Ranking biur podróży 2023: Itaka, TUI, Rainbow, Coral - dynamiczny powrót klientów

Itaka, TUI Poland, Rainbow, Coral Travel to cztery największe biura podróży w Polsce. W zależności od tego, według jakich kryteriów mierzyć ich sukcesy, stają na podium w różnej kolejności.

Publikacja: 08.05.2023 01:15

Wyniki badania prezentował prezes Traveldaty Andrzej Betlej

Wyniki badania prezentował prezes Traveldaty Andrzej Betlej

Foto: Turystyka.rp.pl, Jacek Kamiński

Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata podsumował we współpracy z redakcją „Rzeczpospolitej” i serwisem Turystyka.rp.pl rok 2022 w zorganizowanej turystyce wyjazdowej. Wyniki badań przedstawił 26 kwietnia, podczas konferencji zorganizowanej przez naszą redakcję, "Spotkania Liderów Turystyki - edycja Wiosna 2023", prezes Traveldaty Andrzej Betlej. Była to też okazja do dyskusji w gronie touroperatorów i agentów turystycznych o szansach i spodziewanych trudnościach w najbliższym sezonie letnim. Dzisiaj zamieszczamy omówienie pierwszej części spotkania, wyników 2022 roku. Relacja z debaty na naszych łamach - wkrótce.

JEST JUŻ NOWSZA WERSJA RANKINGU, NA ROK 2024 — TU JĄ ZOBACZYSZ

Traveldata uzyskała dane od grupy kilkunastu największych organizatorów turystyki i kilku małych. Wyniki odzwierciedlają zdecydowaną większość rynku.

Według wyliczeń ekspertów przychody badanej grupy wzrosły w zeszłym roku o 77 procent i osiągnęły 13 miliardów złotych. Zarazem jednak ich zyski spadły o 25 procent, do 161 milionów złotych.

Rekordowe obroty

Firmą, która miała największe przychody ze sprzedaży imprez turystycznych w 2022 roku była Itaka Holdings. Pod tą nazwą kryją się oprócz najbardziej rozpoznawalnego w Polsce biura podróży Itaka, należące do niego spółki za granicą. W wypadku zliczania przychodów chodzi o firmy organizujące wyjazdy turystom, a więc o działającą na Litwie Itaka Lietuva i czeski Cedok. W skład Itaka Holdings wchodzą jeszcze biura podróży w Hiszpanii, Turcji i Grecji, ale są to firmy obsługujące turystów przyjeżdżających do tych krajów, które nie sprzedają wyjazdów, w tym wypadku ich obroty nie są więc brane pod uwagę.

Czytaj więcej

Ranking biur podróży 2022. Na podium TUI, Itaka, Rainbow i Coral Travel

Przychody Itaka Holdings w 2022 roku wyniosły 3,81 miliarda złotych. Sama Itaka w Polsce miała obroty o miliard złotych mniejsze - 2,81 miliarda złotych.

Na drugim miejscu znalazło się w tym zestawieniu biuro podróży TUI Poland z wynikiem 3,09 miliarda złotych, o 800 milionów złotych gorszym od wyniku Itaki Holdings, ale o 200 milionów złotych lepszym od samej Itaki.

Trzecie miejsce w rankingu przychodów ze sprzedaży imprez turystycznych przypadło biuru podróży Rainbow z sumą 2,39 miliarda złotych. O ponad pół miliarda większą od kwoty uzyskanej przez kolejną firmę, Coral Travel Poland, która odnotowała obroty w wysokości 1,85 miliarda złotych.

Na tych czterech podmiotach kończy się grupa firm, które można określić jako „wielką czwórkę” w kraju. Przypada na nie lwia część, bo 10,14 miliarda złotych obrotów badanych firm.

