „Langkawi Best Wey”, czyli "Langkawi naprawdę najlepsze"