Ranking biur podróży 2023: Itaka, TUI, Rainbow, Coral - dynamiczny powrót klientów

Itaka, TUI Poland, Rainbow, Coral Travel to cztery największe biura podróży w Polsce. W zależności od tego, według jakich kryteriów mierzyć ich sukcesy, stają na podium w różnej kolejności.

Publikacja: 08.05.2023 01:15

Wyniki badania prezentował prezes Traveldaty Andrzej Betlej

Wyniki badania prezentował prezes Traveldaty Andrzej Betlej

Foto: Turystyka.rp.pl, Jacek Kamiński

Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata podsumował we współpracy z redakcją „Rzeczpospolitej” i serwisem Turystyka.rp.pl rok 2022 w zorganizowanej turystyce wyjazdowej. Wyniki badań przedstawił 26 kwietnia, podczas konferencji zorganizowanej przez naszą redakcję, "Spotkania Liderów Turystyki - edycja Wiosna 2023", prezes Traveldaty Andrzej Betlej. Była to też okazja do dyskusji w gronie touroperatorów i agentów turystycznych o szansach i spodziewanych trudnościach w najbliższym sezonie letnim. Dzisiaj zamieszczamy omówienie pierwszej części spotkania, wyników 2022 roku. Relacja z debaty na naszych łamach - wkrótce.

JEST JUŻ NOWSZA WERSJA RANKINGU, NA ROK 2024 — TU JĄ ZOBACZYSZ

Traveldata uzyskała dane od grupy kilkunastu największych organizatorów turystyki i kilku małych. Wyniki odzwierciedlają zdecydowaną większość rynku.

Według wyliczeń ekspertów przychody badanej grupy wzrosły w zeszłym roku o 77 procent i osiągnęły 13 miliardów złotych. Zarazem jednak ich zyski spadły o 25 procent, do 161 milionów złotych.

Rekordowe obroty

Firmą, która miała największe przychody ze sprzedaży imprez turystycznych w 2022 roku była Itaka Holdings. Pod tą nazwą kryją się oprócz najbardziej rozpoznawalnego w Polsce biura podróży Itaka, należące do niego spółki za granicą. W wypadku zliczania przychodów chodzi o firmy organizujące wyjazdy turystom, a więc o działającą na Litwie Itaka Lietuva i czeski Cedok. W skład Itaka Holdings wchodzą jeszcze biura podróży w Hiszpanii, Turcji i Grecji, ale są to firmy obsługujące turystów przyjeżdżających do tych krajów, które nie sprzedają wyjazdów, w tym wypadku ich obroty nie są więc brane pod uwagę.

Czytaj więcej

Ranking biur podróży 2022. Na podium TUI, Itaka, Rainbow i Coral Travel

Przychody Itaka Holdings w 2022 roku wyniosły 3,81 miliarda złotych. Sama Itaka w Polsce miała obroty o miliard złotych mniejsze - 2,81 miliarda złotych.

Na drugim miejscu znalazło się w tym zestawieniu biuro podróży TUI Poland z wynikiem 3,09 miliarda złotych, o 800 milionów złotych gorszym od wyniku Itaki Holdings, ale o 200 milionów złotych lepszym od samej Itaki.

Trzecie miejsce w rankingu przychodów ze sprzedaży imprez turystycznych przypadło biuru podróży Rainbow z sumą 2,39 miliarda złotych. O ponad pół miliarda większą od kwoty uzyskanej przez kolejną firmę, Coral Travel Poland, która odnotowała obroty w wysokości 1,85 miliarda złotych.

Na tych czterech podmiotach kończy się grupa firm, które można określić jako „wielką czwórkę” w kraju. Przypada na nie lwia część, bo 10,14 miliarda złotych obrotów badanych firm.

Czytaj więcej

Piotr Henicz: W trudnych czasach Itaka stawia na stabilny rozwój i wysoką jakość

Pierwszą dziesiątkę uzupełniają jeszcze dwie średnie w tej skali firmy, Grecos z obrotami 589,5 miliona złotych i Exim Tours z 586,3 miliona złotych, oraz cztery wyraźnie mniejsze: Sun & Fun (197,5 mln zł), Best Reisen (84,1 mln zł), Rego-Bis (81,3 mln zł) i Grupa Almatur (70,7 mln zł).

Tylko jedna z tych firm wyraźnie nastawiona jest na jeden rodzaj wyjazdów, a raczej jeden kierunek. Chodzi o Grecosa, który specjalizuje się w organizowaniu podróży do Grecji, z jednym małym odstępstwem – ma w ofercie również Cypr.

Nietypowy jest też podmiot zamykający stawkę, czyli Grupa Almatur. To z kolei grupa kilku spółek (najsilniejsze to Almatur Polska z Warszawy i Almatur Katowice), skupiających się na oferowaniu wyjazdów dla młodzieży.

Pozostałe firmy mają podobny zakres ofert – wiele kierunków i form odpoczynku, w głównej części przygotowanych z myślą o rodzinach.

Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Nadrabianie covidowych zaległości

Rok 2022 był rokiem powrotu do dawnych, przedpandemicznych, wielkości – zarówno, jeśli chodzi o liczbę klientów, jak i przychody. O ile jednak nagły wzrost – niezależny od branży turystycznej, bo będący wynikiem sytuacji na globalnym rynku – cen, a co za tym idzie przychodów był bardzo dynamiczny, o tyle wzrost liczby klientów już mniej. Wystarczy powiedzieć, że wszystkie firmy z pierwszej dziesiątki przekroczyły przychodami poziom z 2019 roku, ale tylko sześciu z nich udało się również pokonać dawną barierę wyrażoną liczbą klientów.

Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Najdynamiczniej – przy średniej 77,4 procent – przychody rosły, licząc rok do roku, w Rego-Bisie (173,6 procent), Sun & Funie (100,1 procent), Rainbowle (87 procent), Grecosie (82,5 procent), Coralu Travel (80,1 procent) i Itace (77,4 procent).

Zwraca uwagę – co podkreślił w swojej prezentacji prezes Traveldaty Andrzej Betlej – że tak gwałtownie rosły przychody firm, które były już duże, a więc takich, którym zwykle trudno dodawać do swoich osiągnięć nowe punkty, ze względu na wysoką bazę obliczeń. Częściowo można to tłumaczyć odłożonym w czasie pandemii popytem, powrotem klientów do podróżowania pod opieką profesjonalnych organizatorów.

Traveldata policzyła też, kto zrobił największe postępy od najlepszego dotąd w turystyce wyjazdowej roku 2019. Liderem okazał się Coral Travel, który urósł w tym przedziale czasu w przychodach o 112,6 procent. Tuż za nim uplasował się w tej dziedzinie Exim Tours ze wzrostem o 108,7 procent, a dalej Best Reisen z wynikiem 88,5 procent.

Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Powrót klientów

Jak zauważył Betlej, przychody w dużej mierze zależą od sprzedawanych kierunków. Jedna firma może sprzedawać dużo wyjazdów tanich, na przykład do Bułgarii, Albanii, Tunezji czy Turcji, inna zaś sprzedaje ich mniej, ale droższych, jak wakacje w Grecji, Hiszpanii lub wręcz w dalekich krajach egzotycznych. Ich przychody wcale nie muszą się różnić.

Jak więc kształtowały się wyniki według kryterium liczby klientów? Tu na pierwsze miejsce wysuwa się spółka TUI Poland – w zeszłym roku zaufało jej 896,8 tysiąca osób, tylko o 84,2 tysiąca (minus 8,6 procent) mniej niż przed pandemią.

Z Itaką wyjechało 749,9 tysiąca turystów (o 139,1 tysiąca mniej niż w roku 2019, minus 16,2 procent). Warto jednak pamiętać, że Itaka wysłała jeszcze na wakacje 270 tysięcy klientów z Czech i 20 tysięcy z Litwy.

Trzeci pod względem liczby obsłużonych klientów był Coral Travel 610 tysięcy (o 209,3 tysiąca więcej, plus 52,2 procent), a czwarty Rainbow - 544,9 tysiąca (o 53,9 tysiąca więcej, plus 11 procent).

Pierwszą piątkę zamknął Exim Tours z 195,1 tysiąca klientów, wyprzedzając Grecosa z liczbą 170,9 tysiąca.

Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Średnia wzrostu dla badanych przez Traveldatę firm – referował dalej Betlej – wyniosła 2,8 procent, co oznacza, że polskie biura podróży przezwyciężyły już kryzys pandemiczny. Nie tylko wrócili do nich wszyscy klienci sprzed covidu, ale nawet skorzystało z ich usług nieco więcej ludzi niż przed trzema laty. Zdaniem eksperta to bardzo dobry wynik na tle branży turystycznej w Europie, która w zeszłym roku nie odrobiła jeszcze strat wywołanych niedawnym kryzysem. Jako przykład Betlej podał Niemcy, w których biura turystyczne uzyskały zaledwie „siedemdziesiąt kilka procent” dawnego ruchu.

Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Kto zarobił, kto stracił

Jak na tym tle rysuje się rentowność największych firm turystycznych w kraju? Dane nie pozostawiają wątpliwości – wzrost sprzedaży nie szedł w parze ze wzrostem zysków, a co za tym idzie opłacalności ich biznesu. Ogromny wzrost kosztów niemal z dnia na dzień po wybuchu wojny w Ukrainie wpędził biura podróży w kłopoty. Wysoka przedsprzedaż, która je cieszyła do 24 lutego 2022 roku zamieniła się w ostrze miecza, który nagle zawisł nad ich głowami. Nie chcąc jednak odstraszyć klientów zdecydowały się przejąć na siebie zwiększone koszty – turyści wyjechali więc na wakacje, płacąc za nie tyle, ile wynosiła początkowa cena. Miliony złotych, które miały zostać w kieszeniach touroperatorów jako zysk, zamieniły się w miliony złotych strat.