Czytaj więcej

Piotr Henicz: W trudnych czasach Itaka stawia na stabilny rozwój i wysoką jakość

Pierwszą dziesiątkę uzupełniają jeszcze dwie średnie w tej skali firmy, Grecos z obrotami 589,5 miliona złotych i Exim Tours z 586,3 miliona złotych, oraz cztery wyraźnie mniejsze: Sun & Fun (197,5 mln zł), Best Reisen (84,1 mln zł), Rego-Bis (81,3 mln zł) i Grupa Almatur (70,7 mln zł).

Tylko jedna z tych firm wyraźnie nastawiona jest na jeden rodzaj wyjazdów, a raczej jeden kierunek. Chodzi o Grecosa, który specjalizuje się w organizowaniu podróży do Grecji, z jednym małym odstępstwem – ma w ofercie również Cypr.

Nietypowy jest też podmiot zamykający stawkę, czyli Grupa Almatur. To z kolei grupa kilku spółek (najsilniejsze to Almatur Polska z Warszawy i Almatur Katowice), skupiających się na oferowaniu wyjazdów dla młodzieży.

Pozostałe firmy mają podobny zakres ofert – wiele kierunków i form odpoczynku, w głównej części przygotowanych z myślą o rodzinach.

Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Nadrabianie covidowych zaległości

Rok 2022 był rokiem powrotu do dawnych, przedpandemicznych, wielkości – zarówno, jeśli chodzi o liczbę klientów, jak i przychody. O ile jednak nagły wzrost – niezależny od branży turystycznej, bo będący wynikiem sytuacji na globalnym rynku – cen, a co za tym idzie przychodów był bardzo dynamiczny, o tyle wzrost liczby klientów już mniej. Wystarczy powiedzieć, że wszystkie firmy z pierwszej dziesiątki przekroczyły przychodami poziom z 2019 roku, ale tylko sześciu z nich udało się również pokonać dawną barierę wyrażoną liczbą klientów.

Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Najdynamiczniej – przy średniej 77,4 procent – przychody rosły, licząc rok do roku, w Rego-Bisie (173,6 procent), Sun & Funie (100,1 procent), Rainbowle (87 procent), Grecosie (82,5 procent), Coralu Travel (80,1 procent) i Itace (77,4 procent).

Zwraca uwagę – co podkreślił w swojej prezentacji prezes Traveldaty Andrzej Betlej – że tak gwałtownie rosły przychody firm, które były już duże, a więc takich, którym zwykle trudno dodawać do swoich osiągnięć nowe punkty, ze względu na wysoką bazę obliczeń. Częściowo można to tłumaczyć odłożonym w czasie pandemii popytem, powrotem klientów do podróżowania pod opieką profesjonalnych organizatorów.

Traveldata policzyła też, kto zrobił największe postępy od najlepszego dotąd w turystyce wyjazdowej roku 2019. Liderem okazał się Coral Travel, który urósł w tym przedziale czasu w przychodach o 112,6 procent. Tuż za nim uplasował się w tej dziedzinie Exim Tours ze wzrostem o 108,7 procent, a dalej Best Reisen z wynikiem 88,5 procent.

Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Powrót klientów

Jak zauważył Betlej, przychody w dużej mierze zależą od sprzedawanych kierunków. Jedna firma może sprzedawać dużo wyjazdów tanich, na przykład do Bułgarii, Albanii, Tunezji czy Turcji, inna zaś sprzedaje ich mniej, ale droższych, jak wakacje w Grecji, Hiszpanii lub wręcz w dalekich krajach egzotycznych. Ich przychody wcale nie muszą się różnić.

Jak więc kształtowały się wyniki według kryterium liczby klientów? Tu na pierwsze miejsce wysuwa się spółka TUI Poland – w zeszłym roku zaufało jej 896,8 tysiąca osób, tylko o 84,2 tysiąca (minus 8,6 procent) mniej niż przed pandemią.

Z Itaką wyjechało 749,9 tysiąca turystów (o 139,1 tysiąca mniej niż w roku 2019, minus 16,2 procent). Warto jednak pamiętać, że Itaka wysłała jeszcze na wakacje 270 tysięcy klientów z Czech i 20 tysięcy z Litwy.

