Kolejne wykresy Betlej poświęcił liczbie klientów biur podróży - w 2021, 2020 i 2019 roku. Tu wyróżniają się TUI z liczbą 634 tysięcy w 2021 roku, Itaka z wynikiem 478 tysięcy, Coral Travel z 368 tysiącami i Rainbow z 335 tysiącami.
Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata
Co ciekawe, o ile w przychodach miejsce trzecie w ogólnym rankingu zajmuje Rainbow, o tyle w liczbie obsłużonych klientów na trzecią pozycję wysuwa się Cotral Travel. Tajemnica tych roszad kryje się w charakterze sprzedawanych wyjazdów, w puli Rainbowa dużo większą część stanowią droższe wycieczki do dalekich krajów.
Zwrócił uwagę na bardzo dobrą dynamikę Corala Travel i Eximu Tours w porównaniu 2021 do 2020 roku.
Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata
Z kolei w porównaniu roku 2021 z 2019 wyjątkowo zaznacza się 70-procentowy wzrost Best Reisen, biura specjalizującego się w dalekich kierunkach, głównie Bliskiego Wschodu ze Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi na czele (Dubaj, Ras al-Chajma, Fudżajra).
Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata
Wykres ilustrujący kapitały własne po 2021 roku zawiera dwie niewiadome – Grecos i Coral Travel nie przekazały swoich danych w tym zakresie. Nie są też znane kapitały spółki TUI Poland, wchodzącej w skład Grupy TUI. Z kolei wysokie kapitały Ecco Travel pochodzą w dużej części z innej niż touroperatorska działalności (chodzi o ubezpieczenia – red.) – wyjaśnił Betlej.
Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata
Istotniejszy jest stosunek funduszów własnych do przychodów, jest bowiem jednym z ważniejszych mierników stabilności finansowej danej firmy – mówił Betlej.
W tej kategorii lepiej od gigantów wypadają średnie i mniejsze biura, zajmujące się organizowaniem wypraw w najdalsze zakątki świata, które jeszcze przed pandemią zgromadziły spore fundusze (CT Poland, Konsorcjum Trade & Travel, Logos Travel, Logos Tour, Orka Travel). Najlepiej z dużych firm plasuje się w tym gronie Itaka, jej 21-procentowy stosunek funduszy własnych do przychodów jest bardzo wysoki - oceniał Betlej, ponieważ, jak mówił już relacja 8-10- procentowa jest w turystyce wśród dużych firm znacząca.
Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata
Aby prześledzić zmiany w skali całego rynku (20 największych firm) Betlej przygotował jeszcze dwie grafiki. Jedna pokazywała zmianę przychodów i liczby klientów od 2010 roku...
Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata
…a druga zsumowane fundusze własne od 2005 roku ich relację wobec przychodów.
Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata
Generalna konstatacja prezesa Traveldaty brzmiała: W okresie pandemii łączna relacja funduszy własnych touroperatorów do ich przychodów z imprez turystycznych kształtowała się na poziomie zapewniającym zachowanie stabilności finansowej branży, jako całości. Nawet w roku 2021 - mimo że nie ma jeszcze wszystkich danych z tego okresu - stabilność branży była lepsza niż w latach przedpandemicznych, kiedy nie budziła ona zastrzeżeń.
Touroperatorzy: Polska turystycznym liderem Europy. Uratowała sezon w Grecji
Polscy touroperatorzy osiągnęli w tym roku ogromną przewagę konkurencyjną nad touroperatorami z innych krajów Europy. Kiedy Grecja, Chorwacja, Turcja straciły kluczowe rynki, to właśnie polskie biura podróży przywiozły do ich hoteli klientów - podkreślali uczestnicy Spotkania Liderów Branży Turystycznej.