Czytaj więcej

Baszczyński, Rainbow: W tym roku hitem będą Turcja i Tunezja, Egipt w odwrocie

Dopiero popyt w drugiej połowie roku pozwolił odzyskać organizatorom część marży i wyjść na plus. Ale nie wszystkim. – Rentowność branży była najmniejsza od czasu pamiętnego 2018 roku – wskazywał Betlej, przywołując rok, w którym brak zrównoważenia popytu i podaży na rynku wycieczek zagranicznych spowodował, że wprawdzie biura podróży sprzedały ich dużo więcej (36 procent) niż w 2017 roku, ale po bardzo niskich cenach. W efekcie wiele z nich odnotowało poważne straty.

Pokazały to statystyki - o ile rentowność biznesu masowej turystyki zwykle wahała się od 0,8 do 2 procent, o tyle w 2018 roku wyniosła 0,59 procent. W 2019 roku wzrosła wprawdzie do 2,47 procent, a w 2021 do 2,9 procent, ale w 2022 spadła do 1,2 procent. W tym kontekście nie dziwi, że średnio na jednym kliencie biuro podróży zarobiło w zeszłym roku niecałe 50 złotych, o połowę mniej niż w 2021 roku i o jedną trzecią mniej niż w 2019 roku, chociaż trzy razy więcej niż w 2018 roku.

Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Jeśli chodzi o wielkość zysków netto, najlepiej prezentują się dane Itaki Holdings (tym razem bez spółek zagranicznych, jak w wypadku przychodów). Jej zysk wyniósł 73,65 miliona złotych, przy czym zysk samej spółki Nowa Itaka to 21,63 miliona.

Wysokie wyniki uzyskały jeszcze Coral Travel – 29,68 miliona, Grecos – 24,98 miliona, i Rainbow – 22,33 miliona złotych. Na tym tle – zauważył Betlej – wynik biura podróży TUI Poland, drugiego pod względem przychodów i pierwszego w liczbie klientów, 3,81 miliona złotych, uderza niewielkim rozmiarem.

Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Skuteczność biznesową firm turystycznych lepiej ilustruje jednak wyliczenie relacji zysku netto do przychodu. W wypadku największych firm z pierwszej dziesiątki (według przychodów), rozrzut jest ogromny – największą, bo 4,5-procentową, rentownością w 2022 roku może pochwalić się Grupa Almatur. Solidne wyniki zanotowały też Grecos – 3,7 procent, Itaka Holdings – 1,9 procent (Nowa Itaka 0,7 procent) i Coral Travel – 1,6 procent. W tej stawce dwa duże biura, TUI Poland i Exim Tours, osiągają zaledwie 0,1 procent rentowności.

Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Duża gotówka na kontach

Na koniec podsumowania prezes Traveldaty poświęcił trochę czasu kapitałom własnym zgromadzonym przez firmy turystyczne. Najlepiej zaopatrzone w gotówkę były na koniec 2022 roku Itaka (418,8 miliona złotych), Ecco Holiday (256,3 miliona złotych, Ecco Holiday nie jest typową firmą na rynku turystycznym, większość jej zysków pochodzi z działalności ubezpieczeniowej i finansowej, nie z organizowania turystyki), Rainbow (156,6 miliona złotych), Grecos (106,1 miliona złotych), TUI Poland (86,9 miliona złotych) i Coral Travel (56,1 miliona złotych).

Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Zsumowane kapitały dały kwotę około 1,16 miliarda złotych. Generalnie jednak rok zakończony małymi zyskami odbił się na relacji kapitałów do przychodów – spadła ona z bardzo wysokiego poziomu 19,9 procent w 2021 roku do 8,9 procent w 2022. Zdaniem Betleja mimo wszystko nadal, jak na standardy europejskie, niektóre firmy trzymają na kontach wyjątkowo duże sumy. Prawdopodobnie wynika to z ich szczególnej ostrożności i dbałości o stabilność ekonomiczną.

Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Czytaj więcej

Coral Travel: Mimo kryzysu rośniemy. W tym roku przybyło nam 200 tysięcy klientów

Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata podsumował we współpracy z redakcją „Rzeczpospolitej” i serwisem Turystyka.rp.pl rok 2022 w zorganizowanej turystyce wyjazdowej. Wyniki badań przedstawił 26 kwietnia, podczas konferencji zorganizowanej przez naszą redakcję, "Spotkania Liderów Turystyki - edycja Wiosna 2023", prezes Traveldaty Andrzej Betlej. Była to też okazja do dyskusji w gronie touroperatorów i agentów turystycznych o szansach i spodziewanych trudnościach w najbliższym sezonie letnim. Dzisiaj zamieszczamy omówienie pierwszej części spotkania, wyników 2022 roku. Relacja z debaty na naszych łamach - wkrótce.

Pozostało 96% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Itaka zachęca: Dzięki nam „Langkawi Best Wey”, czyli "Langkawi naprawdę najlepsze"