Dopiero popyt w drugiej połowie roku pozwolił odzyskać organizatorom część marży i wyjść na plus. Ale nie wszystkim. – Rentowność branży była najmniejsza od czasu pamiętnego 2018 roku – wskazywał Betlej, przywołując rok, w którym brak zrównoważenia popytu i podaży na rynku wycieczek zagranicznych spowodował, że wprawdzie biura podróży sprzedały ich dużo więcej (36 procent) niż w 2017 roku, ale po bardzo niskich cenach. W efekcie wiele z nich odnotowało poważne straty.
Pokazały to statystyki - o ile rentowność biznesu masowej turystyki zwykle wahała się od 0,8 do 2 procent, o tyle w 2018 roku wyniosła 0,59 procent. W 2019 roku wzrosła wprawdzie do 2,47 procent, a w 2021 do 2,9 procent, ale w 2022 spadła do 1,2 procent. W tym kontekście nie dziwi, że średnio na jednym kliencie biuro podróży zarobiło w zeszłym roku niecałe 50 złotych, o połowę mniej niż w 2021 roku i o jedną trzecią mniej niż w 2019 roku, chociaż trzy razy więcej niż w 2018 roku.
Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata
Jeśli chodzi o wielkość zysków netto, najlepiej prezentują się dane Itaki Holdings (tym razem bez spółek zagranicznych, jak w wypadku przychodów). Jej zysk wyniósł 73,65 miliona złotych, przy czym zysk samej spółki Nowa Itaka to 21,63 miliona.
Wysokie wyniki uzyskały jeszcze Coral Travel – 29,68 miliona, Grecos – 24,98 miliona, i Rainbow – 22,33 miliona złotych. Na tym tle – zauważył Betlej – wynik biura podróży TUI Poland, drugiego pod względem przychodów i pierwszego w liczbie klientów, 3,81 miliona złotych, uderza niewielkim rozmiarem.
Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata
Skuteczność biznesową firm turystycznych lepiej ilustruje jednak wyliczenie relacji zysku netto do przychodu. W wypadku największych firm z pierwszej dziesiątki (według przychodów), rozrzut jest ogromny – największą, bo 4,5-procentową, rentownością w 2022 roku może pochwalić się Grupa Almatur. Solidne wyniki zanotowały też Grecos – 3,7 procent, Itaka Holdings – 1,9 procent (Nowa Itaka 0,7 procent) i Coral Travel – 1,6 procent. W tej stawce dwa duże biura, TUI Poland i Exim Tours, osiągają zaledwie 0,1 procent rentowności.
Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata
Duża gotówka na kontach
Na koniec podsumowania prezes Traveldaty poświęcił trochę czasu kapitałom własnym zgromadzonym przez firmy turystyczne. Najlepiej zaopatrzone w gotówkę były na koniec 2022 roku Itaka (418,8 miliona złotych), Ecco Holiday (256,3 miliona złotych, Ecco Holiday nie jest typową firmą na rynku turystycznym, większość jej zysków pochodzi z działalności ubezpieczeniowej i finansowej, nie z organizowania turystyki), Rainbow (156,6 miliona złotych), Grecos (106,1 miliona złotych), TUI Poland (86,9 miliona złotych) i Coral Travel (56,1 miliona złotych).
Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata
Zsumowane kapitały dały kwotę około 1,16 miliarda złotych. Generalnie jednak rok zakończony małymi zyskami odbił się na relacji kapitałów do przychodów – spadła ona z bardzo wysokiego poziomu 19,9 procent w 2021 roku do 8,9 procent w 2022. Zdaniem Betleja mimo wszystko nadal, jak na standardy europejskie, niektóre firmy trzymają na kontach wyjątkowo duże sumy. Prawdopodobnie wynika to z ich szczególnej ostrożności i dbałości o stabilność ekonomiczną.
Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata