35 lat Itaki: 10 milionów klientów i największy zysk w historii

Nowe pomysły na wyjazdy, nowy kierunek egzotyczny, wyjątkowo korzystne wyniki finansowe - biuro podróży Itaka świętuje 35-lecie w dobrym nastroju. W egipskim Marsa Alam dzieliło się osiągnięciami i pomysłami na najbliższe sezony z najlepszymi agentami i sprzedawcami.

Publikacja: 24.04.2024 01:05

Agenci turystyczni spędzili w Marsa Alam tydzień, szkoląc się, poznając miejscowe hotele i odpoczywa

Agenci turystyczni spędzili w Marsa Alam tydzień, szkoląc się, poznając miejscowe hotele i odpoczywając

Foto: Jakub Urban/Klik Film

Minęło 35 lat odkąd zaczęło działalność największe obecnie polskie biuro podróży Itaka. Firma powstała 1 kwietnia. Choć data kojarzy się z dniem robienia sobie żartów, Itaka nie skończyła, jak jednodniowy psikus, ale wyrosła na poważny holding. Największy w Europie Wschodniej.

Czytaj więcej

Itaka: Lato zapowiada się rekordowo. Jesteśmy gotowi nawet na milion klientów

W ciągu minionych 35 lat obsłużyła 10 milionów klientów. Tylko w ostatnim roku było ich milion w Polsce, a licząc z innymi rynkami, prawie 1,5 miliona. Nic dziwnego, że kiedy na początku kwietnia zorganizowała tradycyjnie konferencję dla swoich sprzedawców, podczas której kilka dni pod rząd menedżerowie touroperatora zapoznawali ich z produktami na najbliższe sezony, miała dla nich wiele dobrych wiadomości.

Itaka: taki zysk się nie powtórzy

Wiceprezes Piotr Henicz pochwalił się wyjątkowymi wynikami zamkniętego już roku 2023. Liczba obsłużonych przez Itakę Holdings (Polska i pozostałe rynki w Europie Wschodniej) klientów wyniosła 1,425 miliona, a obroty – 5,646 miliarda złotych. O ile pierwsza liczba oznaczała wzrost, porównując z rokiem 2022, o 39 procent, o tyle druga – o 45 procent.

Ale najbardziej ucieszył firmę zeszłoroczny zysk. Przed opodatkowaniem zamknął się on sumą 286 milionów złotych, ponad dziesięć razy wyższą niż rok wcześniej, kiedy było to 26,6 miliona złotych. Cała grupa spółek Itaki zarobiła na działalności touroperatorskiej 380 milionów złotych brutto, czyli 310 milionów netto. – To był wyjątkowy rok, nie do powtórzenia. Nie tylko w Itace, ale w całej branży turystyki wyjazdowej. Nie spotkałem w niej ani jednej osoby niezadowolonej z roku 2023 – mówił Henicz.

Wiceprezes przedstawił pokrótce drogę firmy do tego sukcesu. Już od kilku lat firma rozwija działalność nie tylko w kraju, ale i za granicą. Jej spółki incomingowe działają w Hiszpanii (na Wyspach Kanaryjskich i w Hiszpanii kontynentalnej), Grecji i Turcji, a biura podróży wysyłają na wakacje klientów z Czech, Słowacji, Litwy, Łotwy, Estonii i Węgier. Od tego roku Itaka rozpoczęła też działalność hotelarską – otworzyła własny aparthotel na Wyspach Kanaryjskich. I negocjuje zakup kolejnego w Grecji.

Szeroka działalność zmusiła touroperatora do zapewnienia sobie odpowiedniej liczby miejsc w samolotach – chociaż firma współpracuje z największymi przewoźnikami, jak LOT, Enter Air, Ryanair, Smartwings, to od tego roku wzięła też sama w leasing dwa airbusy 320. Przekazała je w użytkowanie bułgarskiej linii lotniczej Electra, która świadczy jej usługi czarteru. Jeszcze nikt przed nami na polskim rynku takiej hybrydowej działalności lotniczej nie uruchamiał. Jak zwykle wytyczamy nowe szlaki – wskazywał Henicz.