Trzeci pod względem liczby obsłużonych klientów był Coral Travel 610 tysięcy (o 209,3 tysiąca więcej, plus 52,2 procent), a czwarty Rainbow - 544,9 tysiąca (o 53,9 tysiąca więcej, plus 11 procent).

Pierwszą piątkę zamknął Exim Tours z 195,1 tysiąca klientów, wyprzedzając Grecosa z liczbą 170,9 tysiąca.

Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Średnia wzrostu dla badanych przez Traveldatę firm – referował dalej Betlej – wyniosła 2,8 procent, co oznacza, że polskie biura podróży przezwyciężyły już kryzys pandemiczny. Nie tylko wrócili do nich wszyscy klienci sprzed covidu, ale nawet skorzystało z ich usług nieco więcej ludzi niż przed trzema laty. Zdaniem eksperta to bardzo dobry wynik na tle branży turystycznej w Europie, która w zeszłym roku nie odrobiła jeszcze strat wywołanych niedawnym kryzysem. Jako przykład Betlej podał Niemcy, w których biura turystyczne uzyskały zaledwie „siedemdziesiąt kilka procent” dawnego ruchu.

Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Kto zarobił, kto stracił

Jak na tym tle rysuje się rentowność największych firm turystycznych w kraju? Dane nie pozostawiają wątpliwości – wzrost sprzedaży nie szedł w parze ze wzrostem zysków, a co za tym idzie opłacalności ich biznesu. Ogromny wzrost kosztów niemal z dnia na dzień po wybuchu wojny w Ukrainie wpędził biura podróży w kłopoty. Wysoka przedsprzedaż, która je cieszyła do 24 lutego 2022 roku zamieniła się w ostrze miecza, który nagle zawisł nad ich głowami. Nie chcąc jednak odstraszyć klientów zdecydowały się przejąć na siebie zwiększone koszty – turyści wyjechali więc na wakacje, płacąc za nie tyle, ile wynosiła początkowa cena. Miliony złotych, które miały zostać w kieszeniach touroperatorów jako zysk, zamieniły się w miliony złotych strat.

Czytaj więcej

Baszczyński, Rainbow: W tym roku hitem będą Turcja i Tunezja, Egipt w odwrocie

Dopiero popyt w drugiej połowie roku pozwolił odzyskać organizatorom część marży i wyjść na plus. Ale nie wszystkim. – Rentowność branży była najmniejsza od czasu pamiętnego 2018 roku – wskazywał Betlej, przywołując rok, w którym brak zrównoważenia popytu i podaży na rynku wycieczek zagranicznych spowodował, że wprawdzie biura podróży sprzedały ich dużo więcej (36 procent) niż w 2017 roku, ale po bardzo niskich cenach. W efekcie wiele z nich odnotowało poważne straty.

Pokazały to statystyki - o ile rentowność biznesu masowej turystyki zwykle wahała się od 0,8 do 2 procent, o tyle w 2018 roku wyniosła 0,59 procent. W 2019 roku wzrosła wprawdzie do 2,47 procent, a w 2021 do 2,9 procent, ale w 2022 spadła do 1,2 procent. W tym kontekście nie dziwi, że średnio na jednym kliencie biuro podróży zarobiło w zeszłym roku niecałe 50 złotych, o połowę mniej niż w 2021 roku i o jedną trzecią mniej niż w 2019 roku, chociaż trzy razy więcej niż w 2018 roku.

Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Jeśli chodzi o wielkość zysków netto, najlepiej prezentują się dane Itaki Holdings (tym razem bez spółek zagranicznych, jak w wypadku przychodów). Jej zysk wyniósł 73,65 miliona złotych, przy czym zysk samej spółki Nowa Itaka to 21,63 miliona.