Ostatnią część wystąpienia Andrzej Betlej poświęcił omówieniu czynników, które jego zdaniem mogą mieć wpływ na przebieg najnowszego sezonu w turystyce wyjazdowej. Zaliczył do nich groźbę powrotu jesienią pandemii covidu, nastroje konsumentów, sytuację gospodarczą Polski i sytuację finansową gospodarstw domowych. Jego zdaniem zapowiedzi końca pandemii w Polsce mogą być zbyt optymistyczne w świetle „wysokich wskaźników zakażeń i zgonów w krajach zachodnioeuropejskich, szczególnie nowego wariantu Omikronu”. Co może dać znać o sobie w Polsce jesienią i zimą, kiedy odporność spada, a ludzie więcej przebywają ze sobą w zamkniętych pomieszczeniach.
Niekorzystnie na popyt w turystyce mogą też wpływać bardzo złe nastroje – co pokazują dane Eurostatu - zarówno samych polskich przedsiębiorców jak i wszystkich konsumentów. Przy czym nastroje abstrahują od danych pokazujących bardzo dobrą sytuację polskiej gospodarki. Polska jest - „przynajmniej na razie”, jak się wyraził Betlej - pod tym względem w czołówce Unii Europejskiej („ostatni kwartał był tak rewelacyjny, że sam premier nie przypuszczał, że będzie tak dobrze”). Jednocześnie ma też bardzo małe bezrobocie, dzięki czemu Polacy nie boją się, że stracą pracę. Rosną też płace, a od lipca 2022 roku, czyli po skumulowaniu się wpływu zwiększenia przez rząd kwoty wolnej od podatku i obniżenia stawek VAT (jeśli to nastąpi), „stanie się prawdopodobnie światowym liderem dynamiki wzrostu wynagrodzeń realnych netto”.
Dlatego, zdaniem Betleja, akurat oficjalnymi deklaracjami konsumentów i przedsiębiorców, którzy wbrew rzeczywistości „wieszczą koniec świata w polskiej gospodarce”, nie należy się przejmować w planowaniu biznesu turystycznego. - Można natomiast założyć wzrost potencjału zakupowego ludzi. A kiedy rośnie potencjał zakupowy, to ludzie nie jedzą więcej chleba, masła i kiełbasy, ale zaczynają wydawać pieniądze na inne potrzeby, w tym teoretycznie powinni wydawać na wycieczki - przekonywał ekspert.
Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata
Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata
Jak zastrzegł, wojna na Ukrainie może jednak zniweczyć korzystny układ czynników ekonomicznych. A od tego, czy tak się stanie w dużej mierze zależy powodzenie sezonu turystycznego. Na rynku touroperatorskim wygra ten, kto lepiej przewidzi sytuację trudną do przewidzenia – zasugerował na koniec.
Podczas Spotkania Liderów Turystyki - edycja Wiosna 2022 odbyła się seria prezentacji, wystąpień i debat. Relacje z pozostałych części konferencji można przeczytać tutaj:
Debata touroperatorów: Czujemy się jak bokser na ringu, odpieramy cios za ciosem
Pandemia, wojna na Ukrainie, protest kontrolerów ruchu lotniczego, galopująca inflacja, drastyczny wzrost cen paliw, słaba polska waluta, trudności z reasekurowaniem gwarancji – lista problemów, pułapek i zagrożeń czyhających na organizatorów turystyki przewyższa listę sprzyjających im zjawisk i powoduje, że najbliższy sezon turystyczny jest obciążony wieloma niewiadomymi.
Debata: Świat patrzy z uznaniem na Polskę. To szansa dla polskiej turystyki
Wojna w Ukrainie jest dla polskiej turystyki przyjazdowej katastrofą, ale świat z podziwem patrzy, jak Polacy pomagają uchodźcom. To jest kapitał, który trzeba wykorzystać - mówili przedstawiciele branży turystycznej podczas konferencji Spotkanie Liderów Turystyki - edycja Wiosna 2022, zorganizowanej przez serwis Turystyka.rp.pl.