Itaka jest też od tego roku współwłaścicielem centrum nurkowego w kurorcie Marsa Alam w Egipcie. Wyposażyła je w sprzęt i zatrudnia instruktorów nurkowania. Uznała, że takie usługi uzupełnią jej ofertę w miejscowości, z którą jest silnie kojarzona, bo to ona wprowadzała ją na polski rynek.

To nie wszystkie pola aktywności holdingu Itaki. Nad jej projektami informatycznymi czuwa należąca do niej spółka Axabee, a nad kontraktowaniem samolotów – Itaka Fly. Z kolei spółka Akati zajmuje się prowadzeniem platformy z wycieczkami fakultatywnymi SeePlaces.

Imponująco wygląda sieć sprzedaży touroperatora. Poza stroną internetową i aplikacją, zdobywającymi coraz więcej klientów, wycieczki Itaki można kupić między w jej salonach własnych i prowadzonych przez franczyzobiorców. Najwięcej jest ich w Polsce – około 200. Tylko w ostatnich miesiącach touroperator otworzył 12 nowych punktów sprzedaży w kraju, a na ten rok planuje kolejnych osiem. 44 sklepy z wycieczkami Itaka ma w Czechach, 7 na Słowacji i jeden na Węgrzech. Poza tym współpracuje z niezależnymi agentami turystycznymi. W Polsce reprezentuje ją około ośmiuset, na Litwie 170, na Łotwie 174, a w Estonii 91.

W tym kontekście Henicz odnotował też inny sukces – udało się zakończyć proces ujednolicania wystroju wszystkich salonów własnych w Polsce – meble, wyposażenie, dodatki, które nadają wnętrzom charakteru – wreszcie są wszędzie takie same.

Langkawi – „nasz kolejny strzał w dziesiątkę”

Podsumowując stary rok wiceprezes wspomniał też o sukcesach produktowych. Zaliczył do nich wprowadzenie do programu lotów czarterowych do Brazylii i do Sri Lanki. Jak zapewnił, te kierunki będą kontynuowane w kolejnym sezonie zimowym. Na najbliższy sezon zimowy Itaka zaplanowała zupełnie nowy kierunek – wyspę Langkawi w Malezji, zamierza zabierać tam co tydzień około 300 klientów. – To piękny, egzotyczny kierunek, jestem przekonany, że to będzie nasz kolejny strzał w dziesiątkę – oceniał Henicz. Przyznał zarazem, że zastanawia się jeszcze tylko, czy promować nowe miejsce nazwą wyspy, Langkawi, czy raczej kraju – Malezja.

Wiceprezes przypomniał, że w kwietniu Itaka została partnerem polskich olimpijczyków i Polskiego Komitetu Olimpijskiego. I zdradził, że na czas igrzysk olimpijskich, które zaczną się w lipcu w Paryżu, sprzedawcy w salonach Itaki dostaną „olimpijskie” stroje.

Inna nowość organizacyjna to wdrożenie przez dział marketingu platformy edukacyjnej i nowych szkoleń dla wszystkich sprzedawców. – Zanim odbiorą pierwszy telefon muszą przejść to samo szkolenie, żeby wszyscy reprezentowali ten sam poziom przygotowania – wyjaśniał ideę tego działania Henicz.

Itaka poleca – wypoczynek dla aktywnych

Wiceprezes poświęcił też nieco czasu na przypomnienie, że w ostatnich miesiącach Itaka kładzie nacisk na swoje produkty oznaczone dwoma markami – No Limits by Itaka i Itaka Smart. Ta pierwsza ma wprawdzie dziesięć lat, lecz jakiś czas była odsunięta na drugi plan. Teraz wraca z nową siłą. Organizatorowi zależy, żeby rozpowszechnić stosunkowo nową formę podróżowania z Itaką – aktywnego. To marka dla ludzi, którzy potrzebują ruchu i wrażeń w czasie wakacji. Albo chcą spróbować czegoś pierwszy raz (np. nauka surfowania, kitesurfingu, nurkowania), albo przeżyć coś wyjątkowego (spływy pontonami, wędrówki, zdobywanie gór, jazda rowerami lub jeepami z napędem na 4 koła, wyprawy fotograficzne, safari). Europa, Azja, Afryka, Ameryka Południowa... W programie No Limits mieszczą się też wyjazdy dla narciarzy.

Zdaniem Henicza, dziesięć lat temu, kiedy Itaka pierwszy raz wystąpiła z nową marką, zainteresowanie tą formą wypoczynku nie było jeszcze dostateczne. – Czujemy, że teraz jest lepszy moment. Wzrosła potrzeba wiązania wypoczynku z ruchem, aktywnym życiem i ze zdrowiem – podkreślał.

Itaka pozyskała polską mistrzynię olimpijską, lekkoatletkę Natalię Kaczmarek, jako ambasadorkę marki No Limits by Itaka. Prowadzi jeszcze rozmowy z himalaistą Andrzejem Bargielem, licząc na podobną współpracę. Znani sportowcy będą zachęcać Polaków do łączenia wypoczynku z aktywnością i dbaniem o zdrowie.

Czytaj więcej

Itaka: To był najlepszy rok w historii biur podróży, ale liczymy na jeszcze lepszy

Disneyland – sześćdziesiąt atrakcji, jeden pakiet

Drugi produkt, w rozwijanie którego Itaka inwestuje, to Itaka Smart, czyli podróże pakietowane dynamicznie – z możliwością dobierania indywidualnego biletów na samoloty, zarówno regularnych linii lotniczych, jak i czarterów, i łączenia ich z noclegami. Kierunki, terminy i długość pobytu można niemal dowolnie kształtować. W zeszłym roku najchętniej z tej formy wyjazdów klienci Itaki korzystali planując podróże na Cypr, Maltę i do Maroka.

– Rośnie liczba naszych partnerów lotniczych, a dzięki temu poszerzają się możliwości pakietowania. Ze Smartem można zorganizować sobie zarówno city break w Hanoi, jak i podróż po Malediwach lub zwiedzanie Portugalii – przekonywał Marcin Kołodzieczyk, odpowiedzialny w Itace za ten segment wyjazdów.

Itakę połączyła też niedawno umowa o współpracy z parkiem rozrywki Disneyland pod Paryżem. Co z tego wynika dla klientów? – Mogą, zdając się na biuro podróży, wykupić cały pakiet usług, w którym jest przelot, noclegi (dwa lub trzy) w hotelach Disneya, wyżywienie (co najmniej śniadania) i bilety do wszystkich atrakcji. Dodatkowo zyskują przywilej – mogą wejść i zacząć się bawić godzinę przed otwarciem parku dla wszystkich odwiedzających. Dzięki temu lepiej wykorzystają swój bilet i czas – opowiada przedstawicielka parku Disneyland Paris Joanna Olech.

Czytaj więcej

Itaka nagrodziła najlepszych sprzedawców. Finał programu Itaka Lider 2023 na Malcie

Disneyland Paris to w jednym miejscu 60 atrakcji dla dzieci w każdym wieku, 7 hoteli (każdy w innym stylu – np. nawiązujący do bajek z superbohaterami Marvela, dzikiego zachodu lub Nowej Anglii z rzeką Missisipi), parady i spotkania z postaciami z bajek. Rocznie odwiedza go 16 milionów ludzi, więcej niż Wieżę Eiffla i Luwr razem wzięte.

Agenci cztery dni słuchali wykładów i prezentacji skupionych na produktach biura podróży przygotowanych na najbliższy sezon zimowy. Mieli też okazję zwiedzić kilka hoteli, którymi dysponuje Itaka w Marsa Alam. Tygodniowy wysiłek zwieńczyli wycieczką do Luksoru.

Minęło 35 lat odkąd zaczęło działalność największe obecnie polskie biuro podróży Itaka. Firma powstała 1 kwietnia. Choć data kojarzy się z dniem robienia sobie żartów, Itaka nie skończyła, jak jednodniowy psikus, ale wyrosła na poważny holding. Największy w Europie Wschodniej.

W ciągu minionych 35 lat obsłużyła 10 milionów klientów. Tylko w ostatnim roku było ich milion w Polsce, a licząc z innymi rynkami, prawie 1,5 miliona. Nic dziwnego, że kiedy na początku kwietnia zorganizowała tradycyjnie konferencję dla swoich sprzedawców, podczas której kilka dni pod rząd menedżerowie touroperatora zapoznawali ich z produktami na najbliższe sezony, miała dla nich wiele dobrych wiadomości.

Pozostało 92% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Itaka zachęca: Dzięki nam „Langkawi Best Wey”, czyli "Langkawi naprawdę najlepsze"