Wysokie wyniki uzyskały jeszcze Coral Travel – 29,68 miliona, Grecos – 24,98 miliona, i Rainbow – 22,33 miliona złotych. Na tym tle – zauważył Betlej – wynik biura podróży TUI Poland, drugiego pod względem przychodów i pierwszego w liczbie klientów, 3,81 miliona złotych, uderza niewielkim rozmiarem.

Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Skuteczność biznesową firm turystycznych lepiej ilustruje jednak wyliczenie relacji zysku netto do przychodu. W wypadku największych firm z pierwszej dziesiątki (według przychodów), rozrzut jest ogromny – największą, bo 4,5-procentową, rentownością w 2022 roku może pochwalić się Grupa Almatur. Solidne wyniki zanotowały też Grecos – 3,7 procent, Itaka Holdings – 1,9 procent (Nowa Itaka 0,7 procent) i Coral Travel – 1,6 procent. W tej stawce dwa duże biura, TUI Poland i Exim Tours, osiągają zaledwie 0,1 procent rentowności.

Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Duża gotówka na kontach

Na koniec podsumowania prezes Traveldaty poświęcił trochę czasu kapitałom własnym zgromadzonym przez firmy turystyczne. Najlepiej zaopatrzone w gotówkę były na koniec 2022 roku Itaka (418,8 miliona złotych), Ecco Holiday (256,3 miliona złotych, Ecco Holiday nie jest typową firmą na rynku turystycznym, większość jej zysków pochodzi z działalności ubezpieczeniowej i finansowej, nie z organizowania turystyki), Rainbow (156,6 miliona złotych), Grecos (106,1 miliona złotych), TUI Poland (86,9 miliona złotych) i Coral Travel (56,1 miliona złotych).

Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Zsumowane kapitały dały kwotę około 1,16 miliarda złotych. Generalnie jednak rok zakończony małymi zyskami odbił się na relacji kapitałów do przychodów – spadła ona z bardzo wysokiego poziomu 19,9 procent w 2021 roku do 8,9 procent w 2022. Zdaniem Betleja mimo wszystko nadal, jak na standardy europejskie, niektóre firmy trzymają na kontach wyjątkowo duże sumy. Prawdopodobnie wynika to z ich szczególnej ostrożności i dbałości o stabilność ekonomiczną.

Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Czytaj więcej

Coral Travel: Mimo kryzysu rośniemy. W tym roku przybyło nam 200 tysięcy klientów

Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata podsumował we współpracy z redakcją „Rzeczpospolitej” i serwisem Turystyka.rp.pl rok 2022 w zorganizowanej turystyce wyjazdowej. Wyniki badań przedstawił 26 kwietnia, podczas konferencji zorganizowanej przez naszą redakcję, "Spotkania Liderów Turystyki - edycja Wiosna 2023", prezes Traveldaty Andrzej Betlej. Była to też okazja do dyskusji w gronie touroperatorów i agentów turystycznych o szansach i spodziewanych trudnościach w najbliższym sezonie letnim. Dzisiaj zamieszczamy omówienie pierwszej części spotkania, wyników 2022 roku. Relacja z debaty na naszych łamach - wkrótce.

Pozostało jeszcze 96% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Panel Transformacji Energetycznej
Czas na szeroką debatę o transformacji energetycznej
Biura Podróży
Raport z biur podróży: Widoczna podwyżka wakacji. Cena Grecji przebiła kolejną barierę
Biura Podróży
Coral Travel zagrzewał sprzedawców do kolejnego rekordu. „W Egipcie jesteśmy najwięksi"
Biura Podróży
Stowarzyszenie Polsko-Amerykańskich Agentów Turystycznych obchodzi 65-lecie
Materiał Promocyjny
Rozwój duchowy i innowacyjne praktyki biznesowe: unikalna droga marki SYLVIA
Biura Podróży
Wirtualna Polska mocno skręca w stronę turystyki. Tu rośnie najdynamiczniej
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście