Na zlecenie „Rzeczpospolitej” i jej serwisu Turystyka.rp.pl Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata przygotował podsumowanie sezonu 2023 w polskiej turystyce wyjazdowej. W efekcie powstał kolejny już ranking biur podróży*. Prezes Traveldaty Andrzej Betlej zaprezentował go podczas cyklicznej konferencji, Spotkania Liderów Turystyki, organizowanej przez obie redakcje. Tym razem impreza odbyła się w salach Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, 24 kwietnia. Zgromadziła licznych przedstawicieli branży turystycznej w tym touroperatorów, agentów turystycznych, reprezentantów linii lotniczych i lotnisk, a także narodowych, regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych, firm ubezpieczeniowych i ekspertów.
Czytaj więcej
Nowe pomysły na wyjazdy, nowy kierunek egzotyczny, wyjątkowo korzystne wyniki finansowe - biuro podróży Itaka świętuje 35-lecie w dobrym nastroju. W egipskim Marsa Alam dzieliło się osiągnięciami i pomysłami na najbliższe sezony z najlepszymi agentami i sprzedawcami.
Jak podał Andrzej Betlej z Traveldaty, przychody największych biur podróży wyniosły w 2023 roku prawie 17 miliardów złotych. To o 40 procent więcej niż rok wcześniej. Liczba klientów, którzy wyjechali z nimi za granicę sięgnęła 4,43 miliona, czyli była o 31 procent większa, porównując z rokiem 2022.
Touroperatorzy zarobili (zyski netto)
615,4 miliona złotych. Wzrost w tej kategorii był wprost
imponujący, wyniósł bowiem 544 procent. - Ceny wycieczek poszły nieco w górę, przy jednoczesnym spadku kosztów, co z kolei było spowodowane relatywnie niskimi cenami paliwa lotniczego i mocną pozycją złotego wobec dolara i euro — tłumaczył Betlej.
Dzięki zastrzykowi gotówki udało się wzmocnić ekonomicznie firmy turystyczne. Ich fundusze własne wzrosły o 64 procent i sięgnęły po ostatnim sezonie 1,49 miliarda złotych.