Konsumenci domagają się zaostrzenia warunków prowadzenia biur podróży

Zaliczki w maksymalnej wysokości 20 procent ceny wycieczki, poszerzenie definicji imprezy turystycznej i obowiązek udziału w postępowaniu arbitrażowym - to postulaty Niemieckiego Stowarzyszenia Organizacji Konsumenckich w związku z nowelizacją dyrektywy unijnej.

Publikacja: 19.08.2024 07:48

Konsumenci domagają się zaostrzenia warunków prowadzenia biur podróży

Foto: AFP, Marco Bertorello

W Unii Europejskiej toczą się prace nad nowelizacją dyrektywy o imprezach turystycznych. Swoje komentarze do planowanych zmian zgłosiło też Federalne Stowarzyszenie Organizacji Konsumenckich (VZBV).

Zdaniem Ramony Pop, członka zarządu VZBV, planowane w obecnej formie zmiany będą niekorzystne dla klientów. Pop odnosi się przede wszystkim do planów podniesienia wysokości zaliczek, jakie touroperatorzy będą mogli pobierać od klientów. Obecnie w Niemczech jest to maksymalnie 20 procent, plany mówią o zwiększeniu tej wartości do 25 procent, a w niektórych, uzasadnionych wypadkach, nawet jeszcze więcej.

- Komisja Europejska planuje nałożyć na podróżnych zorganizowanych obowiązek zapłaty z góry znacznie większej kwoty niż ma to obecnie miejsce w Niemczech. Wzywamy UE do zajęcia zdecydowanego stanowiska w sprawie konsumentów – mówi Ramona Pop, cytowana w komunikacie prasowym.

Czytaj więcej

Ruszyła akcja "Legalne biuro podróży". Jak odróżnić prawdziwe od szarej strefy?

Zaliczka nie więcej niż 20 procent

Organizacja przypomina, że orzecznictwo w Niemczech jest jasne - pierwsza wpłata przy rezerwacji wakacji zorganizowanych nie może z reguły przekraczać 20 procent ceny podróży i nawet w wyjątkowych wypadkach nie można pozwalać, by organizator żądał od klienta do 40 procent zaliczki.

Nowelizacja ma zbyt wiele luk prawnych, z których mogą chcieć korzystać przedsiębiorcy, co oznacza, że wycieczki w ogóle nie będą objęte przepisami dotyczącymi zorganizowanych podróży. Organizatorzy, internetowe platformy i agenci mogą na życzenie łączyć różne usługi turystyczne, takie jak przeloty, noclegi i wynajem samochodów w pakiet.

O ile mowa o klasycznym pakiecie turystycznym, objętym ochroną, to w praktyce może dojść do obchodzenia przepisów. Organizacja ma na myśli sytuację, kiedy zamiast imprezy turystycznej sprzedawane są połączone usługi turystyczne. Te ostatnie zapewniają ochronę środków na wypadek niewypłacalności, jeśli natomiast jedna z usług zostanie anulowana, za drugą i tak trzeba będzie zapłacić. Klienci, przed dokonaniem rezerwacji, muszą być wyraźnie poinformowani, co de facto kupują.

Czytaj więcej

Agent turystyczny musi skutecznie poinformować klienta, inaczej przegra w sądzie

Komisja arbitrażowa pomoże klientom w egzekwowaniu ich praw

VZBV wzywa również do utworzenia w każdym państwie członkowskim UE niezależnej komisji arbitrażowej ds. podróży. Umożliwiłoby to konsumentom szybkie i łatwe egzekwowanie swoich praw. Na organizatorów, sprzedawców i pośredników miałby być nałożony obowiązek udziału w takim postępowaniu, o ile byłoby ono konieczne.

W Unii Europejskiej toczą się prace nad nowelizacją dyrektywy o imprezach turystycznych. Swoje komentarze do planowanych zmian zgłosiło też Federalne Stowarzyszenie Organizacji Konsumenckich (VZBV).

Zdaniem Ramony Pop, członka zarządu VZBV, planowane w obecnej formie zmiany będą niekorzystne dla klientów. Pop odnosi się przede wszystkim do planów podniesienia wysokości zaliczek, jakie touroperatorzy będą mogli pobierać od klientów. Obecnie w Niemczech jest to maksymalnie 20 procent, plany mówią o zwiększeniu tej wartości do 25 procent, a w niektórych, uzasadnionych wypadkach, nawet jeszcze więcej.

Pozostało 82% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Itaka zachęca: Dzięki nam „Langkawi Best Wey”, czyli "Langkawi naprawdę najlepsze"